۹ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

گزارشی از یک روایت تکراری و نه چندان واقعی که چند وقت یک بار مطرح می‌شود

آیا تهران شهری زنانه است؟

یک عضو شورای شهر تهران، یک جامعه‌شناس و یک فعال مدنی شهری: راه برای زنانه شدن شهر تهران هم‌چنان طولانی است
آیا تهران شهری زنانه است؟

طبق آمارهای رسمی که هرازگاهی از سوی دستگاه‌های مختلف منتشر می‌شود، تغییرات زنانه شدن شهر تهران در یک‌صد سال اخیر در فضاهای شهری رو به رشد بوده اما با توجه به جمعیت زنان این شهر این تغییرات چندان هم چشمگیر نیستند.

الهه محمدی: حدود یک ماه پیش بود که سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران از حرکت تهران به سمت زنانه شدن بیشتر خبر داد؛ خبری که داده‌های آماری‌اش بر پایه مطالعات سند «آینده‌نگاری کلان‌شهر تهران» به عنوان یکی از اسناد پشتیبان برنامه سوم توسعه شهر تهران بود و حکایت از آن داشت که زنان تهرانی نسبت به گذشته بیشتر در فضاهای تجاری و آموزشی حضور دارند، در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ در مقاطع تخصصی و حرفه‌ای نسبت به سال‌های گذشته در مقایسه با مردان رشد مثبتی داشته‌اند، نرخ مشارکت اقتصادی‌شان در بازار کار رسمی و به تبع آن نرخ رشد تعداد زنان بیمه‌شده افزایش یافته و بیشتر از گذشته در پیاده‌روها، میدان‌ها و خیابان‌های شهری حضور دارند.

این شاخص‌ها درحالی عواملی برای زنانه شدن بیشتر تهران درنظر گرفته شده است که طبق آمارهای رسمی که هرازگاهی از سوی دستگاه‌های مختلف منتشر می‌شود، تغییرات زنانه شدن شهر تهران در یک‌صد سال اخیر در فضاهای شهری رو به رشد بوده اما با توجه به جمعیت زنان این شهر این تغییرات چندان هم چشمگیر نیستند. از تغییرات در وضعیت اشتغال و فرصت‌های شغلی بگیرید که شهرداری آن را از عوامل زنانه شدن شهرها می‌داند تا بحث امنیت زنان در خیابان‌ها. 

راه ناهموارِ پیش به سوی زنانه شدن شهرها
گرچه سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران از زنانه شدن بیشتر شهر تهران خبر داده اما تاکید هم کرده که داعیه حضور زنان در فضاهای شهری به معنای عادلانه شدن فضا و بهبود شاخص‌های جمعی و عدالت جنسیتی نیست.

از طرفی تازه‌ترین آمار سرشماری جمعیت شهر تهران مربوط به سال ۹۵ نشان می‌دهد حدود ۴ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر از مجموع ۸ میلیون و ۶۷۸ هزار نفر جمعیت شهر تهران زنان هستند. موضوعی که شاید باعث شده تا مسوولان شهری تهران از زنانه شدن این شهر حرف بزنند، همین ساختار جمعیتی شهر تهران و سهم زنان از این جمعیت در مقایسه با سرانه‌های خدماتی و تفریحی اختصاص یافته به این بخش جامعه باشد درحالیکه بررسی‌ها نشان می‌دهد مساحت کل مجموعه‌های اختصاصی زنان در شهر تهران بیش از ۱۱۳ هکتار است که در مقابل جمعیت زنان شهر تهران، بسیار کم است.
این موضوع در کنار میزان اشتغال زنان در این شهر نسبت به تعداد تحصیلکردگان و میزان امنیت زنان در شهر، نشان از آن دارد که شهر تهران آنطور که این مسوولان شهری از آن دم می‌زنند، چندان هم زنانه نیست. 

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ اشتغال در بهار امسال نشان می‌دهد، به ازای هر چهار مرد تنها یک زن اقتصاد مشارکت دارد و نرخ بیکاری زنان هم نزدیک به دو برابر این شاخص در گروه مردان است.
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران یکی از مسوولان شهری است که معتقد است هرچند روند حضور زنان در شهرها به ویژه شهر تهران روبه رشد بوده اما راه زیادی تا به کار بردن واژه «پیش به سوی زنانه شدن شهرها» در پیش داریم.

امانی در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه در وضعیت زنان در مدیریت ملی و شهری یک عقب نگه داشتگی زیادی با شرایط متعادل جامعه وجود دارد، می‌گوید: « از دهه ۸۰ بیشتر برنامه ریزان که مرد هستند نگران این بودند که با پیشروی زنان در عرصه ورود به مراکز آموزش عالی دارند، کشور در آینده نه چندان دور دچار یک بی‌برنامگی خواهد شد و مطالبات زنان بالا خواهد رفت. زمانی که کنکور عادلانه شد و محدودیت جنسیتی حذف شد، زنان توانستند به مراکز آموزش عالی راه پیدا کنند اما این دلیل نشد که زنان بتوانند از حیث آموز تکمیلی حضور گسترده‌ای داشته باشند. در مقطع کارشناسی حضور زنان در مراکز آموزش عالی از ۶۵ درصد هم بالاتر رفت ولی در تحصیلات تکمیلی چون تصمیم سازان و تصمیم گیران بیشتر مرد هستند، این آمار کاهش پیدا کرد. کمااینکه می‌بینیم علیرغم میزان دانش آموختگی زنان و تجربه خوب در این حوزه، هنوز یک رییس دانشگاه زن نداریم چه رسد به معاون زن، چه رسد به وزیر زن.» 

او ادامه می‌دهد: «در نتیجه حوزه مدیریت شهری فاصله بیشتری نسبت به دولت مرکزی دارد. از زمان تشکیل بلدیه وظایف شهرداری مشخص بود چیست در نتیجه ساختار مدیریت شهری خیلی مردانه تر از مدیریت ملی و دولتی بود. حوزه زنان فراز و فرودهایی داشته؛ یک جاهایی این فراز و فرودها همراه با پیشرفت بوده و در جاهایی پسرفت هایی عمیق وجود داشته است. همچنین سهم زنان از کیک بزرگ اقتصاد بسیاربسیار کم است. در حوزه اشتغال در کل علیرغم درصد بالای دانش آموختگان زن، این دانش آموختگان دوبرابر بیشتر از دانش آموختگان مرد بیکار هستند. در برنامه چهارم توسعه به موضوع عدالت جنسیتی پرداخته شده بود که دولت تقدیم مجلس کرد و مجلس هم آن را تصویب کرد اما متاسفانه با روی کار آمدن مجلس هفتم به جای اینکه این موضوع را جنسیتی ببیند جنسی دید و فضای بدی در این زمینه به وجود آمد.»

پوسته سخت مردانه دربرابر حضور زنان در شهر
امانی با بیان اینکه مردان در حلقه اصلی تصمیم گیری کشور هستند و زنان در این حلقه وجود ندارند، می‎گوید: «رویکرد جدید شورای شهر تهران این بوده که زنان ضمن تجربیات مدیریتی بتوانند در مدیریت عالی هم حضور داشته باشند. تلاش شورای پنجم شهر بر این بود که شهرداران حتما حضور زنان را هم در برنامه و هم در مدیریت ببینند.  بنابراین ما الزام به کارگیری ۳۰ درصدی زنان را در سطوح مدیریتی در برنامه سوم هم گنجاندیم. اما آیا فقط اینکه شهرداران و مسوولان شهری در صحبت‌هایشان از حضور زنان در شهرها و مدیریت شهری حرف بزنند، شهر را زنانه می‌کند؟ آیا امنیت روح و روان زنان در شهر گرفته می‌شود؟»

او با بیان اینکه تغییر نگرش و باور موضوع سختی است، ادامه می‌دهد: «اینکه الان بگوییم شهر تهران زنانه شده است کار یک روز و دو روز نیست. ما فرایند زنانه شدن شهر را در دستور کار قرار دادیم اما آن پوسته سختی که مقاومت می‌کند برای حضور زنان در مدیریت شهری و فضای عمومی همچنان سرجای خودش وجود دارد.»

امانی می‌گوید: «در مدیریت شهری و شهرداری نیروهای دانش آموخته و توانمندی هستند که امیدوارم به کار گرفته شوند. در تاریخ ۱۲۰ ساله شهرداری یک معاون زن گذاشته شده است و این نشان می‌دهد که بحث مقاومت بسیار جدی است. متاسفانه حوزه زنان در جامعه ما سیاسی است درحالیکه حضور زنان در همه ارکان و برنامه‌های جامعه، جامعه را به سمت سالم سازی و اخلاق مداری می‌برد.»

تحرک بیشتر زنان به معنای زنانه شدن شهر نیست
آن طور که تنها معاون شهرداری تهران طبق نتایج یک مطالعه دانشگاهی در سال ۹۵ اعلام کرده، مطالعات نشان می‌دهد که ۳/۶ درصد زنان سالی چند بار و پنج درصد آنها ماهی یک بار به قهوه‌خانه می‌روند؛ این در حالی است که تلقی عرفی از اختصاص قهوه‌خانه‌ها به فضاهای مردانه است. همچنین ۱۲ درصد زنان ماهی یک بار به کافی‌شاپ می‌روند، ۲۲ درصد زنان ماهی چند بار به پارک می‌روند، ۲۱ درصد زنان ماهی چند بار به قصد گردش و قدم‌زدن در بازار و خیابان از خانه خارج می‌شوند و ۵/۹ درصد زنان سالی یک بار به بازدید از مکانهای حیات وحش می‌روند. اشرفی نتیجه گرفته که این آمارها حاکی از این است که با حضور زنان در جامعه، می‌توان تغییر در سبک رفتار مردان را نیز در جامعه شاهد بود.

نیره توکلی جامعه شناس اما این عقیده را ندارد؛ او در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه تاکید بر زنانه شدن شهر تهران جای نقد دارد، می گوید: «معمولا وقتی از تحرک و پویایی زنان ایرانی صحبت می‌شود، با مقاومت روبرو می‌شود. ممکن است در چند دهه اخیر زنان به اتکای خودشان و یا بدنه‌ای که هرنوع مطالبه و حرکتی درباره زنان را شکل می‌دهد، توانسته‌اند آمارهای حضور در جامعه را جابجا کنند. زنان ایران در این چند دهه در بسیاری از موضوعات فعال بودند و توانسته‌اند در مشاغلی که پیش از این فقط در اختیار مردان بود، ورود پیدا کنند. از جمله در عرصه‌های آموزشی، فیلم سازی، عرصه تجاری و ... البته بسیاری از این عرصه‌ها فردی بوده است. مثلا ما در مجلس خبرگان زن نداریم، وزیر زن نداریم، در شورای نگهبان زن نداریم و آمار نمایندگان زن هم اسف انگیز است.»

توکلی ادامه می‌دهد: «اگر منظور از زنانه شدن شهر این است که سیمای شهر زنانه شده، خدمات شهری خاصی برای زنان درنظر گرفته شده و یا امنیت زنان در شهر تامین شده و... می توان به همه این موضوعات نقد جدی وارد کرد. ما همچنان می‌بینیم که شهر در سلطه برج سازان است، در سلطه تردد خودروهای شخصی است. بهترین ساعات استفاده از استخرها و باشگاه‌ها در اختیار مردان است. همچنان تصور می‌شود که زنان خانه دارند و می‌توانند در ساعات اداری از این تاسیسات استفاده کنند. در نظر گرفته نمی‌شود که زن‌های کارمندی هستند که بعد از وقت اداری می‌خواهند از استخرها و باشگاه‌ها استفاده کنند. وضعیت حمل و نقل هم همچنان اسف انگیز است و می‌بینید که فضای اختصاص داده شده به مردان دو برابر زنان است و همان فضا هم اصلا تناسبی با وضعیت زنان باردار، زنانی که بچه دار هستند و کالسکه دارند و... ندارد. به طور کلی شهر تهران کلا در اختیار شهروندان و به ویژه زنان نیست.»

او با بیان اینکه حتی تحرک زنان در شهرها هم با محدودیت‌هایی مواجه است، گفت: «زنان وارد عرصه‌هایی شدند که ملک طلق مردان بوده اما نمی‌توانیم لفظ زنانه شدن شهرها را به کار ببریم. آن چیزی که ما می‌بینیم تحرک زنان در شهر است. الان هم حضور زنان در مراکز آموزشی و فرهنگی و تفریحی بیشتر شده اما نمی‌توانیم بگوییم که ملک طلق زنان شده است. زمانی ما می‌توانیم به این موضوعات افتخار کنیم که بدانیم در سطح نهادهای بزرگ هم زنان تاثیرگذارند و در نظر گرفته می‌شوند.»

شهرها زنانه نمی‌شوند، بلکه می‌توانند عادلانه شوند
علی طیبی بنیانگذار مجمع حق بر شهر باهمستان هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه میزان دسترسی به قدرت، اکثریت و اقلیت را مشخص می‌کند، معتقد است زنان همواره در جوامع از نظر تعداد در اکثریت نسبی و از نظر دسترسی به قدرت در اقلیت مطلق هستند.

طیبی می‌گوید: «میزان اعتقاد مدیریت شهری به حق زنان در توسعه شهر را می‌توان در عبارت «تنها معاون زن شهردار...» خانم اشرفی و عکس‌های یادگاری مدیران شهری دید. حضور زنان در فضاهای عمومی، شغلی و شهری حاصل ده‌ها سال مبارزه فعالان حقوق زنان علی‌رغم تمام محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است و نه از سر عنایت صاحبان قدرت.»
او ادامه می‌دهد: «شهرها زنانه نمی‌شوند، بلکه می‌توانند عادلانه شوند و این امر از یک سو از راه مشارکت حاصل می‌شود و از سوی دیگر از راه مقاومت. مشارکت در فرصت‌های محدود و مقاومت در برابر تبعیض‌های نامحدود.»

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    یه عضو زن شورای شهر برای رای آوردن در دوره بعدی یه بحث من درآوردی و کاملا غیرعلمی و بی سر و ته راه انداخته ؛ نویسنده ای متن هم همون فرمون را ادامه داده . چیزی به نام شهر زنانه شهر مردانه در هیچ یک از الگوهای شهرسازی دنیا و کتابهای مربوطه وجود نداره. اگر هم بخواهید درباره تقسیم عادلانه امکانات شهری صحبت بشه هیچ جای دنیا قدر ایران امکانات اختصاصی به زنان ندادن. واگن اختصاصی مترو زنان. تاکسی تلفنی زنان. ساحل و پلاژ اختصاصی زنان. باشگاه های ورزشی زنان... و خیلی چیزای دیگه.. ولی متاسفانه زیاده خواهی و همیشه طلبکار بودن در خون زنان ایرانیه. به همون اندازه که فرصت شغلی برای مردان هست برای زنان هست. در حالی که عادللنه اش اینه که وقتی قانون نفقه و تامین مسکن را وظیفه مرد دونسته ؛ فرصت شغلی هم باید فقط برای مرد باشه. همینطور حق تحصیل دانشگاهی. چون تحصیلات دانشگاهی برای تامین شغل هست. نه کلاس گذاشتن و افاده زنانه.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      81 31
      عجب! اتفاقا اختصاص قسمت زنانه خودش تبعیض محسوب میشه و هیچ جای دنیا به همین خاطر چنین کار نمی‌کنند در ایران هم بخاطر مسائل شرعی این کارو انجام دادن نه اینکه حق متفاوتی برای زنان قائل باشه. لطفا عدله درست بیارید
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      37 20
      ضمن تایید کامنت 9:53 ، میخوام بپرسم اگه شهر تهران مردانه است، زنی به اسم سکینه اشرفی ، شهردار تهران بود ؟؟ که الان نوسینده این متن به حرفهای این زن استناد کنه؟؟ واقعا انصاف هم خوب چیزیه
    • اصلاحیه کامنت قبلی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      31 17
      نویسنده کامنت 12:26 هستم. اصلاح میکنم معاون شهردار . کلمه " معاون " را جا انداختم. حرفم این بود که اگه خانم ها ادعا دارند شهر مردانه است ، یک زن به اسم سکینه اشرفی چطور معاون شهردار شده؟؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      10 29
      شما زن نیستی کاملا مشخصه یک اقایی نه خانم
    • ناامید IT ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      1 0
      تهران شهری زنانه و مشهد هم شهری مردانه شده
    • US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      0 2
      اوا خاک عالم
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
      23 1
      دقیقا حرفانون درسته ، اگر کل دنیا رو هم به بعضی از زن های ایرانی بدی باز هم طلبکارن
    • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
      1 0
      چطوریه هر کی از ایران میره میشه طرفدار حرف های جمهوری اسلامی؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    جالبه. زنان ایرانی وقتی بحث آزادی های اجتماعی و حجاب مطرح میشه غربی میشن و اندازه زن غربی آزادی میخوان. وقتی صحبت مهریه و نفقه گرفتن و تامین مسکن میشه کاملا مسلمان و سنتی و شرقی میشن. وقتی صحبت حق سر کار رفتن میشه کاملا غربی میخوان باشن. وقتی صحبت از این میشه که زنان شاغل غربی به اندازه مردانشون در مخارج و مسکن سهم دارن؛ کاملا شرقی و ایرانی میشن!!! همیشه هم خر را میخوان هم خرما را. هم امتیازات زن غربی را میخوان داشته باشن هم امتیازات زن سنتی ایرانی را. همزمان نه مسئولیتهای زن غربی را میخوان داشته باشن نه وظایف و مسئولیت زن ایرانی را!!
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      30 77
      چه ربطی دارن اینا به هم؟ خب مرد ایرانی چرا تن به مهریه میده؟ عقل و حق انتخاب نداره؟ قطعا داره، لابد اراده نداره که مشکل خودشه
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      90 18
      مرد عقل داره ولی اولش خانواده دختر میگن یک رسمه و کی داده و گرفته. بعدش که با دروغ گول زدن میرن اجرا میزارن
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      85 11
      دقیقا حرف دل منو زدی ،مرد تو غرب میگه تو میخوای زندگی کنی منم میخوام ،بنابراین یکی مسئول اون یکی نیست و یکی دیگه مثل زن ایرانی همیشه طلبکار شوهر نیست ،تو ایران برخلاف چیزی که میگن شرایط زنها بسیار راحتر تر و آزادتر از غربه
    • مریم IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      5 1
      تا وقتی که قانون تمام حقوق به خصوص حق طلاق، اجازه خروج از کشور، تعیین محل زندگی،اجازه کار همسر و حضانت فرزند و به مرد میده باید نفقه و مهریه برای خانم وجود داشته باشه. در صورت جدایی که کاملا طبق میل مرد و بدون دلیل امکان داره آیا زن باید مثل یه گدا برگرده خانه پدرش؟
  • GB ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    78 2
    وقتیکه اقتصادمون داغونه و شغلی نیست عملا تحصیلات عالی یعنی از بین رفتن منابع
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
      3 0
      احسنت. َاصلا این موضوع جنسیتی نیست. تو شهرهای کمتر توسعه یافته کلی مهندس مرد و زن بیکار هست اونوقت دانشگاه دولتی در همون شهرستان که به تخت بیمارستان بیشتر نیاز داره تا دکتری مخابرات داره فرت و فرت با پول مفت نفتی دانشجو دکتری میده بیرون. به این میگن هدر رفت منابع.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    83 77
    در تمام شهرهای ایران زنان یا تهدید میشوند یا تحقیر. هیچ شهری برای زنان در ایران امن نیست. زن کنار خیابان فقط یعنی طعمه ای برای مردان.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      98 49
      زنی که بی دلیل کنار خیابونه خودش دنبال شکاره
    • GE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      3 1
      آمار روسپی گری در تهران فاجعه است.. شاید منظور از اینکه گفته شده شهر داره زنانه میشه اینه
    • FR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      8 0
      12:56تو می دونی کی بی دلیل و کی با دلیل کنار خیابونه؟ خجالت بکش . انقدر راحت به همه زن ها تهمت نزن که اون تهمت به مادر خودت هم برگرده. اون وقت باید تو رو چی صدا کرد؟ مادر....؟
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    41 78
    وقتی فرهنگ کاملا مرد سالارانه است انتظار دارید شهرها در خدمت زنان باشد؟ اگر این رویه تمدنی را از شهرهای ایران بردارید چیزی که می ماند یک شهر کاهگلی قرون میانه است با همان فرهنگ و طرز فکر که جای زنان در کنج خانه و مطبخ های دود زده است و مرد فعال ما یشاء است.
    • هادی ZA ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      مشکلی نیست شما زن ها وظیفه امرار معاش را قبول کنید، نفقه بدهید، مسکن را تامین کنید از جیب مبارک تان، ماشین زیر پایتان را خود تون با زحمت خودتون بخرید، همه مشاغل سختی و طاقت فرسایی مثل رفتگری ، نانوایی در گرمای 50 درجه تابستان، کار کردن در عرشه کشتی در گرمای وحشتناک جنوب یا روی سکو نفتی و کنار چاه نفت ، یا حفاری داخل تونل پر از گازهای مسموم و کار معدن در ده ها متر زیر سطح زمین و سرباز و نظامی بودن در شرایط سخت و صد نوع شغل طاقت فرسای دیگر را به عهده بگیرید، بعدش دم از این بزنید که چرا جامعه مرد سالار است؟ خانم ها فقط میخوان سر کار زیر باد خنک کولر بنشینند و سنگینتر از موس کامپیوتر تکون ندهند و در خانه هم روی کاناپه لم دهند و کنترل ماهواره دستشون باشه بعدش کل مملکت هم به نام شون بشه؟!!
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      5 4
      واقعا جای تاسف هست واسه اینکه مردهای ایران اینقدر حسود هستن. الحمدلله فعلا خانم ها با همه محدودیت ها هم علمی تر هستن هم تواناتر از شما آقایان.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    20 11
    مدتیه مد شده هی میگن تهران زنانه شده!!!!
    • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      14 0
      مد نشده برو برای اجاره خونه ببین چقدر مالکین خونه ها خانم هستن. تشریف ببر بانک و جاهای دولتی ببین چقدر خانم هستن و شرکتهای خصوصی که اکثرا خانم میگیرن . بعدش امرار معاش و اقتصاد خانواده بر عهده مرد هستش. الانم بزرگترین معضل جامعه چیه ؟ همین اقتصاد
  • میثم IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    34 9
    عجله نکنین همه چی داره به سمت زنانه شدن میره ....
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    85 14
    دلیل اینکه ۶۵ درصد کارشناسی خانوم ها هستند عدم عدالت جنسیتی است نه عدالت جنسیتی ... پسرهایی که در صورت عدم قبولی با استرس سربازی رفتن روبرو هستند و دقیقا به همین دلیل و برای فرار از سربازی تحصیل رو بعضاً تا مقطع دکتری اونم با سنوات حداکثری ادامه میدن ... اما خانوم‌ها به محض گرفتن لیسانس می‌تونن برن سرکار و نه پایان خدمت می‌خوان نه چیزی ... و از یه پسر هم‌تراز و برتر با یه امتیاز ساده اجتماعی جلو دو سال جلو می‌زند ...
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    37 14
    اینکه مردان را از زنان جدا می کنند امتیازی برای زنان نیست بیشتر نوعی تبعیض است البته نه مثل تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا زمانی که رایج بود ولی تقریبا چنان چیزی است نشانه این است که زن می تواند محیط مردانه را فاسد کند بلانسبت ناقل نوعی بیماری است و باید جدای از مردان قرار بگیرد
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      3 13
      چرا اون نصفه دیگه لیوان رو نمیبینی که جدا میکنن چون مردها عامل فساد هستن و مشکل ایجاد میکنن. قصدم تایید یا رد نظرتون نبود فقط خواستم بگم بستگی داره چجوری نگاه کنی به موضوع
  • منصور IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    51 34
    زنان حق ندارند طلبکار باشند‌. چون خیلی بیشتر از حقوقشون بعضی جلها بهشون بها داده شده. این مردان هستند که طلبمار عستند، که چرا زن رو در بازار کار وارد کردند و فرصت های شغلی اونها رو که بطور سنتی مسئول تشکیل خانواده و شرعا تامین معاش هستند رو اشغال کردند و... . مردی که بیکاره چطور به خواستگاری بره و پاسخ مثبت بشنوه و... باید با وضع قوانین به زنان فهماند که جایگاه خودشون رو بشناسن
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      3 2
      کم خواستگاری خواستگاری کن. آقایان شما اگه جای اون خانم ها استخدام میشدید مادرهای گرامیتون فکر میکردن پسرشون خیلی خیلی بالا هست و بایست دختر یه میلیاردر را واسش بگیرن. شما خواستگاری اون دخترهای معمولی و ساده که نمیر ید لذا ما خودمون درس میخونیم سرکار میریم حتی با حداقل حقوق که روی پای خودمون وایسیم. از طرفی هم جلوی جاه طلبی و غرور بی مورد شما آقایان گرفته شده.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      6 16
      برات متاسفم یعنی یه زن استعدادها شو نادیده بگیرد که یه مرد بره سر کار حضرت آقا حقتو جای دیگری خوردن آدرس اشتباه آمدی برای نگاه جنسیت زده ات متاسفم
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    37 19
    نویسنده به درستی اشاره کرده که زنان امنیت ندارن و شغل هم ندارن پس اینکه بگیم شهر زنانه شده کاملا اشتباهه.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    29 49
    زنان در شهرهای ایران هیچی نیستند
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      3 5
      قسم میخورم تا افغانستان هم نرفتی
  • م. ع IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    1 1
    زمان در عرصه مدیریت کلان جامعه کم هستند ولی تاسف بار اینه که زنانی هم که در سطوح بالای اجرایی و مدیریتی هستند افراد جالب و خوش فکر نیستند. خانم شهربانو امانی نگران ما بانوان نباشن. نگران باورها و غرب زدگی خودشون باشن. شرم آوره زنی مثل ایشون نماد یک بانوی مدیر در سطح شهره.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    6 1
    نگران نباشید تا ده سال دیگه با این روند مهاجرت پسرهایی ایرانی به خارج از کشور، ایران کلا برای خانومها میشه.
  • US ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    4 11
    حجاب اجباری و شهری زنانه؟ مگه داریم اخه!!!
  • من زنم خالق مرد GB ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    8 18
    متاسفانه آمار بیکاری زنان بخاطر اینه که خانه داری شغل نیست و زنان خانه دار را بیکار میبینند اما اگر طبق قانون که زن وظیفه خانه داری نداره را درنظر بگیریم و مردها مجبور بودن خدمتکار استخدام کنند آنوقت کار منزل جز شغل محسوب میشد و در اقتصاد هم نقش داشت
    • JP ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
      4 0
      در محل اسمت نوشتی " من زنم خالق مرد "! یه سوال اگر پدرت که یک مرد هست وجود نداشت، آیا مادرت به تنهایی میتونست تو را به دنیا بیاره. چرا اینقدر توهم دارین شما زنها.. ضمنا اگه اینقدر خانه داری را مهم فرض میکنی و شغل میدونی اون را چند روز جایت را با شوهرت یا یک مرد شاغل عوض کن ببینم میتونی دوام بیاری یا نه... میتونی دو ریال کار کنی یا نه
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    8 12
    زن باشید آرزوی یک پیاده روی ساده بدون دغدغه تاکسی گرفتن بدون دغدغه گردش راحت با کالسکه بچه تون اکیپی با دوستاتون بودن تو همین خیابونا بدون دغدغه بدون متلک شنیدن بدون تعرض و هتک و حرمت به حریم شخصی تون داشته باشید بعد بیابید بگید شهر زنونه مدونه ندارهم آمار تعرضات و متلک پراکنی ها رو دارید آین شهر برای زنان و کودکان امن نیست فقط یک تجمعات اجباری برای همزیستی اجباری
  • ناشناس NL ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    33 7
    هیچ کجا مثل ایران ندیدم زنان اینقدر در رفاه باشن ... شغل می خوان - آزادی می خوان - شوهر مثل کنیز براشون کار کنه و پول بیاره - شوهر براشون خونه و ماشین بخره - خوش با حقوق خودش ففط برای خودش خرج کنه ... ولی اصلا در غرب اینجوری نیست و تمام شرایط برابر است
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    15 4
    من نمی دونم این اصطلاح شهر زنانه رو دیگه از کجا آوردن ولی چیزی که می دونم این هست که هر چی میکشیم از دست فمنیست هایی هست که نه درک درستی از جامعه و فرهنگ ایران دارند و نه جایگاه زن و مرد. برای همین یه چیزهایی می گن که آدم شاخ درمیاره. بماند که برای رأی آوردن و بسیج کردن یه عده هم یک تاکتیک خیلی خوبی هست
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    9 21
    زنان در ایران هیچ جایگاهی ندارند . بکار بردن کلماتی مثل کرامات و منزلت و جایگاه ویژه و ............. مزخرفاتی بیش نیست .
  • ناشناس IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    1 1
    همین که اینقدر مردان ناراحت هستن که چرا فرصت شغلی و آموزشی زنان و مردان برابر است ( که نیست )، خودش تبعیض محض است . اینها انگار به زنان به چشم یک مهاجر ، یا موجودی نگاه می کنند که همیشه باید پایین نگه داشته بشه .همین مردان با همین دیدگاه ها هستند که قوانین کشور را می نویسند و زنان حتی حق مسافرت ، حضانت بچه ، شناسنامه گرفتن، دیه و ...را ندارن .تمام درد آقایان این هسن که چرا باید مهریه و نفقه بدهند . شما که طبق نظ قران دو برابر ارث میگیرید ( و اعتراضی به آن ندارید ) چرا بخ مهریه و نفقه که در قران آمده اینقدر معترض هستید ؟90% خانم هایی که شاغل هستن تمام در آمدخود را صرف رفاه خانواده و فرزندان می کنند و تمام کارهای خانواده را هم انجام می دهند. .الان درد بعضی از شما آقایان چیست ؟ می خواهید حتی در شرایطی که استعدادبیشتری دارن دانشگاه و سرکار هم نرن .جل الخالق
  • ایرانمهر IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    1 0
    شاید ربطی به این مطلب نداشته باشه. اما به نظر میاد که نباید در مورد تبعیض های جنسیتی و یا اینکه در جامعه ای باید مردسالاری حاکم باشه یا زن سالاری و یا موارد مشابه دیگری که مربوط به تفاوت های جنسیتی است. نباید هیچ گونه مداخله ای از طرف هیچ کسی یا نهادی بشه چون ظاهرا مداخلات چه در ایران و چه در جاهای دیگر تضادهای بیشتری ایجاد کرده، بایستی چارچوب حق و حقوق و دیدگاههای جنسیتی همانطور که از قبل بوده و در طی هزاران سال شکل گرفته و به عنوان یک قانون نانوشته ای تحت عنوان عرف محل هستش ،به حال خودش رهایش کنید و یا مطابق رسم و رسوم و آداب گذشته اما با نیازها و اقتضائات نوین به این موضوع نگاه کرد. منظور اینکه همانطور که دوستان چه موافق و چه مخالف هر کدام نظرات خود را به درستی بیان کردند، چهارچوب اصلی و اولیه (حرمت و نجابت زنان،غیرت و غرور مردانگی) حفظ بشه،ولی بگذارند که گذر زمان و نیازها و اقتضائات امروزی بصورت طبیعی کار خودش را انجام دهد مثل زمان سابق که به نظر میاد علیرغم کمبود امکانات شادتر و راضی تر بوده اند. ولی امروزه همه چی سخت و پیچیده شده و مردان و زنان خیلی از زندگی لذت نمی برند چون
  • عطا IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    3 0
    اصلا تهران شهر نیست یک گودالی است که همه بودجه مملکت را میبلعد
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    3 0
    من فکر می بینم در مساله زن و مرد در ایران ، در شرایط مختلف همیشه یک طرف بازنده و یک طرف برنده است.گاهی ائقات مثل موضوع مهریه و... مرد بازنده است و گاهی اوقات مثل حق طلاق و ... هم زن بازنده است.در حالیکه درست اینه که هنگام بروز مشکل عدالت برقرار بشه و شرایط از حالت صرفا برنده یا صرفا بازنده بودن خارج بشه.مطمئنا اصلاح قوانین هم به تنهایی مشکل گشا نیست و مسایل فرهنگی و اجتماعی هم در اصلاح این وضعیت بسیار تاثیرگذارند.