آیت‌الله جوادی‌آملی در مشهد، مطالعه چه بخشی از تاریخ را به طلاب توصیه کرد؟

آیت الله جوادی آملی که چند روزی ست در سفر مشهد به سر می برد، در دیدار با علماء حوزه علمیه خراسان، توصیه هایی را برای سیر مطالعات فکری برای طلاب داشت.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله جوادی آملی، مرجع و فیلسوف، در توصیه ای به طلاب خراسانی گفت: بر همه طلاب خراسانی لازم است سیر تاریخی علما خراسان را مورد مطالعه قرار دهند و آنها را بشناسند. آیت الله جوادی آملی افزود: طلاب باید در واقع ریشه های علمی خود مانند شیخ طوسی ها را بشناسند و بدانند که علم نیز وقف شخص خاصی نشده است لذا تا عمر داریم باید به دنبال علم و عالم شدن باشیم. از سوی دیگر مسئولین حوزه نیز وظیفه دارند نگذارند طلاب مستعد از حوزه ها خارج شوند و از نهال فروشی پرهیز کنند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به نسبت عقل و دین، بیان کرد: وقتی به قرآن کریم رجوع می کنیم سه اصل را به ما تفهیم می کند؛ هدف چیست؟ صراط چیست؟ و سراج چیست؟؛ ما تا فرق «صراط» و «سراج» را نفهمیم کاری از پیش نمی بریم، تا تشخیص ندهیم که عقل سراج است و تنها باید بفهمد که صاحب و مهندس این صراط چه می گوید! در ابتدای راه هستیم.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: عقل مهندس نیست، عقل چراغ است و تنها راه را تشخیص می دهد، ما باید بین صراط و سراج فرق بگذاریم، عقل اساسا منبع دین نیست، آنها که با فلسفه مخالف هستند فکر می‌کنند که فلسفه در صراط راه دارد! حال آنکه فلسفه می فهماند که عقل نمی فهمد و تنها یک چراغ خوبی است که راه را برای انسان روشن می‌کند.

وی افزود: اما همین عقل را قرآن مقام والا می‌دهد، در سوره مبارکه نساء می فرماید من اگر پیامبران را نمی‌فرستادم همین عقل با من خدا احتجاج می کرد و علیه من حجت اقامه می کرد که چرا برای من راهنما نفرستادی؟! تو که می دانستی من چیزی نمی دانم!، مقام عقل اینچنین است، این عقل نباید در حوزه ها مغفول بماند، این سراج باید در حوزه ها تقویت شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =