لکنت زبان عضو کمیته تحقیق و تفحص در برابر پاسخ‌های یک خبرنگار در باره لیست دوتابعیتی‌ها

سید محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر و یکی از تهیه‌کنندگان گزارش پر حاشیه فهرست دوتابعیتی‌ها در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» می‌گوید برای این فهرست سندی در دست نداشته‌اند اما تأکید دارد که بر اساس «قرائن و امارات قضایی» به این نتایج رسیده‌اند و حکم نهایی را برعهده دستگاه قضایی گذاشته‌اند.


بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

در فهرست 71 نفره منتشر شده از دوتابعیتی‌ها مشخصاً برای 45 مورد هیچ گونه سندی وجود ندارد و بقیه هم دارای ظن دوتابعیتی بودن هستند. چطور چنین فهرستی با این درجه از اهمیت اینقدر بدون اصالت تهیه شده؟ طرح چنین اتهامی اینگونه بدون سند، آن هم برای مقامات کشور قابل قبول است؟
ما گفتیم اینها را می‌دهیم به دادستان و آنها بررسی کنند و حکمی نداده‌ایم. گفتیم ما به این نتایج رسیده‌ایم و حالا شما بررسی کنید.
بر اساس چه سندی به این نتایج رسیدید؟
ما چیزی داریم به نام قرائن و امارات قضایی که قرائن در این موارد نشان می‌داد برخی‌ها در مظان اتهام هستند.
شما مگر اینجا قاضی بودید؟
خب به هر حال کار ما شبیه قضاوت بود دیگر. مثلاً در مورد رئیس جمهوری ما قرائنی داریم که ایشان 17 سال اسکاتلند درس خوانده‌اند. یا اسم ایشان در تاریخی که مدرک داده‌اند به اسم فریدون خوانده می‌شوند در حالی که باید روحانی خوانده می‌شد و مطالبی هم درباره پروازی که از دبی به لندن داشتند، داریم.
آیا راجع به آنها از ریاست جمهوری یا هر نهاد دیگری استعلام کردید که ببینید جواب‌شان چیست؟
نه، دلیلی نداشت.
چرا؟
ما مسائلی را قبلاً گفته بودیم، اگر جواب داشتند، می‌دادند.
یعنی حتی در این حد که چرا ایشان از فیلتر تمام نهادهای امنیتی هم گذشته و شورای نگهبان هم برای ریاست جمهوری تأییدشان کرده، برایتان سؤال نبود؟ یعنی شما بر اساس چهار تا دلیل ثابت نشده درست می‌گویید و تمام نهادهای اطلاعاتی اشتباه می‌کنند؟
خب ما ابهام خودمان را داریم که باید جواب می‌دادند. ما جوابی ندیدیم در این مدت.
شما بزرگترین اتهام را به رئیس جمهوری قانونی کشور می‌زنید، از جایی هم استعلام نمی‌کنید، سند هم ندارید و می‌گویید ابهام است. اسم این کار چیست؟
خب اینها قابل بررسی است. ما دنبال سیاسی‌کاری نبودیم. واقعاً یک دغدغه داریم که می‌خواهیم برطرف شود و نگران نفوذ از این جهت نباشیم.
اگر دنبال سیاسی‌کاری نبودید چرا تمام نام‌ها از یک جناح است؟ چرا مثلاً نام آقای آقاتهرانی در لیست شما نیست؟
خب ایشان که سمتی ندارد الان. نه نماینده است و نه وزیر و وکیل و چیزی. قبلاً نماینده بوده و الان نیست.
نام مسئول مدیر شعب بانک ملی غرب شیراز یا یک کارشناس در استانداری اصفهان در فهرست شما هست، اما نام ایشان که دو دوره نماینده بوده، در نهاد ریاست جمهوری سمت داشته و الان از لیدرهای یک جریان سیاسی است، حذف شده.
از نظر ما ایشان الان در حد همان کارشناس استانداری هم سمت ندارد و لزومی نداشت نام آقای آقاتهرانی بیاید.
آقای سید حسین موسویان الان چه کاره هست که نامش در تحقیق و تفحص آمده؟
آقای موسویان به دلیل پرونده جاسوسی که داشت، اینجا مطرح شده.
ایشان سال‌هاست تبرئه شده.
کی تبرئه شده؟
شما خبر ندارید؟
نه.
چطور از این اطلاعات که در اینترنت هم قابل دسترسی است نامطلع هستید؟ با این سطح  پایین تسلط به موضوع چطور به نتایج این تفحص شما می‌شود اعتماد کرد؟
این را قوه قضائیه مشخص می‌کند. آقای موسویان متهم به جاسوسی بود و از نظر ما دوتابعیتی است.
شما حتی در گزارش‌تان درباره ایشان نمی‌دانستید که او نه عضو اندیشکده وودرو ولیسون در واشنگتن بلکه مدرس دانشکده وودرو ویلسون در پرینستون است.
نه ما اشتباه نکردیم. ما در تفحص منظورمان این است که ایشان با این اندیشکده ارتباط دارد.
شما در گزارش نوشتید در آن اندیشکده مشغول فعالیت است؛ این با ارتباط داشتن با جایی از راه دور فرق می‌کند.
این برداشت شما است.
در همان لیست شما افرادی هستند که شما گفتید خانواده‌های اینها اقامت دارند، حتی خودشان هم نه. بعد اینها را در لیست گذاشتید. یا امثال آقای نهاوندیان را بابت گرین‌کارت در لیست گذاشته‌اید.
نه مسأله آقای نهاوندیان اقامت است.
مگر گرین کارت و اقامت یکی نیست؟
نه اینها فرق می‌کنند. اقامت باید 5 سال ساکن باشی اما گرین کارت شاید موقت باشد و یک سفر بروی و تمام.
اینکه می‌شود ویزا. یعنی واقعاً مطمئن هستید اشتباه نمی‌کنید؟
بله مطمئن هستم.
شما دارید راجع به ابتدایی‌ترین اطلاعات این موضوع اشتباه می‌کنید. اقامت را دارید از گرین‌کارت جدا می‌کنید، این دو تا یکی هستند.
نه اصلاً. مثل سیتیزن شیپ. سیتیزن هم با اینها فرق می‌کند.
خب سیتیزن همان شهروندی است دیگر.
نه سیتیزن هم شهروندی نیست. از کجا می‌گویید شهروندی است؟ این شهروندی نیست.
1717
کد خبر 1284753

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    12 25
    قسمت های آخرش که درسته،آخه از کی تا حالا گرین کارت با اقامت یکیه؟؟
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    43 4
    تمام این زحمات و مطالعات و بررسی ها فقط و فقط برای رضای خداست. ی وقت فکر نکنید این نمایندگان خدوم ملت برای رضای بنده یا بندگان خدا و منافع سیاسی و جناحی خود چنین خدمات ارزشمندی به نظام انجام می دهند
  • ممن IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    5 22
    این را قوه قضائیه مشخص می‌کند. آقای موسویان متهم به جاسوسی بود و از نظر ما دوتابعیتی است.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    14 52
    دقیقا بر عکسه که! خبرنگار لکنت زبون گرفت نه اون بابا!
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    43 4
    اینا خدا رو هم قبول دارن؟ اخلاق چی؟ مملکت دست کیاست!
    • رضا IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
      19 5
      خدا . پیغمبر. بهشت. جهنم. اخلاق. شرافت. وجدان. و..... همه و همه در غالب شعار برای فریب من و توست. اینها خودشان به هیچ کدام از اینها کوچکترین اعتقادی ندارند.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    38 4
    يا خدا خودت به دادمان برس ... با هيچ چه لقمه بزرگي برداشته !
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    38 4
    اخه از این جماعت بی سواد توقع کار درست دارین، اینا فقط عقده گشایی سیاسی بلدن
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    50 3
    درد اینجاست که امور مملکت در دست یک عده بیسواد و منفعت طلبه .
  • مجید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    12 18
    مصاحبه گیرنده چرا ناراحت شده شما چرا اینقدر حرص میخورید
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    17 3
    نه اینها فرق می‌کنند. اقامت باید 5 سال ساکن باشی اما گرین کارت شاید موقت باشد و یک سفر بروی و تمام. هههههه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    31 2
    خدا به ما رحم کند با این نمایندگان نخبه
  • IN ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    36 2
    ملتی که چنین کسانی نماینده هایش باشند باید سر را به زمین بگذارند و بیمرند
  • کریم IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    34 4
    واقعا این اقا نماینده یک شهر است ؟؟؟ وقتی فرق بین ویزاورود ،اقامت، گرین کارت و سیتیزن شیب را نمی داند.
  • بهرام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    25 6
    از نظر ایشان دو تابعیتی (احتمالی )یک کارمند بانک مهم است ولی دو تابعیتی مسلم مرضیه هاشمی آمریکایی مجری تلویزیون مشکلی ندارد
  • مینا IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    13 2
    متاسفم
  • یکتا IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    19 2
    .فرق ویزا و گرین کارت و سیتیزن شیپی رو بچه برادر من که 10 ساله هست هم میدونه
  • امیر IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    32 3
    واقعا این چنین افرادی با این حجم از اطلاعات و این سطح از منطق و استدلال برای کشور تصمیم گیری می نمایند!! الان باید بخندیم یا گریه کنیم یا خودکشی یا مهاجرت !!
  • ناصر IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    25 3
    فقط خدا میتونه عاقبت ما رو با این مسئولین ختم به خیر کنه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    22 2
    متاسفانه تریبون های کشور افتاده دست بیسوادها. البته بذار دل تنگشون هرچی می خواد بگه اما می دانید چقدر از ثروت ملی صرف اینها می شه؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    17 4
    حق اینه که تمام هزینه ها از این نمایندگان اخذ شود و از نمایندگی خلع چون صلاحیت ندارند
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    19 2
    متاسفم که چنان کسانی مملکتش را اداره می کنند
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    15 2
    باعث تاسفه
  • CA ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    16 4
    اینا کار ما رو تازه راه میندازن تاسف تاسف
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    20 2
    اتفاقا اینا روشون زیاده لکنتم نمیگیرن
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    12 0
    وای وای
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    9 0
    عجب
  • علی IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    3 9
    لذت برم یعنی خبرنگار و سردبیر و همه را سرکار گذاشته و باز اینها حالیشون نیست لیست منتشر شده جوجه ها را اخر پاییز میشمرن
  • US ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    7 16
    درهمان مجلس محترم بخشی ازنمایندگان محترم که به عنوان نماینده اقلیتهای مذهبی تشریف دارند ممکنست دوتابعیتی باشند ! که اصلابه آن اشاره ای نشده حالانمیفهمیم اگرچیزی بداست برای همه بداست نمیشودبرای یکی بدوبرای دیگری خوب باشد.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین