ماجرای رای جامانده در قطار و پیروزی علی مرادی

آرش راهبر در دیدارنیوز نوشت: مرادی در شرایطی به پیروزی رسید که پیش از برگزاری مجمع و انتخابات، بسیاری از منتقدانش و حتی شماری از اعضای مجمع، منتظر به دور دوم کشیده شدن انتخابات و شکست او بودند.

نخستین انتخابات ورزشی سال ۱۳۹۸ صبح امروز در سالن اجتماعات آکادمی المپیک برگزار شد و در نهایت علی مرادی برای پنجمین بار به ریاست این فدراسیون دست یافت. مرادی در شرایطی به پیروزی رسید که پیش از برگزاری مجمع و انتخابات، بسیاری از منتقدانش و حتی شماری از اعضای مجمع، منتظر به دور دوم کشیده شدن انتخابات و شکست او بودند.

انتخابات این دوره با ثبت نام ۹ نفر همراه شد و یا وجود انصراف حسین رضازاده در روزهای قبل، باز هم رقبای مهمی چون کورش باقری، سجاد انوشیروانی، محمد رضا آخوندی و فرشاد غزالیان در عرصه رقابت باقی ماندند. دقایقی پیش از شروع انتخابات، کاندیداها در کنار هم مشغول تبادل نظر و تعارفات معمول بودند، اما علی مرادی در گوشه دیگر و به تنهایی ایستاده بود و شاید از نظر برخی از خبرنگاران، نگران به نظر می‌رسید.

شیوه نامه جدید

مجمع فدراسیون وزنه برداری با حضور کاندیداها و مدیران سازمان ورزش و همچنین اعضای مجمع رسمیت یافت و قرار شد که هر یک از نامزدها در مدت ۷ دقیقه صحبت کنند. پیش از این هم اعلام شده بود که رای گیری و شمارش آرا در این مجمع به صورت دستی است و از دستگاه الکترونیکی خبری نیست.

محمد رضا آخوندی جوان‌ترین نامزد ریاست فدراسیون با توجه به حروف الفبا نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت و گفت که برای تغییر آمده است و تلویحا شرایط اخیر وزنه برداری را نامناسب خواند. او ایجاد تغییر را نیازمند شهامت و شجاعت اعضا دانست و زودتر از سقف زمانی خود نیز تریبون را به نفر بعد سپرد.

سجاد انوشیروانی نایب قهرمان المپیک، نفر بعدی بود که پشت تریبون رفت و به سرعت درباره ریز برنامه هایش صحبت کرد. او نیز منتقد وضع موجود بود و روش گلخانه‌ای برای پرورش استعدادها را مناسب وزنه برداری ایران ندانست. کورش باقری قهرمان اسبق جهان نیز بعد از انوشیروانی صحبت کرد و بعد از ارائه برنامه‌های خود اعلام کرد به دلیل نزدیک بودن نقطه نظرات خود به انوشیروانی به نفع او از انتخابات کنار می‌کشد.

نصرت الله عابدینی دیگر کاندیدایی بود که بعد از چند دقیقه صحبت، خطاب به اعضای مجمع به نفع سجاد انوشیروانی انصراف داد. عبدالکریم پورکیان که در ابتدای مجمع غایب بود و همه تصور می‌کردند انصراف داده با چند دقیقه تاخیر در مجمع حاضر شد و پشت تریبون رفت. این کاندیدا به انتقاد از برنامه‌های فدراسیون قبلی پرداخت که با اعتراض برخی از اعضای مجمع و تذکر مدیر امور مجامع مواجه شد. سپس با اینکه وقت او به اتمام رسیده بود، حاضر نبود از پشت تریبون کنار بیاید و با اصرار مسئول مجمع به اظهارات خود پایان داد. فرشاد غزالیان نیز به عنوان ششمین کاندیدا پشت تریبون قرار گرفت و برنامه هایش را ارائه داد و نهایتا علی مرادی آخرین فردی بود که پشت تریبون رفت. مرادی آموزش و کنترل دوپینگ را از برنامه‌های مهم خود عنوان کرد.

یک رای سرنوشت ساز

نوبت به رای گیری رسید؛ در حالی که در ابتدا ناظران انتخاباتی از درون سالن و رای حاضران انتخاب شدند. محمد نصیری وزنه بردار قدیمی و قهرمان المپیک مکزیکوسیتی نیز به جمع اضافه شده بود. قرار شد اعضای مجمع به نوبت به نزدیک صندوق بیایند و برگ رای را دریافت نموده و همان جا بنویسند و به صندوق بیندازند.

بر اساس شمارش، تعداد اعضای مجمع ۴۳ نفربودند که یک نفر کم بود و مشخص شد که رئیس هیات استان آذربایجان شرقی به علت تاخیر قطار نمی‌تواند به جمع اضافه شود و نهایتا مجمع با ۴۳ نفر کارش را آغاز کرد. اعضای مجمع با تشریفاتی که نسبت به قبل کمی شیکتر و جدیدتر شده بود، رای خود را به صندوق انداختند. شمارش آرا نیز کمی بعد از آن آغاز شد و هیجان بین کاندیداها و رسانه‌ها به اوج رسید.

آرا پس از قرائت روی تخته نیز نوشته شد تا در لحظه به چشم حاضران بیاید. شمارش آرا در شرایطی پیش رفت که اوایل تعداد آرا بین مرادی، آخوندی و انوشیروانی نزدیک بود، اما ناگهان آرای علی مرادی شتاب گرفت. با توجه به این که اعضای مجمع ۴۳ نفر بودند، برای برنده شدن در دور اول حداقل ۲۲ رای لازم بود و علی مرادی هم دقیقا ۲۲ رای کسب کرد. باقی آرا نیز ۲۱ رای بودند. شاید اگر رئیس هیات آذربایجان شرقی در قطار نمانده بود و به مجمع می‌رسید، می‌توان حدس زد که به دلیل حمایت استان‌های آذری زبان از سجاد انوشیروانی، تعداد رای او را به ۱۲ می‌رساند و علی مرادی به عدد نصف به علاوه یکِ آرا دست نمی‌یافت. این احتمال نیز وجود داشت که در دور دوم سجاد انوشیروانی از مرادی پیشی بگیرد.

در واقع سجاد انوشیروانی از جایی که انتظار نداشت خورد و بازی را واگذار کرد. در پایان شمارش آرا علی مرادی ۲۲ رای، سجاد انوشیروانی ۱۱ رای، محمد رضا آخوندی ۸ رای و فرشاد غزالیان ۲ رای کسب کردند و سکه ریاست فدراسیون برای چهار سال آتی به نام علی مرادی ضرب شد.

بیرون از آکادمی المپیک، شماری از اهالی وزنه برداری معتقد بودند که مرادی دوره سختی را در پیش خواهد داشت، چون بخش مهمی از نام‌های وزنه برداری، دست حمایت به او نخواهند داد. علی مرادی، اما در سخنان پایانی اش گفت که این آخرین دوره ریاست او بر فدراسیون خواهد بود و به صورت کلی ادعا کرد که درهای فدراسیون باز است!

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فوتبال دوست IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    1 0
    با سلام. اگر قرار باشد از بین مثلث رفوزه شده کاندید ریاست بر فدراسیون کشتی یک نفر را انتخاب کنیم، طبیعتا در بین سه انتخاب بد قرار داریم. از میان سه نفر مد نظر یکی شان هست که مانند دو نفر دیگر، آنچنان بد نیست. پس بهتر است این بد را به ان دو بدتر ترجیح بدهیم. ولی متاسفانه با انتخاب اقای محسن کاوه، به عنوان مدیر تیم های ملی رده های مختلف سنی کشتی ازاد، به نظر می رسد که وزرات محترم ورزش تصمیم خود را مبنی بر انتخاب (بدتر) یعنی اقای علیرضا دبیر گرفته است!