۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

جهانبخش محبی​نیا

تصمیم مجلس برای ادغام چهار وزارتخانه در طول برنامه پنجم، برای کوچک کردن حجم دولت و کم کردن وزن اضافی بروکراسی از منظر کارشناسی در برشی پنج ساله برای دستیابی به اهداف کلان سند چشم انداز 20 ساله بود.

به همین دلیل کاهش تعداد وزارتخانه​ها از 23 وزارتخانه به 17 عدد در این سند راهبردی اقتصادی به تصویب رسید که اگر در صحنه اجرا با توجه به همسانی​های فنی و تشابه مسولیت​ها و واگذاری بخش​های غیر تصدی گری به مردم و بخش خصوصی، همراهی همه​گانی با قانون برنامه پنجم صورت بگیرد، توفیق مطلوبی حاصل خواهد شد.

این دستاورد نسبت به جوابگو کردن و القای مدیریت در بخش​های کلان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در نظام سیاسی کشور بسیار موثر خواهد بود و اساسا یکی از دغدغه​های مجلس برای فرمان کوچک​سازی دولت نیز همین بوده است.

مجلس و نمایندگانش در تمامی موارد از جمله تصویب ادغام وزارتخانه​های دولت، دغدغه​های کلان دارد و خودش را درگیر مسائل جزئی اجرایی نمی​کند. دغدغه​های کلان مجلس، فاخر و مقدس هستند و برای نیل به اهداف عالیه نظام و بهبود وضعیت موجود مطرح می​شوند.

در حال حاضر که هنوز زمان اجرای قانون برنامه پنجم آغاز نشده و این قانون از سال 90 برای دولت لازم الاجراست، هنوز در جریان برنامه​های اجرایی دولت برای ادغام وزارتخانه​ها نیستیم. اما آنگونه که از سخنان رئیس جمهور بر می​آید دولت نخستین گام را برای ادغام وزارت راه برخواهد داشت.

البته وزارت راه در حوزه حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی و  ریلی مسئولیت​های سنگینی را دارد و ادغام چنین وزارتخانه عریض و طویلی با یک وزارتخانه دیگر باید با کار کارشناسی زیادی همراه باشد تا منتج به نتیجه مورد نظر در برنامه پنجم شود. در حال حاضر مشخص نیست که تصمیم به ادغام وزارت راه برآمده از یک تصمیم کارشناسی است یا واکنشی به استیضاح وزیر راه.

اما رعایت این نکته الزامی است که هر ادغامی میان وزارتخانه​های دولت باید با یک توجیه کارشناسی و فنی همراه باشد نه خلق الساعه و دفعی.

عضو هیات رئیسه مجلس

/30111

کد خبر 128434

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین