میرلوحی: به همه وعده‌ها عمل کردیم/ قناعتی: شورای پنجم فقط حرف می‌زند

سید محمود میرلوحی و ابوالفضل قناعتی دو چهره فعال حوزه مدیریت شهری و اعضای شوراهای پنجم و چهارم تهران در کافه خبر، به گفتگو درباره عملکرد مدیریت شهری در دوران فعلی پرداختند و در این بین، درباره عملکرد شورای پنجم با شورای چهارم هم مقایسه‎هایی صورت گرفت.

امید سلیمی‌بنی: مناظره طولانی و پرچالش نقد عملکرد شورای پنجم در کافه خبر، با حضور دو تن از فعالان مدیریت شهری، رنگ و بویی کارشناسانه گرفت.

با وجود دعوت خبرگزاری خبرآنلاین از تعداد زیادی از اعضای شورای پنجم، تنها عضو که حاضر به حضور در این مناظره شد، سیدمحمود میرلوحی، از چهره های شناخته شده اصلاحطلب بود که ریاست کمیته اقتصادی شورای شهر را بر عهده دارد.

از شورای چهارم هم ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای قبلی به عنوان منتقد در این مناظره حضور یافت تا درباره عملکرد شورای پنجم اظهار نظر کند.

این مناظره، در دقایق زیادی به نقد عملکرد شورای چهارم و شهرداری در زمان تصدی محمدباقر قالیباف هم منجر شد، انتقادی که بیراه هم نیست چون مقایسه عملکرد دو شورای چهارم و پنجم می تواند مقیاسی برای سنجش عملکرد هر دو دوره باشد.

در ادامه مشروح این میزگرد را می‌خوانید:

بر اساس کسوت از آقای میرلوحی شروع می کنیم. چه نقطه یا نقاطی از عملکرد شورای پنجم قابل دفاع است که کمتر بیان شده است؟

میرلوحی: روش گفتگوی دوجانبه، روش موثری است و نباید به صورت یکجانبه، بگوییم ما خوبیم یا موفق هستیم. اگر بخواهم کارهای قابل ارائه شورای پنجم را عرض کنم باید بگویم آنچه شورا در انتخابات قول داد تاکنون بر همان موازین رفتار و عمل کرده است. ما برنامه ای به مردم در لیستی کمتر شناخته شده با ترکیب جوانان و خانمها دادیم و مردم به این برنامه رای دادند. تعدادی از جوانان فعلی شورای شهر را ما کمتر می شناختیم. لذا مردم به مسیر و برنامه رای دادند و ما هم سعی کردیم به این برنامه وفادار باشیم. مثلا ما سیاستهای برنامه سوم را تدوین کردیم. می بینیم این برنامه، ترجمانی از برنامه انتخاباتی است که ارائه دادیم. مثلا در برنامه اعلام کردیم این شورا رویکردهایش در حوزه شهرسازی این است که به منظر شهر توجه می کند، طرح تفصیلی را رعایت می کند، ساخت و سازها را به سامان خواهد کرد و از شهرفروشی جلوگیری می کند. این را می توان در برنامه، سیاستهای برنامه و بودجه های سالانه ردیابی کرد. اگر به مردم گفتیم ما باغات را حفظ می کنیم و نگاهمان کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت هوای تهران است، این را در برنامه، سیاستها، بودجه شهرداری و مصوبات شورای شهر دید. این که ما از مصوبه برج باغها جلوگیری کردیم که تمام شهر را داشت نابود می کرد، نشان دهنده این موضوع است. اگر به مردم گفتیم ما انظباط مالی را مدنظر داریم می توان مصادیق فراوان را در آن دید. اگر گفتیم شفاف سازی خواهیم کرد، این را می بینید، اگر گفتیم حمل و نقل عمومی را اولویت می دهیم می توانیم الان شماره مصوبات، تاثیرات آن در بودجه و مانند آن را نشان دهیم. ما حرفی که زدیم اسلوب و چهارچوب داشت و ما بسته ای را به مردم عرضه کردیم و در سه مقطع می توانیم بگوییم در سیاستها، برنامه، بودجه و رفتارهایی مانند انتصابات می توانید ردش را بگیرید. انتصابات به این سمت است. برخی تغییر و تحولات به خاطر اصرار ما بر این بخشهاست. ما دیگر اجازه نمی دهیم شهردار ما در منطقه و ناحیه، فکر کند خودمختار است و هر کار خواست بکند و با مردم توافق کند. یا کمیسیون ماده ۵ شهرداری فکر کنند می توانند بنشینند و در کوچه های زیر ۲۰ متر اجازه برجسازی بدهند یا شهردار فکر کند توانایی دور زدن طرح تفصیلی را دارد. ما می توانیم اثبات کنیم ادعا و حرفی که داشتیم را اجرایی کردیم.

آقای قناعتی، شما شورای پنجم را از چه دیدگاهی قابل نقد می دانید؟

قناعتی: خواهشی که داریم این که گفته می شود موفقیت شورای پنجم را توضیح دهید، این موفقیت در کلام نباشد، ظهور و بروز آن را به صورت آیتم به آیتم ببینیم. آقای ظریف گفتند برجامی که اروپا می گوید فقط در حرف است و در عمل چیزی ندیدم. ما برنامه توسعه سوم شهرداری را در عمل ندیده ایم. شورای پنجم برنامه توسعه دوم را اصلا ادامه نداد با وجودی که قانون بود و فرمانداری تایید کرده بود. به دلیل عدم انتخاب صحیح شهردار، فردی که شرایط جسمی اش برای سازمان میراث فرهنگی هم مناسب نبود در شهرداری منصوب کردند که به اندازه ۵ وزارتخانه کار دارد. در برخی آیتم های برنامه سوم اگر مصداقی ورود کنیم که روی موضوع بحث کنیم می توانیم نقد داشته باشیم. مثلا در برنامه پنجساله دوم، بحث حمل و نقل را ببینید. خط ۷ مترو کاملا تمام شده بود. خط ۶ هم بالای ۹۰ درصد کارهای دستگاهی و تجهیزاتی و بستر آن تمام شده بود. در آن مقطع، دستگاهی که مجوز می داد اعلام کرد با سرخط ۴۵ دقیقه می توان قطار را راه انداخت. دوستان گفتند سیگنالینگ و هواکش آن کار نمی کند. ما با دکتر حافظی که معترض بودند به همراه متخصصان وارد خط ۶ مترو شدیم و تمام موارد را بررسی کردیم. نهایتا همه قانع شدند چون سیگنالینگ دستی است، می توان با سرخط عبور قطار هر ۴۵ دقیقه، از این خط بهره برداری کرد. حرکت خود قطار می تواند هوا را جابجا کند. منتهی دوستان همه آمدند خط را تعطیل کردند. این یک نمونه از عمکرد دوستان در حوزه حمل و نقل است. این که خط ۶ و ۷ می توانست با همان سرخط زمانی می تواند روزانه تا یک میلیون مسافر را جابجا کند، تعطیل کردند و بعد از چند ماه آمدند با همان ظرفیت، بهره برداری می کنند. منتهی آمدند دو سه ایستگاه را افتتاح کردند. از این که بگذریم در پنج ساله سوم چه اعتباری برای مترو دیدند؟ آقای مهندس سرخو در شورای چهارم از دوستان اصلاحطلب ما است، ولی ما شاهد بودیم در کمیسیون عمران به شدت تلاش کرد و یک سوم بودجه شهر را از سال ۹۳ تا ۹۶ برای توسعه مترو گذاشتیم. سالی ۳ هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه کردیم. مترویی که هر کیلومتر آن ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و هر ماه یک ایستگاه افتتاح می شد، به خاطر پیگیری کمیسیون عمران شورای چهارم و زحمات امثال آقای سرخو بود که به شدت دفاع از مترو داشت. شورای پنجم در برنامه پنجساله سوم اعتباری برای خرید سیگنالینگ و راه اندازه مترو در خط ۶ و ۷ دیدند؟ اینها که می گویند ما به حمل و نقل عمومی توجه داریم کجا بودجه گذاشتند؟ مسئله بعدی اتوبوس است. ما در تهران ۱۰ هزار اتوبوس می خواهیم. الان ۳ هزار اتوبوس دوکابین شهرداری کار می کند و ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس بخش خصوصی داریم که عمرشان به سر آمده است و بالای ۱۰ سال سن دارند. آیا باید اتوبوس ما از بالای دانشگاه آزاد سقوط کند تا ما بفهمیم وضعیت اتوبوس های این شهر فرسوده است؟

حتما باید کپسول اتوبوس های گازسوز که باید به روز شود، یکی شان در خیابان منفجر شود تا به فکر حمل و نقل عمومی بیفتیم؟ ما در سال ۹۵ و ۹۶ تمام اتوبوسهای گازسوز را به روز رسانی کردیم. نمی دانم دوستان اصلا این کار را کرده اند؟ ما ۶ هزار اتوبوس در تهران داریم. دو سال پیش گفتیم اتوبوس خط قرمز است. به آقای قالیباف تذکر دادیم اتوبوس بخرد، یا با شرکتهای اتوبوس سازی قرارداد ساخت ببندد. ما دچار بحران اتوبوس هستیم. در زمستان مردم یک ربع و ۲۰ دقیقه در صف اتوبوس می ایستند. اتوبوس ندارند. باید در برنامه پنجساله سوم، اتوبوسها به ۹ هزار و ۱۰ هزار دستگاه می رسید.

انتقاد شما درباره انتصابات این است که با دقت انجام نشد و به حوزه حمل و نقل عمومی توجه نشد؟

قناعتی: یک نکته دیگر درباره حمل و نقل است، توقع ما از نمایندگان ما و وکلای ما این است که سیاستشان در بحث طرح ترافیک جدید را عوض کنند. این سیاست جز نگاه به پولداران است؟ این که بگوییم هر کسی پول دارد بیاید از طرح ترافیک استفاده کند و هر کس پول ندارد برود دنبال کارش؟ این نگاه عدالت مدارانه جریانی است که وکیل مردم است؟ ۲۰ روز همه استفاده کنند و بعد از ۲۰ روز فقط پولدارها بیاید؟ این قول را به مردم دادند که به پولدارها اجازه دهند وارد طرح ترافیک شوند؟ صحبت دیگر ورود مردم به سامانه است. الان از شهرستان طرف می خواهد اورژانسی به طرح برود، مریض دارد، نمی داند چطور وارد سامانه تهران من شود. این بحث بی عدالتی است. موضوعات دیگر درباره موضوع رابطه شورای شهر و دولت است که توضیح می دهم چرا طلب مردم از حمل و نقل عمومی را از دولت پیگیری نمی کنند.

شما چه پاسخی دارید؟

میرلوحی: درباره انتصابات صحبت خواهیم کرد. در موضوع حمل و نقل عمومی اگر دو سال ما را با ۹۴ تا ۹۶ مقایسه کنیم می بینیم چه اتفاقی افتاده. طبیعتا برخی دوستان ۱۴ سال قبل را با این ۲ سال مقایسه می کنند. ما هم خیلی سخت نمی گیریم. اگر بتوانیم در شرایط مقایسه قرار گیریم خوب است. سال ۹۴ تا ۹۶ ماه عسل برجام بود. شرایط خوبی برای دولت بود. تورم یک رقمی بود. وضعیت اقتصادی رونق داشت. از دو سالی که ما هستیم، یک سال و ۲ ماه است ترامپ از برجام خارج شده و قبلش هم غرغر می کرد. اقتصاد به هم پیچید و التهابات بازار و ارز را همه می دانیم. این عامل را داشته باشید.

این انتقادات را قبول دارید و می گویید عاملش خارجی است؟

میرلوحی: نه ببینیم چه وضعیتی بود تا بعد ببینیم انتقادات وارد است یا نه. نکته بعد عملکرد آقای قالیباف است. آقای قالیباف در سال آخر دو سه کار عجیب کرد که میراث او به ما رسید و ۶۹ هزار میلیارد بدهی بالا آورد. ایشان در سال ۹۵، ۵ هزار میلیارد تومان استقراض کرد. در ۵ ماهه اول سال ۹۶ قبل از استقرار ما ۲۱۰۰ میلیارد استقراض کرد. نتیجه آن، ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری است. ما در وضعیتی رسیدیم که تحریم ها شروع شده، دولت برای خرید ۱۹ هزار اتوبوس مصوبه داشت و جشن هم گرفت که هیچی نیامد. ما با توان فعلی مان توانستیم ۱۰ اتوبوس بی آر تی آوردیم یا مینی بوسهایی که اخیرا به ناوگان پیوست.

قناعی: ۱۰ دستگاه اتوبوس یا ۱۰ هزار دستگاه؟

میرلوحی: ۱۰ دستگاه، دولت یک دستگاه هم نداد. شما هم نتوانستید اضافه کنید. ببینید آقای قالیباف در دو سال آخرش چقدر اتوبوس اضافه کرد؟ ما در مقایسه با آنها وضعمان بهتر است. در برنامه دوم که اشاره فرمودند، پیش بینی بود در آخر برنامه یعنی سال ۹۷ ما ۹ هزار اتوبوس داشته باشیم. وقتی آقای قالیباف تشریف بردند ما ۵۳۰۰ اتوبوس که بسیاری بالای ۱۰ سال عمر داشتند، وجود داشت. به نظر می آید آقایان باید جواب بدهند ۹ هزار اتوبوس کو؟ در شرایط ماه عسل برجام و استقراضی که آقایان داشتند. ما باب استقراض را بستیم. بانکها هم شرایط آن روز را ندارند.

اصلا بانکها الان حاضر هستند به شهرداری وام بدهند؟

میرلوحی: اجازه بدهند هم ما نمی خواهیم، دیگر استقراض نمی کنیم. بانک مرکزی بخشنامه هایی داشته که اجازه استقراض را هم نمی دهد. رفتار بانک مرکزی الان با بانکها با دوره قبلی قابل مقایسه نیست. آن رفتار بود که ۶۹ هزار میلیارد بدهی به بار آورد. با این وضع، شورای پنجم به محض ورود، ماجرای دعوای ۶۳۰ واگن بین شهرداری و دولت را فیصله دادیم. ما گرفتن ۶۳۰ واگن را به قرارداد نهایی منجر کردیم. الان گیر بانکی دارد و ۶۳۰ واگن در چین گیر افتاده است. همچنین قرارداد ساخت ۳۴۰ واگن با واگن پارس بستیم. اخیرا هم یک تفاهمی هم با مجموعه مپنا داشتیم که اخبارش رسید. بنا بوده طبق برنامه دوم، قرار بوده ۳۰ درصد حمل و نقل تهران که حدود ۱۸ میلیون سفر در روز است، با حمل و نقل عمومی باشد. این نشده است. وقتی آقایان مدیریت شهری را ترک کردند، ۱۰ درصد سفرها را حمل و نقل عمومی بود. ما تلاش داریم در دوره ۴ ساله خودمان این را به رقم ۳۰ درصد برسانیم با کارهایی که می کنیم. این که دوستان بگویند ما خط ۶ و ۷ را افتتاح کردیم و آقایان تعطیل کردند، چطور می گویید بدون سیگنالینگ و هواکش افتتاح کردیم؟ من در بهمن ۹۷ به میدان صنعت رفتم و عکس گرفتم که ایستگاه مترو در چه حالی بوده است. ما اسمش را می گذاریم تمام کردن کار؟ قطار بدون سیگنالینگ، بدون هواکش و بدون ایستگاه افتتاح شده است؟ اگر شما افتتاح کردید ما ۲ سال است شبانه روز در این تونلها چه فعالیتی می کنیم؟ دوباره داریم مسیر را تکمیل می کنیم؟ دوباره مترو می سازیم؟ آقایان گفتند ما افتتاح کردیم. قبل از آمدن ما، بازرسی کل کشور، وزارت کشور، وزارت راه گفتند خلاف است و نباید مترو راه بیفتد. هنوز هم آقای علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای پنجم سر هواکش ایراد گرفت که کارشناسان گفتند نه، مشکلی نیست. آن را هم شرط گذاشتیم مرتبا کار کنند تا هواکش های بین ایستگاهی هم راه بیفتد. شما نه هواکش ایستگاهی داشتید نه بین ایستگاهی. خطی که منهای واگن آن، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و مسیرش هنوز ۷۰ درصد تکمیل است، چطور افتتاح شده؟ ما الان ۱۳۰۰ واگن داریم که معمولا ۱۰۰۰ واگن روی خط کار می کند. ما بیاییم واگن را روی خط بگذاریم و بگوییم افتتاح کردیم؟ ما این را قبول نداریم. وقتی میگوییم مترو وجود دارد که تونل کامل باشد، بحث ایمنی کامل باشد، واگن به تعداد کافی باشد، ایستگاه های آن هم ساخته شده باشد، ما به این می گوییم مترو کامل شده است.

آقای قناعتی می گوید ما سالی ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو گذاشتیم. شما چقدر بودجه دادید؟

میرلوحی: ما ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه فروختیم. ۲۸۰۰ میلیارد تومان هم بودجه مستقیم گذاشتیم. یک هزار و ۳۰۰ میلیارد هم از بانک مرکزی مجوز اوراق قرضه گرفتیم. سالها بین آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف کشمکش بود که ۲ میلیارد یورو توسعه مترو را ندهد. الان ما در جلسات کارشناسی داریم گفتگو می کنیم وامهایی که از آغاز تاکنون برای مترو گرفته شده و چیزی از آن پرداخت نشده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل تسهیلات است، داریم تلاش می کنیم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از آن را که ۱۰ هزار میلیارد اصل پول و ۵ هزار میلیارد سود آن است، را با بودجه عمومی مترو تهاتر کنیم. اگر بتوانیم این کار را کنیم، فکر می کنیم موفقیت بزرگی است. یعنی نقار بین دولت و شهرداری که لطمه به مردم زده است را برطرف کنیم. در قانون داریم هم می توان از اوراق قرضه و هم فاینانس خارجی استفاده کرد و دولت ۵۰ درصد اصل و سود آن را باید تضمین کرده و بپردازد. تاکنون پرداخت نشده است چون اختلاف بوده است. ما پارسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو تهاتر کردیم. از زمان آقای خاتمی، دولت به مترو کمکی نکرده است. آقای روحانی هم کمکی به مترو نکرده است. الان امیدواریم بدهی های بانکی مربوط به مترو را دولت بپذیرد و بتوانیم تهاتر کنیم. مگر اینکه شرایط کشور و اقتصاد اجازه ندهد. امیدواریم جهشی در مترو داشته باشیم. بحث اتوبوس ساخت داخل را داریم به صورت جدی دنبال می کنیم. ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات را پارسال پیش بینی کردیم که به بخش اتوبوسرانی خصوصی داده شود.

انتقاد آقای قناعتی که گفتند برنامه ۵ ساله دوم ابتر مانده را چطور جواب می دهید؟

میرلوحی: در شورای چهارم بحث بوده است و گزارشی که شهرداران منتصب ما دادند این بود که ۳۰ درصد برنامه دوم اجرا شد. برنامه دوم مفصل است. برنامه سوم خیلی چکیده است. من اصرار می کردم برنامه سوم به ۴۵ ماده ختم شود. یعنی چه یک کتاب بنویسیم که کسی نمی خواند. الان کل حجم برنامه سوم یک سوم برنامه دوم است.

این مزیت است؟ آقای احمدی نژاد هم بودجه سنواتی را در دو صفحه می داد؟

میرلوحی: ما می گوییم هر چه می نویسیم را باید عمل کنیم. برنامه دوم شهرداری همه چیز دارد ولی ۳۰ درصد آن طبق گزارش، عمل شده است. ما آنچه نوشتیم را معتقدیم باید اجرا کنیم. ما وقتی می گوییم سهم حمل و نقل عمومی باید به ۳۰ درصد تردد روزانه برسد، ما ۲ هزار واگن مترو را در برنامه داریم. ۱۰۰۰ واگن را انتظار داریم روی خط بیاید. اتوبوس های برقی و شارژی را امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی کنیم. این کارهایی است که در جریان است ولی شرایط کشور را می دانید. درباره طرح ترافیک فرمودند. طرح ترافیک دو بخش داشت، طرح اولیه که در هسته مرکزی شهر در سال ۵۸ تصویب شد. دوم طرح زوج و فرد بود که از ۱۴ سال پیش اجرایی شد. از اول گفتند اینها نباید دست بخورد و وحی نازل است. ما گفتیم اینطور نیست. مسئله اصلی آلودگی هوا است ولی عملا طرح ترافیک تبدیل به تبعیض شده بود و مردم می گفتند به ما می گویند نیایید و راه را باز کنید تا فقط خواص بیایند. برخی می گفتند مرکز شهر را خط ویژه کردید برای خواص! ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ساکن تهران و ۵ میلیون خودرو داریم. به آنها می گفتیم شما وارد مرکز شهر نشوید تا ۱۲۰ هزار خودرو بیاید. ۱۰۰ هزار خودرو، متعلق به خواص بود. مدیران، نمایندگان مجلس و... بودند. ما گفتیم چه کسی گفته؟ ما خط کشیدیم روی ۱۰۰ هزار خواص و ۴۰ هزار نفر را حذف کردیم. آنها ۴۰ هزار تریبون داشتند و علیه ما شروع کردند بگویند عدالت نیست. کی گفته عدالت نیست؟

قناعتی: از مردم بپرسید کارهای شما عدالت است؟

میرلوحی: چه کسی گفته عدالت نیست؟ ۵ میلیون خودرو در این شهر است، چطور آنها نیایند فقط ۱۰۰ هزار خواص بیایند. ما سقف ۱۲۰ هزار خودروی ورودی را به ۱۰۰ هزار خودرو رساندیم و خواص را به ۶۰ هزار نفر رساندیم و از آنها پول می گیریم و ۴۰ هزار خودرو را برای مردم گذاشتیم که هنوز سقف آن پر نشده است. به دولت گفتیم شما هم باید هزینه آلوده کردن هوا را بدهید. هزینه ورود به طرح ترافیک را در بودجه های خودتان ببینید. اول دوره اقای قالیباف نسبت ماشین به معابر شهر تهران، ۳ برابر بوده یعنی ۳ ماشین داشتیم که یکی شان می توانست تردد کند. ظرفیت معابر تهران، حدود یک میلیون خودرو است. الان این نسبت ۶ برابر شده است. یعنی از ۶ خودرو فقط یکی ظرفیت تردد دارد. ما گفتیم در طرح زوج و فرد ظرفیت حدود ۸۰۰ هزار خودرو است. ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران به خاطر خودرو است. ما آمدیم محدوده زوج و فرد را به نام کاهش آلودگی هوا تغییر دادیم و بعد گفتیم ۲۰ درصد خودروها، حق تردد دارند. لذا اینها می آیند ولی خودشان اختیار دارند چه زمانی بیایند. مردم رعایت می کنند وقتی می بینند سقف حضور در طرح ترافیک، ۱۰۰ هزار خودرو است، وارد نمی شوند. سیستم هم پیامک می زند که ظرفیت پر است. امروز که انتهای تیرماه هستیم، این طرح به خوبی پاسخ داد و نشان داد اگر ما تصمیم را بر عهده مردم بگذاریم بهتر از ما می توانند اداره کنند. در زوج و فرد قبلی، پلاکهای زوج ۳ روز می توانستند استفاده کنند و پلاکهای فرد دو روز. برخی می رفتند دو خودرو با دو پلاک زوج و فرد می خریدند. حتی خرید ماشین با پلاک زوج، مزیت شده بود. آن هم رفع تبعیض شد. به مفهوم واقعی کلمه در محدوده زوج و فرد تهران،تردد بیش از ظرفیت نیست و باید ما به سمت اقدامات بازدارنده از خودرو برویم. یکی از نقاط تمایز ما این است که دیگر دنبال اتوبان سازی و دعوت به استفاده از خودرو نیستم. ما دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم. جناب آقای قناعتی، پارسال تلاش کردیم واگن های غیرفعال فعال شد. سرخط حرکت در خط یک از ۶ دقیقه به ۴ میلیون رسید. ولی مسافر ما کمتر شد. معلوم شد اگر همه واگنها را هم بخریم، باز هم مردم به سمت خودرو می روند چون اقدامات بازدارنده نداشتیم.

آقای قناعتی، اقای میرلوحی می گویند ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی آقای قالیباف در شهرداری و شرایط بین المللی توسعه شهر را با کندی مواجه کرده است. چقدر به این استدلال اعتقاد دارید؟

قناعتی: آقای میرلوحی گفتند ما ۱۰۰ هزار سهمیه طرح ترافیک خواص را به ۶۰ هزار تقلیل دادیم. خب چرا گذاشتید ۶۰ هزار خواص داخل طرح ترافیک بماند؟ آنها را هم جمع می کردید. باز هم پارتی بازی کردید و این بی عدالتی است. اگر آنها پول می دهند، مردم هم پول می دهند. نگویید خواص، بگویید همه، ما گفتیم همه باید چپول بدهند. واقعیت این است که شما فقط پول را می خواهید. می گویید هر کسی پول دارد بیاید در تهران من وارد شود و پول بدهد. پول ندارد هم وارد حمل و نقل عمومی بشود و اگر حمل و نقل عمومی نبود برود پیاده روی کند یا مثل آن آقا به صورت نمادین دوچرخه سوار شود. این که نمی شود. وقتی یک مسیر را می بندید باید مسیر دیگر را باز نگه دارید. مردم از آن سه روز زوج و فرد افتاده اند.

میرلوحی: ۲۰ روز ورود به طرح مجانی است.

قناعتی: این توجیه را انشالله مردم قبول کنند. درباره ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی آقای قالیباف هم لطف کنید سند بدهید که مورد تایید معاون اقتصادی آقای قالیباف هم باشد. یک فصل مشترک باید باشد که مسئول مالی قبلی، بدهی را تحویل مسئول مالی جدید می دهد. ما بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان بعید می دانیم باشد. از آقای گودرزی مسئول مالی قبلی شهرداری گزارش گرفتم و ۲۰ هزار میلیارد بدهی بود. البته این ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی اندازه ۲۰۰ هزار میلیارد سود برای شهر داشته است. پل صدر را با چه قیمتی تمام کردیم الان اگر بخواهیم تمام کنیم باید چقدر پول بدهیم؟ روزی که مترو را توسعه می دهیم برای هر کیلومتر مترو ۷۰ میلیارد تومان شروع به ساخت کردیم. در انتهای دوره قبلی این مبلغ برای هر کیلومتر به ۲۵۰ میلیارد تومان رسید. امروز این مبلغ تا حتی ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این بدهی نیست، صرفه و صلاح شهر است. ببینید اگر امروز می خواستید اتوبان امام علی را بسازید باید چقدر بودجه می گذاشتید. تملک عرصه ها و اراضی این اتوبان چقدر پول می خواست؟ حرکت اقتصادی آقای قالیباف در تهران، ببینید چقدر صرفه و صلاح اقتصادی داشته است. تونل نیایش و مترو خط ۶ و ۷ را ببینید با چه قیمتی تمام شد و امروز آقایان شورای پنجم باید چقدر پول بدهند. این ۲۰ هزار میلیارد بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد سود نداشته است؟ اتوبان امام علی با ۴ هزار میلیارد جمع شده، امروز با ۲۰ هزار میلیارد تومان هم جمع نمی شد. ۲۰ هزار میلیارد بدهی داشته و امروز بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد صرفه دارد. اقتصاد دانها بیایند تحلیل کنند این بدهی است یا سود است؟ باید فصل مشترک دو سیستم را دید. آقای گودرزی، مالی و اداری آقای قالیباف، چقدر سند را تحویل آقای مکارم داده است؟

میرلوحی: همکار خودتان آقای دکتر تندگویان آن موقع درباره بدهی حرف زده است.

قناعتی: آقای تندگویان همکار ما نیست، همکار شماست. شما سند بدهید، مصاحبه سند نیست.

میرلوحی: دوستان دوره چهارم شورا جواب بدهند چطور در جلسه ۲۶۳ شورای چهارم که اقای گودرزی در صحن تشریف آوردند و گزارش دادند بدهی نداریم شما قبول کردید. شما می گویید اگر بدهی هست، خوب است. ایشان که اصلا می گوید نداریم. چطور شما می پذیرد حرف را که بدهی نداریم؟ آقای افشانی چند ماه بعد می گوید ۵۶ هزار میلیارد بدهی دارد. آقای حناچی هم در شورای شهر گفت بدهی ها چقدر است.

قناعتی: آقا ما در عصر حجر که نیستیم. گفته ها رارها کنید. سند بدهید. شما می گویید بدهی دارید، سند ارائه دهید. اسناد پیمانکاران را بدهید. گفته ها فایده ندارد. الان می گویم آقای روحانی هزاران میلیارد بدهی دارد یا آقای خاتمی هزاران میلیارد طلب دارد. اینها سند نیست.

میرلوحی: اقای قناعتی می گویندنیست، سه شهردار می گویند بدهی هست. سند را الان می دهم. اول بپذیریم کدام را قبول داریم؟

قناعتی: مصاحبه را رها کنید. فصل مشترک را بدهید که پیمانکاران اینقدر طلبکارند. بیایید سند ارائه دهید.فصل مشترک ارائه بدهید که مدیر قبلی به مدیر بعدی گفته اینها طلبکارند بیا پولشان را بده، ما رفتیم.

پس این طلبکاران که صبح تا شب در شهرداری داد می زنند از چه کسی طلبکارند؟

قناعتی: ما نمی گوییم بدهی نیست، می گوییم مبلغ اینقدر نیست. بررسی ما می گوید ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد.

میرلوحی: ما سند داریم که چقدر بدهی به چه بانکی به عدد ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی داریم.

قناعتی: ما می گوییم این سند را باید مدیر مالی قبلی شهرداری قبول داشته باشد. آقای گودرزی به من گفت هر موقع شورای جدید گفت من حاضرم خدمتشان برسم و اسناد را بررسی کنم. بیاورید بنشینند و امضای صورتجلسه کنند که شهرداری چقدر بدهی دارد.

میرلوحی: چطور شما با وجودی که همکاران اصلاحطلبتان می گویند بدهکاری زیاد است، قبول ندارید؟

قناعتی: از همکاران اصلاحطلب شما بیشتر از این انتظار نمی رود. آقای گودرزی عددی که می گوید هیچی بدهکار نیستیم مورد قبول ما بوده و اعتراض کردیم.

میرلوحی: غیر از آقای حافظی که گفته شما بدهی را خلاف می گویید کسی اعتراض نکرده است.

قناعتی: خواهش می کنم از شما به عنوان رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر به عنوان نماینده مردم، یک بار آقای گودرزی و مسئول مالی شهرداری را بنشانید و سند را تنظیم کنید.

میرلوحی: با کمال تاسف سه ماه به ایشان گفتیم بدهی چقدر است. آقای گودرزی منکر شد. روز دوم خرداد سال ۹۶ در جلسات ممتد نشستیم در کمیسیون بودجه و از حضرات دعوت کردیم. آمدند. آن طرف میز نشستند و سندها را ندادند. الان که رفته اند، اسناد دست ما افتاد که بانک ملی، بانک شهر، بانک تجارت چقدر طلبکارند. این نمی شود که بگویید بدهی نیست.

قناعتی: من نگفتم بدهی نیست. گفتم بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومان نیست. بدهی هایی که بود هم بدهی خوب بود.

میرلوحی: اتفاقا این بدهی ها بد است. چرا این بدهی ها بد است؟ بگذارید بگوییم.

قناعتی: بدهی که توجیه اقتصادی برای شهر داشته باشد و مترویی که با ۲۵۰ میلیارد تومان در هر کیلومتر ساخته شده، بدهی سود است نه ضرر. این بدهی افتخار است.

میرلوحی: این که ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ استقراض کنی و بروی حقوق جاری بدهی و ریخت و پاش کنی. بعد ۷۰۰ میلیارد تومان اصلاحیه فرهنگی ببری و دوباره اینطور خرج کنی. پولی که با ۳۰ درصد سود از بانک گرفته ای بدهی حقوق، کجا خوب است؟ اگر این پول را در مترو خرج کرده بودید من قبول داشتم. شما در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۶، ۲۱۰۰ میلیارد تومان استقراض کردید چقدر را به مترو بردید؟ آقای قناعتی، ما ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام مجوز گرفته بودیم ولی شهردار فقط ۱۱۰۰ میلیارد استقراض  کرد. دیروز گزارش مالی ۳ ماهه بودجه قرائت شد، با کمال افتخار دیدیم ۲۴ درصد استقراض از ۷۰۰ میلیارد فروش اوراق قرضه اتفاق افتاده است. این یعنی منابع دارد خوب استحصال می شود و استقراض کاهش یافته است.

در حوزه نیروی انسانی شهرداری چه انتقاداتی را به شورای پنجم وارد می دانید؟

قناعتی: اگر دوستان اذعان دارند با شرایط عمومی کشور مواجه شده اند، در برنامه پنج ساله سوم، با وجود جمع کردن کارگاه ها، خواباندن پروژه ها، چه کاری می خواهند کنند؟ اعتباری از دولت نمی توانند بگیرند. به قول خودشان شهر فروشی را هم جمع کرده اند. می خواهند چه کنند؟ اوراق مشارکت می فروشند! به ما می گویند شهر فروختید اینها دارند مال می فروشند.

میرلوحی: ما عوضش ۵ هزار میلیارد تومان استقراض نکردیم.

قناعتی: این چه حرفی است؟ شما رفتید ۸۰۰ میلیون تومان دادید یک شرکتی برنامه سوم توسعه شهری را برایتان طراحی کرده، بعد دیدند به درد نمی خورد، دادند یک مجموعه دیگر نوشته، خود شورا برنامه را ننوشته.

میرلوحی: آقای قناعتی دعوت می کنم تشریف بیاورید از نزدیک ببینید چه اتفاقی افتاده است. در مرداد ۹۶ ورودی خزانه شهرداری ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است، اما در اسفند ۹۶ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در اسفند ۹۷ به ۲۸۰۰ میلیارد تومان ورودی شهرداری رسیده است. اینها شفافیت و سلامت است.

قناعتی: نخیر، این عوارض ۱۰ درصدی است که به ۴۰ درصد رسانده اید. پدر مردم را در می آورید و قیمتها را بالا بردید.

میرلوحی: نخیر، ما در یغما را بردیم. شرکت (خبرآنلاین به دلیل مسئولیت حقوقی نام شرکت را منتشر نمی کند) چقدر اموال برد؟ ما یک میلیون تن آسفالت امسال در خیابانها ریختیم. ما باغات را دیگر نمی فروشیم.

قناعتی: شما ۶۲ باغ فروختید. آنها را هم نفروختید. آقای افشانی چند باغ را روبروی خانه خودش می خرد و پارک می کند تا قیمت خانه خودش بالا برود.

میرلوحی: من اینها را نمی دانم. ما باغات را می خریم تا کاربری های عمومی پیدا کند. آن ۶۲ باغ را هم عرض می کنم. ما باغ وثوق، عبقری و مانند آن را می خریم. البته پول کردیم، داریم شهر را آسفالت می کنیم. خط ۶ و ۷ مترو را تمام می کنیم.

قناعتی: کی تمام می کنید؟ شما می گویید ۴۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتید، چه زمانی تحویل می دهید؟ یک سیگنالینگ می خواهد و یک هواکش.

میرلوحی: سیگنالینگ تمام شد. الان ایستگاه ها و تکمیل آنهاست. مرحله بعدی خرید باغات است. پارسال قرار بود ۶۸۰ میلیارد تومان خرج عمرانی کنیم ما ۷۴۰ میلیارد تومان خرج کردیم. پروژه های پل گیشا، شهید رستگاری، شهید بروجردی در جنوب تهران را آغاز کردیم. پروژه های اصلاح هندسی و مانند آن به کوب دارد کار می کند.

سئوال من درباره نیروی انسانی شهرداری بود، آن را جواب می دهید؟

قناعتی: در دوره ما ۳ هزار میلیارد تومان حقوق سالانه پرسنل بود.

میرلوحی: می دانید الان ۱۱ هزار میلیارد تومان حقوق سالانه می دهیم. زمانی که شما بودید ۸ هزار میلیارد تومان بود؟

قناعتی: خیر، ما ۳ هزار میلیارد تومان حقوق می دادیم و بقیه اش هزینه نگهداشت بود. بابت این حقوقی که می دادیم، مردم اقدامات ما را می دیدند. الان شما ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال حقوق می دهید ولی هیچ اتفاقی نمی افتد. اتوبان یادگار و شوشتری خوابیده است.

میرلوحی: این پروژه ها الان فعال است.

قناعتی: الان خوابیده است. پروژه ترمینال شرق تهران کاملا خوابیده است. درباره انتصابات مدیران، آقای نجفی گفتند مشکل قلب دارند و سازمان میراث فرهنگی را نتوانستند اداره کنند. بعد آوردند آقای نجفی را وارد شهرداری کردند. چه کسی او را از خارج از شورا، به شورای شهر تحمیل کرد؟ معاونان را خود آقای نجفی انتخاب کرد و بعد تعیین شهرداران مناطق را به اعضای شورای شهر سپرد. این چه مدیریتی بود که آدمهای بازنشسته و سن بالا را به عنوان معاون شهردار انتخاب کرد؟ بعد هم آقای افشانی که تازه خواست شروع کند عمر خدمتش کفاف نداد. آقای حناچی هم هنوز زود است قضاوت کنیم.

بی ثباتی در مدیریت را نقطه ضعف اصلی شورای پنجم می دانید؟

قناعتی: فکر می کنم شورای شهر درباره عزل و نصبها دخل و تصرف ندارد.

میرلوحی: ورود اقای نجفی و تیمی که آورد برای آن دوره به شدت مناسب بود. اگر مجموعه باتجربه ای در حوزه برنامه ریزی و انظباط مدیریتی نبود، امکان کار نداشتیم. ما ۴ ماه پس از استقرار خود سیاستهای برنامه را ابلاغ کردیم. این تیم تیم کاری بود. لذا تغییر ریل جدی خوب بود. فقط دو بخشنامه ابطال هولوگرام و خزانه بسیار موثر بود و نظم و انظباط را در شهرداری احیا کرد. برای آقای افشانی هم قانونی آمد که دست ما نبود. این مصوبه، فقط شهردار تهران را هدف داشت.

قناعتی: کوتاهی شورای پنجم در این باره مشهود است. چطور یک معاون وزیر از مقام معظم رهبری مجوز می گیرد. شورای پنجم جمع می شدند یک نامه محضر مقام رهبری می دادند فکر نمی کردم آقا مخالفت کنند. هر چند فرمودند افرادی که واقعا شایسته هستند بمانند. ظاهرا نظرتان نبود.

میرلوحی: آقای افشانی گفت اگر قانون نمی گذارد من می روم. وگرنه وزیر کشور به او گفته بود اگر درخواست کنید شرایط مساعد است. این تقصیر شورا نبود.

قناعتی: پای انتخابتان محکم می ایستادید.

میرلوحی: در دوره آقای افشانی، تکانی به شهرداری خورد. انتخاب ما یک آدم اجرایی بود. بلافاصله گرد و غبار از پروژه هایی که دو سال مانده بودند، تکانده شد. پروژه صیاد و آرش-اسفندیار غبار دو ساله روی آن بود.

قناعتی: آقای میرلوحی، داشتند کار می کردند. چرا می گویید غبار داشت؟

میرلوحی: برای پروژه شهری که با بیل و فرغون کار نمی کنند. اتوبان شهید بروجردی که جاده امام رضا را به بعثت وصل می کند مانده بود. پروژه شهید رستگاری هم بود. غبار را آقای افشانی از پروژه ها برداشت. الان هم آقای حناچی آمده و آرامشی که در شهرداری و شهر است، مناسب است. انتصابات را نمی گوییم بی عیب بوده ولی بالاخره در شهر اتفاقاتی افتاد و مصوبات ما عملی شد. فساد دارد مهار می شود. ساخت و سازهای آن شکلی را نداریم. کمیسیون ماده ۱۰۰ پرونده می آورد که ۷ هزار متر در منطقه یک ساخته شده بدون مجوز، در منطقه ۲۱ حدود ۱۷ هزار متر بدون مجوز ساختند.

قناعتی: الان ساخت و ساز بدون مجوز نیست؟

میرلوحی: اگر شما ثابت کنید پروژه بدون مجوز وجود دارد من به شما جایزه می دهم.

قناعتی: بالای ۳۰ درصد پروژه های منطقه ۱ و ۲ دارند تخلف می کنند و عنقریب پرونده های آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ می آید.

میرلوحی: ما از این حرفها عبور کرده ایم. این که شهردار منطقه ۲۱ فکر کند به یک تعاونی نیروهای مسلح ۱۹ هزار متر اجازه ساخت بدون پروانه بدهد، ماعبور کرده ایم. یک مورد در یک منطقه را به ما خبر دادند که ساخت بدون مجوز دارد می شود، اتفاقی که برای شهردار منطقه افتاد برای همه عبرت شد که دیگر به خط قرمز ما نزدیک نشوند. این صحبتها تا اسفندماه طول کشید که ما برج باغها را ملغی کردیم. الغای این مصوبه، شرط اصلاحیه بخشنامه شورای عالی معماری و شهرسازی را هم داشت که تا اردیبهشت سال ۹۷ طول کشید. استعفای آقای نجفی باعث دیر ابلاغ شدن مصوبه شد. ۷ اردیبهشت ابلاغ شد که تا این فاصله ۴۱۱ باغ کنار آن ۶۲ باغ درخواست پروانه کرده بودند. در این دو ماه پرونده تشکیل دادند. ما جلوی آنها را با ابزارهای نظارتی گرفتیم. به شهرداران مناطق گفتیم اگر دست از پا خطا کنی با شورا طرفی. ۴۱۱ مورد را در استفساریه جدید گفتیم ابدا پروانه ندهید. آن ۶۲ باغ را چون پول داده بودند کاری نمی شد کرد. فقط دو شرط گذاشتیم که درختان این باغها مثمر نباشد و بعد هم ببینند می توانند توافق کنند که بروند خانه همسایه را بگیرد و این باغ را حیاط قرار دهد. هنوز اقدامی نکرده ایم و خوشحالیم افکار عمومی حساس شد و کسانی که قبلا از بین رفتن ۶ هزار باغ را نمی دیدند، الان این ۶۲ باغ را می بینند. دوستان ما را مواخذه می کنند. ولی دیگران ۶۰۰ باغ را از بین بردند. درختان چنار ۱۰۰ ساله از بین رفت و صدایی از کسی درنیامد. خوشحالیم که الان این باغات را می بینند.

چه پیشنهادی برای بهبود عملکرد شورای پنجم دارید؟

قناعتی: در دو سال پیش تاکنون چیز چشمگیری در تهران اتفاق نیفتاده است. نگاه شورای پنجم بیشتر حالت مچ گیری داشته است. در این ۲ ساله که هر ثانیه اش برای شهر هزینه است چه کاری کرده اند؟ آیا خط ۶ و ۷ ما در دو سال آینده افتتاح می شود؟ آیا ۹ هزار اتوبوس به تهران وارد می شود؟ آیا پروژه ها اتمام می شود؟ انتظار داریم سرکشی به پروژه ها انجام شود. آقای میرلوحی می گوید خط ۷ را افتتاح کردیم. بروید مصاحبه آقای علیخانی را ببینید که می گوید هیچ اتفاقی داخل مترو نیفتاده است. آقای علیخانی گفته همین حالت بوده و کاری انجام نشده است. انتظار ما از شورای فعلی این است که بتوانند مطالبات شهر از دولت را زنده کنند. ۵۰ درصد ساخت مترو را طلب دارند. ۸۲.۵ درصد هزینه اتوبوس با دولت است. این که می گویید قالیباف بدهی دارد، خب دولت هم بدهی دارد. از زمان آقای احمدی نژاد پولی نداده اند. یک سوم پول بلیت را باید دولت بدهد که نمی دهد و در شورای شهر تعرفه تعیین می کنند و همه را از مردم می گیرند. ما ندیدیم نمایندگان مردم تهران ارتباطات خوبی با دولت داشته باشند تا مشکلات شهر تهران را بهتر حل کنند.

مالیات بر ارزش افزوده حق مردم تهران است. ۴ هزار میلیارد تومان یا ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده سهم مردم تهران می شود، شورای شهر باید این را بگیرد. شهر آفتاب را به بانک شهر بفروشید تا بدهی ها سبکتر شود. خلاصه کلام، یک نوید به مردم بدهند در دو سال آینده چه کاری خواهند کرد که انشالله ثبت شود.

مهمترین موضوعی که می شود برای خط آخر این بحث بیان کرد چیست؟

میرلوحی: بدون اینکه خواسته باشم خیلی از کاستی ها دفاع کنم عرضم این است بدهی ها بیشتر نشود. منابع درآمد پایدار تامین شود. کارهای خوبی برای اصلاح بدهی ها شده است. ما برخی بدهی های ارزی را با بانک ملی صاف کردیم. بدهی ارزی خیلی بد بود. تاارز بالا می رفت، بدهی ما هم جهشی بالا می رفت. با بیمه ها مسئله داشتیم که حل کردیم. سعی کردیم بدهی ها را مهار کنیم. پیمانکاران سال ۹۳ می آیند و جلوی در شورای شهر توهین می کنند. طرف از سال ۹۳ طلبکار است. شما پول ندادید آنها می آیند فحشش را به ما می دهند. ما باید زیرش می زدیم ولی قبول کردیم و گفتیم می پردازیم. به منابع پایدار فکر می کنیم. فایده ندارد دارایی های شهر را بفروشیم. ما جلوی شهرفروشی را گرفتیم. تغییر مدل درآمدی را داشتیم.

قناعتی: الان این کار را نمی کنید؟ از اطلس مال جریمه نگرفتید؟ چرا تخریب نکردید؟ ۸۰۰ میلیارد تومان پول خلاف گرفتید؟

میرلوحی: بله، باید بیشتر پول بگیریم، تخلف زیاد دارد، الان نمی خواهم آن پرونده را باز کنم. ما وارث ۱۳ هزار نیروی انسانی در سال آخر حضور آقای قالیباف هستیم که نیمی از آنها زیردیپلم و دیپلمه هستند. وقتی آقای نجفی آمد گفت در شهریور ماه سال ۹۶ ما ۷۰۰ میلیارد تومان باید پول حقوق بدهیم و نداریم. الان سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه حقوق ما است.

قناعتی: بودجه تان چقدر است؟

میرلوحی: بودجه ما ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. با سازمانها ۲۵ هزار میلیارد تومان می شود. مترو ۳ ورودی دارد. ما ۱۱ هزار میلیارد تومان از ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه شهر را فقط پول حقوق می دهیم. ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت اتوبوس می دهیم.

قناعتی: شما پولی بابت مترو نمی دهید ولی دارید حساب می کنید. اینها هزینه پنهان است که شما آشکار پای شهر حساب می کنید.

میرلوحی: آقا اطلاعات به ما کسی نمی داد. اولین آمار پرسنلی را شهریورماه به دست آوردیم. دوستان به هر دلیلی آمار به ما نمی دادند. درباره مالیات بر ارزش افزوده، ما به سهم ۸۸درصد رسیدیم و توافق ما با دولت درباره بافت فرسوده و پسماند، اتفاقات خوبی است. دعا کنید شرایط کشور و برجام به سامان بشود و قطعا راه بهتر خواهد شد. اسفند ۹۷ ما ۲۸۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی با این شرایط اقتصادی داشتیم. دولت ببینید چقدر کسری بودجه دارد. در سه ماهه اول امسال ۹۵ درصد منابع شهرداری تامین شد در حالی که ما خیلی دغدغه داشتیم. اگر نظامات شفاف و سالم باشد و انظباط مالی داشته باشیم می توانیم کارهای بزرگ کنیم، حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و آلودگی هوا را کاهش دهیم. پارسال تعطیلی به خاطر آلودگی هوا نداشتیم.

قناعتی: البته به خاطر شرایط جوی مناسب بود.

میرلوحی: بله، شرایط جوی هم بود ولی ما از ۳۵۰ هزار خودروی دارای معاینه فنی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو رسیده است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    12 0
    براي چي تحميل شد؟ پس ما برا چي به شورا راي داديم؟ برا اينكه حرف بي ربط رو بپذيره؟
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      14 2
      راست میگه این شورا فقط بلد هست حرف بزنه. کاش مثل شوراهای قبلی لگد زدن هم بلد بود.
    • US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      3 1
      سوال خوبی بود
  • s IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    12 1
    بدهی نه 69 هزارتا خوردن رفتن.
    • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      4 1
      اینم میشه
  • متین IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    32 2
    اگه قالیباف تخلف کرده چرا باهاش برخورد نیم کنین ..چرا دوباره میخواین کاندیدش کنین ..ایران شده بازیچه و نون دونی کلا سیصد نفر فقط سمتشون جابه جا میشه
    • US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      10 1
      با خیلی از متخلفان برخورد نشده
    • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      12 1
      با خاوری هم برخوردی نشد
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    8 14
    مهم مردم هستند که از شورای فعلی نسبتا راضی و از شورای قبلی و قالیباف ناراضی هستند. بقیه اش هم قصه است
    • JP ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      22 1
      مردم نه از فعلی ها خیری دیده اند نه از قبلی ها. شخص شما را نمیدونم . شاید حقوق بگیرشون هستی که راضی هستی
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    18 1
    بله جانم به وعدهاي كه به اقا زاد ه ها داديد عمل نموديد
  • دادخواه IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    7 0
    تعريف اينها از مردم اينه انسانهاي ببوي كه ميايند هر دوره بما راي ميدن تا مشروعيت پيدا نموده و عشفق و حال نمائيم
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    10 1
    تا تواني بخور كه مال مفته
    • US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      5 1
      از این جهت فرقی ندارن اتفاقا
  • US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    4 17
    قطعا شورای فعلی با همه کاستی بهتر از شورای قبلی بود
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      5 2
      موافق نیستم
  • US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    6 7
    به نظرم شورای پنجم شفاف تر عمل کرده
    • US ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      8 1
      تا شفافیت چی معنی یشه
  • US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    1 3
    مناظره خوبی بود
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    5 11
    اگه مجبور به رای باشیم بازم باید به همین شورا رای بدیم