ابهام بر سر اظهارات انتخاباتی رئیس دولت اصلاحات/ درخواست ویژه از ناطق‌نوری

اعتماد آنلاین نوشت: نجفقلی‌ حبیبی گفت: هم گروه‌های سیاسی و هم مردم باید به این باور برسند که شرکت نکردن در انتخابات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه وضعیت را بدتر از این خواهد کرد.

نجفقلی‌ حبیبی فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گویی به نکاتی پیرامون ایده تحریم انتخابات، رقابت با اصولگرایان، و اظهارات جدید رئیس دولت اصلاحات اشاره کرده است.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

مشکلات با شرکت‌ نکردن در انتخابات برطرف نمی‌شود
* مملکت در هر وضعیتی که قرار گرفته باشد، همه باید در انتخابات شرکت کنند. چه افرادی که می‌خواهند کاندیدا معرفی کنند، چه افرادی که خود را شایسته این کار می‌دانند و چه مردم. در هر حال این نظام مبتنی بر آرای عمومی و رای ملت است. بنابراین هیچ بهانه‌ای قابل‌ قبول نیست. مردم، جریان‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و همه احزاب و گروه‌های سیاسی و غیرسیاسی، حتماً باید در انتخابات شرکت کنند؛ باید تاکید کرد که این اصلی اساسی است.

*من با اینکه اصلاح طلبان با شورای نگهبان مذاکره کنند مخالفتی ندارم، با اینکه شرکت نکنند مخالفم. گروه‌های سیاسی باید فعالیت‌های سیاسی داشته باشند و با هر نهادی که می‌خواهند مذاکره کنند. این یک اصل است. یک اصل اساسی دیگر این است که نظام ما مبتنی بر رای ملت است. هرگونه تخلف از این موضوع ستم بر نظام است، بنابراین هر کسی در هر جریانی و با هر طرز تفکری که حضور دارد، باید برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش کند.

تحریم انتخابات، عقب‌نشینی است

*اصلاح‌طلبان می‌گویند یکی از الزامات پرشور انتخابات این است که ما با همه نیروهایمان بیاییم؛ مثل یک تیم فوتبال که با بازیکنان ذخیره نمی‌تواند امیدی به نتیجه‌گیری داشته باشد.بسیار خب، آنها بروند تلاش کنند تا فرصت‌های بهتری به دست آورند. اما اصلاً نباید فرض را بر این بگیرند که اگر نشد، نمی‌آییم. خب بروند تلاش کنند تا بشود! نه اینکه از حالا بگویند اگر نشد نمی‌آییم و تحریم می‌کنیم. این یک‌جور عقب‌نشینی است.

*ممکن است عده‌ای به صورت بدلی در اصلاحات پیدا شوند و از این فرصت استفاده کنند و با عملکرد ضعیف‌شان وجهه اصلاح‌طلبی را تخریب کنند. به‌هیچ‌وجه با ذهنیت خود من نمی‌سازد که بگویم اصلاح‌طلبان بخواهند کنار بکشند یا شرط و شروط بگذارند یا.... در واقع اصلاح‌طلبان باید از حالا تلاش کنند تا بتوانند افکار عمومی را جذب کنند. خب بله مشکلاتی وجود دارد، اما سیاستمدار کسی است که بتواند در عرصه فعالیت‌های سیاسی راه‌های جدیدی باز کند.

جامعه باید قدر خاتمی را بداند
* حیثیت سیاسی‌ آقای خاتمی برای این است که به مردم خدمت کند. ایشان هیچ‌وقت از روحیه خدمت‌گزاری به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی منصرف نخواهد شد. مهم  این است که جامعه قدر این نعمت را بداند یا نداند! تصورم این است که ایشان وظیفه‌اش را مثل همیشه در قبال مردم و کشورانجام خواهد داد.

*فعلاً برای اصلاح‌طلبان جز اصولگرایان رقیب دیگری وجود ندارد. اصولگرایان هم معلوم است که هیچ موقعیت خوبی ندارند. در واقع وضعیت آنها بدتر از اصلاح‌طلبان است.

اصولگرایان مسئول وضعیت بد فعلی هستند
* «وضعیت آنها بدتر از اصلاح‌طلبان است». تجربه تاریخی اصولگرایان چیزی بیش از این نیست. همین وضعیت به‌هم‌ریخته و شدت گرفتن نارضایتی‌ها هم محصول عملکرد همین جریان است. اگر آنها عملکرد درستی داشتند، وضعیت ما به این بدی نبود. به‌ هر حال آنها همچنان در مجلس قدرت دارند و حرف زیاد می‌زنند، اما عملاً کاری از پیش نمی‌برند.البته لازم است که اصولگرایان هم در فضای انتخاباتی باشند؛ یعنی بهتر است انتخابات یکدست نباشد. همیشه وقتی مردم وقتی می‌بینند رقبای سیاسی در حال رقابت با یکدیگرند فعال‌تر می‌شوند. بالاخره چه اصولگرا باشند چه اصلاح‌طلب، هر دو فرزندان انقلاب اسلامی هستند و در این شکی نیست. منتها دید متفاوتی دارند. بنابراین هر دو جریان باید برای بهتر شدن اوضاع تلاش کنند.

خاتمی و ناطق نوری مردم را دعوت به رای دادن کنند

*چهره‌های شاخصی چون خاتمی و ناطق‌نوری اگر چهره‌های شاخص دعوت به رای دادن کنند، مردم حتماً درک خواهند کرد. دفعه قبل هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس به همین شکل رفتار کردند. نباید خیلی غصه خورد. مردم مملکت ما آنقدر باهوش و بافراست هستند که به موقع عمل صحیح را تشخیص داده و انجام می‌دهند. مردم اگر به آگاهی کافی از شرایط برسند، حتماً انگیزه شرکت در انتخابات را به‌ دست خواهند آورد.

اصلاح طلبان به دنبال تحریم انتخابات نیستند

هم چنین جماران نوشت؛

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات گفت: در اینکه بین جامعه مدنی وتمام جریانات سیاسی و حاکمیت فاصله معنادار و عمیقی شکل گرفته است تردیدی وجود ندارد. آقای خاتمی همیشه خود را با رویکرد اصلاح گرانه در درون نظام سیاسی تعریف کرده و به رغم انتقادات جدی که به رفتارهای حکومت داشته هیچ گاه خود را بیرون از این ساختار ندیده و معرفی نکرده است و خود نیز این موضوع را به صراحت اعلام می کند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه حضور آقای خاتمی پای صندوق رای در سال ۹۰ برای بخشی از مخاطبان اصلاح طلب سوال بود، افزود: در عین حال خود این افراد به این کار در انتخابات سال ۹۲ پاسخ دادند. بگذارید مثال دیگری بزنم؛ وقتی آقای خاتمی  نسبت به سیاست های فرهنگی و هنری حکومت انتقاد داشت به رغم مخالفت شدید آقای هاشمی رفسنجانی از وزارت ارشاد استعفا داد. اما بعد از استعفا، ریاست سازمان دولتی دیگری را به نام کتابخانه ملی قبول کرد. بنابراین اگر کسی انتظار داشته باشد که آقای خاتمی نسبت به انتخابات رویکرد سلبی اتخاذ کند حتما در اشتباه است. اما معتقدم آقای خاتمی از حالا که اولین موضع خود نسبت به انتخابات و مشارکت را اعلام کرده اند باید این موضع را بیشتر تبیین کند.

عضو شورای مشاورین سید محمد خاتمی درباره دو جمله رئیس دولت اصلاحات که برای برخی شائبه برانگیز بود گفت: به نظر من اگر دو جمله آقای خاتمی یعنی اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» و «همچنین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند» را تز و آنتی تز بدانیم، سنتز آن نظریه غالبی است که اکنون در جامعه و در بین اصلاح طلبان با عنوان «مشارکت مشروط» در انتخابات وجود دارد.

عضو بنیاد باران افزود: انتخابات را نمی توان تحریم کرد، زیرا تحریم انتخابات هیچ گاه در ادبیات سیاسی اصلاح طلبان نبوده است. آقای خاتمی درباره رأی سال ۹۰ خود در دماوند توضیح گفتند که انتخابات را تحریم نمی کنیم اما چون نیروهای ما همه ردصلاحیت شدند دیگر برای خودمان تکلیفی نمی بینیم چون نیروهای دیگر را برای مجلس مطلوب نمی دانیم.

عبدالله ناصری در پایان گفت: فکر می کنم این دوگانه، یک دوگانه بسیار شفاف است که وجه سومی از آن استنباط می شود و  آن مشارکت مشروط است. به نظر من این رویکرد برای هر اصلاح طلبی اقناع کننده است. اصلاح طلبان به دنبال تحریم انتخابات نرفته اند و نخواهند رفت. ممکن است برخی از جریانات سیاسی در اسفند ماه لیست ارائه ندهند اما کسی انتخابات را تحریم نمی کند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1281918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    خوبی؟!!!!!!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    2 0
    میفرمایند عدم حضور در انتخابات مشکلی را حل نمیکند ولی نمی‌فرمایند حضور در انتخابات تا کنون چه مشکلی را برای مردم حل کرده،غیر از اینکه در پاسخ به مردم که چرا باید با این مشکلات روزافزون مواجه باشیم همیشه و همواره حضرات فرموده اند تقصیر خودتان بود که به فلانی رای دادید ودفعه دیگر تقصیر خودمان بود که به بهمانی رای دادیم و همینطور این دور باطل ادامه داشته
  • ناامید IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    بیشتر با نطر سید موافقم
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    1 0
    دیگه تمومه ماجرا
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    دوباره رای گیری و دوباره کاسه چکنم چرای اقایون شروع شد