۲ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
دل‌درد نشانه‌ چه بیماری‌هایی است؟

سلامت‌نیوز نوشت: بطری عرق نعناعی که در یخچال گذاشته‌اید همه چیز را درست نمی‌کند. حتی شربت رانیتیدین، قرص‌های ضدنفخ و پودرهای پروبیوتیک هم نمی‌توانند همه مشکلات شکمی‌تان را برطرف کنند.

درد شکم، یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است و در این مطلب به شما خواهیم گفت که چه وقت باید درمان‌های خانگی را کنار بگذارید و برای نجات جانتان سراغ یک متخصص بروید. مشکلات مربوط به کبد، کیسه صفرا و پانکراس بعضی وقت‌ها معده‌درد یا احساس دل‌درد به یک درمان اورژانسی نیاز دارد و بعضی وقت‌ها هم آرام‌آرام با مصرف داروها برطرف می‌شود. اگر به مشکلات مربوط به کبد، کیسه صفرا و پانکراس دچار شده باشید، ممکن است از دل‌درد هم شکایت کنید. دردی که در قسمت بالای سمت راست شکم احساس می‌کنید و تا زیر دنده‌هایتان کشیده می‌شود، می‌تواند از مشکلات کبدی، کیسه صفرا یا پانکراس نشئت گرفته باشد.

البته سنگ‌کلیه هم یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که همراه با دل‌درد است، اما دردی که در این ناحیه از شکم احساس می‌کنید بعید است که ناشی از مشکلات کلیوی باشد و احتمال درگیر شدنتان با مشکلات مربوط به صفرا (مثل سنگ صفرا) مشکلات کبدی یا عفونت در پانکراس بیشتر است.درد ناشی از سنگ صفرا معمولا چهار تا شش ساعت طول می‌کشد و می‌تواند با استفراغ هم همراه شود. البته سنگ صفرا یک مشکل اورژانسی نیست و تنها به‌خاطر آزاردهنده بودن درد یا عوارض بعدی آن باید با یک متخصص مشورت کنید.رسوب کلسیم در کیسه صفرا هم می‌تواند درد را در قسمت فوقانی سمت ‌راست شکم ایجاد کند، اما دلیل این درد هرچه باشد، فراموش نکنید که در صورت روبه‌رو شدن با تب، استفراغ، زردی چشم یا پوست، مدفوع سفید یا کم‌رنگ یا احساس بیماری شدید، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

بیماری دیورتیکول یا دیورتیکولوز «دیورتیکول» بیماری است که بر اثر آن، چندین دیورتیکول (بیرون‌زدگی) در روده‌های شما ایجاد می‌شود. این بیرون‌زدگی‌ها که در محل‌های ضعیف لایه عضلانی روده ایجاد می‌شوند، می‌توانند شما را با دل‌درد درگیر کنند.این کیسه‌ها ممکن است دچار التهاب یا عفونت شوند و دل‌درد ایجاد کنند. بیماری «دیورتیکول» یک مشکل اورژانسی نیست، اما اگر از درد ناگهانی و شدید شکم، یبوست، اسهال،‌ کمردرد و نفخ رنج می‌برید، حتما با یک متخصص گوارش مشورت کنید. سنگ‌کلیه سنگ‌کلیه دردناک است، اما معمولا جان شما را به‌خطر نمی‌اندازد. اگر کلیه‌تان سنگ‌ساز شده باشد، احتمالا قسمت پایینی شکمتان درد می‌گیرد و این درد به سمت پهلو و پشت هم کشیده می‌شود.اگر به این مشکل دچار شوید، علاوه بر درد در کلیه، ممکن است با علائمی مثل وجود خون در ادرار، عفونت ادراری همراه با تب و درد، تهوع، بوی تند ادرار و گاهی دشواری در نشستن هم روبه‌رو شوید.

گرچه سنگ‌کلیه یک مشکل اورژانسی نیست، اما اگر دردتان شدید باشد، می‌توانید برای دریافت مُسکن‌های قوی به بیمارستان مراجعه کنید. آپاندیسیت آپاندیسیت یا التهاب ناگهانی آپاندیس ممکن است به پارگی آپاندیس منجر شده و جان بیمار را به خطر بیندازد. درد ناشی از این مشکل از وسط شکم شروع می‌شود و به سمت راست حرکت می‌کند. این درد شدید ممکن است با خستگی یا بی‌حالی، استفراغ و بی‌اشتهایی هم همراه شود. اگر درد شما به علائم آپاندیسیت شبیه است، فورا به بخش اورژانس یک بیمارستان بروید. خونریزی معده ناراحتی معده، درد شکمی، سرگیجه، خستگی، ضعف، بی‌حالی و رنگ‌پریدگی و کاهش وزن تنها بخشی از نشانه‌های خونریزی معده هستند.

این مشکل ممکن است با نشانه خاصی، شما را آگاه نکند یا اینکه با علائم واضحی مثل دفع خون خود را نشان دهد.در صورت شدید بودن خونریزی معده، ممکن است همراه با سرگیجه، استفراغ خون هم اتفاق بیفتد. اما آنچه مشخص است، این است که چنین دردی با درمان‌های خانگی آرام نمی‌شود و برای نجات جانتان باید فورا به یک متخصص مراجعه کنید. انسداد روده انسداد در روده می‌تواند دفع را برایتان دشوار یا غیرممکن کند. اگرچه در بسیاری مواقع تنها بخشی از روده مسدود می‌شود، اما کم نیستند بیمارانی که جانشان به‌خاطر انسداد کامل روده به خطر می‌افتد.انسداد روده دلایل متعددی دارد، اما دلیلش هرچه باشد، نباید خیال مراجعه فوری به بیمارستان را از سرتان بیرون کند.درد شکمی، کمردرد،‌ تورم شکم یا معده، تب، ضربان قلب سریع و اسهال خونی از شایع‌ترین علائم این اختلال هستند. اگر شما علائم انسداد روده را همراه با تب شدید و خستگی بیش از اندازه تجربه می‌کنید، بعید نیست که مسدود شدن روده‌هایتان، بدنتان را با نوعی عفونت شدید درگیر کرده باشد.

۲۳۵۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =