اظهارات وزیر خارجه سوئد درباره برجام و اینستکس پیش از نشست بروکسل

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه سوئد گفت اتحادیه اروپا به رایزنی با آمریکا درباره رویکرد ناکارآمد واشنگتن در برجام ادامه داده و معتقد است که افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران کمکی به حل این وضعیت نمی کند.

«مارگوت والستروم» این اظهارات را پیش از آغاز نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد و افزود: ما به برجام پایبند هستیم و این توافق برای ما مهم است

وی ادامه داد: می خواهیم نشان دهیم تلاش می کنیم که از اینستکس و سرمایه گذارهایی که می خواهند در ایران تجارت کنند، حمایت می کنیم و همچنین تعهدات خود را دنبال می کنیم.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی برگزار می شود که سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس روز یکشنبه در بیانیه مشترکی بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کردند.

سران برلین، پاریس و لندن در این بیانیه گفتند: ما اخیراً چند ابتکار دیپلماتیک را برای کمک به تنش‌زدایی و گفت‌وگو انجام داده‌ایم که به نشانه‌های حسن نیت همه طرف‌ها نیاز فوری دارد.

در عین آنکه به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم، تدوام آن منوط به پایبندی کامل ایران است و ما قویاً از ایران می‌خواهیم تا تصمیم‌های اخیر خود در این رابطه را لغو کند. ما همچنان به یافتن راه‌های گفت‌وگو که در توافق برای پرداختن به پایبندی ایران از جمله از طریق کمیسیون اقدام مشترک برجام پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهیم.

پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود، ذخایر اروانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد. جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هفته گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

رسانه های انگلیسی گزارش دادند «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس امروز دوشنبه با سفر به بروکسل تلاش‌های دیپلماتیک تازه‌ای را برای جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران و کاهش تنش‌ها در خلیج فارس آغاز می کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    بشنوید از مادر عروس ! کلی خندیدم. شما خودت همون خانمی نیستی که تو کشور خودت در زمان اول رواج استفاده از ماهواره برای دارندگان خانگی ماهواره حکم اعدام میخواستی؟ بیچاره ایران !