استفاده از کارت‌خوان چقدر هزینه برای اقتصاد دارد؟

توسعه نامتوازن ابزارهای الکترونیک هزینه ای  ۱۳ هزار میلیارد تومانی را به شبکه بانکی تحمیل کرده است.

 محمدرضا جمالی ، کارشناس بانکی و ابزارهای پرداخت با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود: توسعه ابزارهای الکترونیک با افراطی شدید همراه بوده و از این رو تحت تاثیر استفاده فراگیر از این ابزار ۱۳ هزار میلیارد تومان کارمزد پرداخت‌های خرد در شبکه بانکی را به اقتصاد و بانکداری تحمیل کرده‌ایم.

وی افزود: جالب است بدانید ۸۰ درصد پرداخت الکترونیک ما به مبالغ کمتر از ۲۵ هزارتومان اختصاص دارد که می تواند با هزینه کمتر از یک صد میلیارد تومان با سکه و اسکناس صورت گیرد و  حتی آستانه سودی برای بانک مرکزی داشته باشد. نزدیک به ۹۳ درصد پرداخت‌های الکترونیک کمتر از صد هزار تومان است. حالا این هزینه را چه کسی می‌دهد؟

کارتخوان

او ادامه داد: طبیعتا نظام بانکداری و نتیجه آن نیز افزایش شدید قیمت تمام شده پول است و این وسط بانک مرکزی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد برای شرکت‌های تابعه خود ایجاد کرده است. همه این هزینه‌ها در نهایت با کاهش ارزش پول و نرخ بهره به مردم تحمیل می‌شود و به نوعی شاخص که بین همه مشاع است مورد سوء استفاده بانک مرکزی قرار گرفته در حالی که بانک مرکزی باید از نرخ بهره و هزینه تمام شده پول صیانت کند.

سوی دیگر ماجرا چیست؟ شما با ابزاری به نام کارتخوان طرف هستی که می‌توان با آن از صد تومان تا ۵۰ میلیون تومان مبادله انجام داد. این ابزار به راحتی برای پول‌شویی به کار می رود و به راحتی درتبادلات ارزی در کشورهای همسایه و حتی کشورهایی مانند کانادا استفاده می‌شود و به نوعی مشکلات زیادی را در حوزه ارزی برای کشور ایجاد می‌کند.

مشروح مصاحبه با محمدرضا جمالی را اینجا بخوانید. 

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    8 0
    برنامه ای برای گرفتن کارمزد کارتخوان از ملت
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    8 0
    این سئوال من جدی است. هزینه استفاده از کارتخوان بیشتر است یا هزینه چاپ اسکناس؟
  • US ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    8 0
    برنامه ی گرفتن کارمزد از کارتخوان کلید خورد. مبارکه.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    1 0
    مردم هیچ اعتمادی به نظام بانکی کشور ندارند و دلیلش هم مشخصه. تنها عامل حفظ سرمایه مردم در بانک استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکه. حالا شما زحمت بکشید و هزینه تراکنش رو از مردم بگیرید تا همین حداقل هم از بین بره. مردم پولشونو میزارن زیر بالش ولی دیگه تو بانک نمی زارن.
  • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    1 0
    از دارنده کارتخوان بابت گرفتن دستگاه آن مبلغی دریافت می شود . بابت تراکنش مالیات ... دولت به تفکر اقتصادی داشتن فکر پول درآوردن است.