۲ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
آیت‌الله علم‌الهدی و دوگانه «سیاحتی- زیارتی» کردن مشهد

مدتی است که آیت‌الله علم‌الهدی، ‌امام‌جمعه محترم مشهد، باب بحثی را باز کرده‌اند که آیا شهر مشهد، شهری گردشگری است یا زیارتی.

 هیچ‌کس نمی‌تواند در این شک کند که محور شهر مشهد ، مرقد ملائک پاسبان علی ابن موسی‌الرضا است. اطراف این مرقد که شهر مشهد است، هرچه دارای امکانات مختلف سیاحتی و گردشگری و خرید باشد، باعث تقویت محوریت حرم مطهر است.

نکته مهم دیگر این است که مشهد ‌یکی از چند شهر بزرگ ایران است که شهروندان زیادی دارد و توجه به آنان و رفاه و رشد توسعه در این شهر مثل دیگر شهرها یک امر ضروری و لازم است. وجود بابرکت امام رضا که نباید به معنای آسیب‌دیدن شهروندان و مجاوران امام رضا باشد. مشهدی‌ها به دلیل اینکه متولد شهر امام رضا هستند و در این شهر به دنیا آمده‌اند و خوشحال هستند که مشهدی هستند، باید از لحاظ توسعه و امکانات شهری مورد توجه بیشتر قرار گیرند. مردم مشهد باید مثل شهرهای بزرگ دیگر از زندگی و رفاه متناسب با شهرهای دیگر بهره ببرند.

منطق اینکه چون مرقد مطهر امام رضا علیه‌السلام در اینجا است و به‌این‌دلیل مسئولان شهری به توسعه شهر نباید بپردازند، منطقی ضد زائر و غیرموجه و عامل آسیب‌دیدن بخش زیارتی شهر هم می‌شود. توسعه، گردشگری و تأمین زیرساخت‌های اقتصادی، در نظام جمهوری اسلامی برای همه شهرها و ازجمله مشهد، ضروری است و منافاتی با شأن هم‌جواری با امام رضا علیه‌السلام ندارد.

البته هنجارشکنی در همه جای ایران بد است. معالجه هنجارشکنی راهکار خودش را دارد و با دوگانه سیاحتی-زیارتی کردن مشهد این مشکل حل نمی‌شود. هنجارشکنان مشهدی که گه‌گاه مورد انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی قرار می‌گیرند، عمدتا سن اجتماعی‌شان به اندازه سن امامت جمعه ایشان است که هر هفته خطبه خوانده‌اند و بیشترین رسانه را داشته‌اند؛ اما به دلیل همین نظرات ایشان، اثر فراوان نداشته است.
آیت‌الله با این‌همه امکانات تبلیغی باید پاسخ‌گوی این هنجارشکنی‌های مشهدی‌ها باشد؛ نه مدعی.

* منتشر شده در روزنامه شرق

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1278481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی افخمی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    6 0
    باسخنان جناب ابطحی بسیارموافقم..چون درکنارمسایل دینی ومذهبی..پیشرفت وسبک زندگی شهروندان روهم درنظرگرفتن..درحالی ک اقای اعلم الهدی میگن ماشهروندنیستیم بلکه همجواریم
  • قندک IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 9
    متن خبر را نخوندم، هیچ متنی از سخنان آقای ابطحی نمی خونم چون می تونم حدس بزنم چی گفته. در ضمن سابقه عملکردی ایشون حداقل از حافظه من هنوز خارج نشده
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    3 0
    واقعا مطلب جواب منطقی بود هر منصفی می پذیرد مگر اینکه چشم منطق را بسته باشد و از دریچه گروه و جناح بازی ....
  • ناشناس IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    6 0
    کلا حرفهای امام جمعه مشهد خیلی ضعیف است.