۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
ظریف میزبان همتای عمانی خواهد بود

فارس نوشت: «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان ظهر (شنبه) پنجم مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه ایران مهمان محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود خواهد بود.

وزارت خارجه عمان پیش از این در بیانیه ای اعلام کرده بود که سفر بن علوی در راستای روابط دوجانبه و رایزنی مستمر بین ۲ کشور به خصوص درباره تحولات اخیر منطقه صورت می‌گیرد.

محمدجواد ظریف که از 22 تیر ماه به نیویورک، ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی و سنگال سفر کرد، نیمه شب جمعه (دیشب) پس از ترک داکار پایتخت سنگال راهی تهران شد و فردا در محل وزارت خارجه میزبان همتای عمانی است.

این دومین سفر یوسف بن علوی طی دو ماه اخیر به ایران است. او 30 اردیبهشت ماه در سفری چند ساعته به تهران آمد و با ظریف دیدار و گفتگو کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز اوایل خرداد ماه سال جاری در سفر به سه کشور منطقه به مسقط، کویت و دوحه رفت و پنجم خرداد در مسقط با یوسف بن علوی دیدار و گفتگو کرده بود. عراقچی در این دیدار با رد هرگونه گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد.

در هفته ای که گذشت نیز «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در سفری چند ساعته به ایران آمد و با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد.این دومین سفر عبدالمهدی ظرف چهار ماه گذشته بود، او همچنین ۱۷ فروردین سال جاری در سفری ۲ روزه و در پاسخ به دعوت حسن روحانی به ایران آمده بود. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ۲۰ اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۷) در سفری سه روزه به عراق رفته بود و از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز چهارم خرداد ماه در سفری سه روزه به عراق با نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در دیدار عبدالمهدی در تهران با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشورها نبوده و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود، گفت: ایران در طول تاریخ اصلی ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است، گفت: ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند.

عادل عبدالمهدی نیز با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در بخش‌های مختلف، گفت: باید تلاش کنیم تا با توسعه مناسبات فیمابین و تلاش در جهت تسریع در اجرای توافقات منافع دو ملت را تأمین و از آن حفاظت کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به برخی توطئه ها برای افزایش تنش‌ها در منطقه، ادامه داد: عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نبوده و نخواهد بود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =