روزنامه آمریکایی فاش کرد: فشار واشنگتن به اروپا برای فعال کردن «مکانیسم ماشه»

فارس نوشت: یک روزنامه آمریکایی مدعی شده دولت این کشور، دولت‌های اروپایی را برای فعال کردن مکانیسمی در برجام که می‌تواند به احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود تحت فشار قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه نوشته مقام‌های آمریکایی بعد از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از دولت‌های اروپایی خواسته‌اند مواضع محکم‌تری علیه تهران اتحاذ کنند. 

 منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها مسائل مربوط به  حل و فصل اختلاف میان  طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند. این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند. 

طبق این دو بند، در صورتی که کشورهای اروپایی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کنند و تصمیم بگیرند مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهند، ایران به عنوان طرف متشاکی ۳۰ روز فرصت خواهد داشت رضایت طرف شاکی (کشورهای اروپایی) را جلب کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نشود، پرونده پس از چند روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد. 

شورای امنیت ظرف یک ماه بعد از دریافت این شکایت بایستی درباره بازگشت تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند، اما کشورهای غربی در مذاکرات برجام ساختار این رأی‌گیری را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که امکان وتوی نظر کشورهای غربی درباره برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به کل از روسیه و چین سلب شده است.

در شورای امنیت به جای رأی‌گیری درباره «رفع تحریم‌های ایران» بر سر «ادامه رفع تحریم‌های ایران» رأی‌گیری می‌شود؛ این تغییر در عبارت‌پردازی ابتکار عمل استفاده از حق وتو را عملاً در اختیار طرف غربی قرار می‌دهد، به این صورت که این طرف‌ها می‌توانند از حق وتوی خود استفاده کرده و از تصویب «ادامه لغو تحریم‌ها» جلوگیری کنند. در این حالت، قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران احیا خواهند شد. 

50311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    8 2
    اینقدر به برجام مینازیدید همین بود؟ مکانیسم ماشه که یکطرفست و فقط طرف مقابل میتونه از ایران شاکی بشه. حق وتوی چین و روسیه رو هم که ازشون صلب کردند. واقعا شاهکار کردید با دو سال مذاکره برجامیتون!!!
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    2 0
    خبرش رو زودتر نتانیاهو داده بود. بعدش هم اروپا گفت که مایل به حفظ برجام است و بعدش هم دیگه به ما مربوط نیست. مثلا الان تحت تحریم اروپا نیستیم؟ اسمش تحریم نیست اما رسمش تحریم است. خبر برای ما تازگی نداشت
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    2 0
    لطفا اگر راست میگویید و کار ژورنالیستی نمی کنید اون متنی که فقط وتو غربی ها اوکی هست و چین و روسیه هیچ را بدهید و دل یکسری مردم بی خبر را مشوش نکنید آقایان نفوذی یا دلواپسان