۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۲

کارشناس نظامی در آمریکا گفت: اگر ارتش مصر موفق شود شرایط کنونی کشور را کنترل کند راه رسیدن به دموکراسی در این کشور را مسدود می کند و باید منتظر حکومتی بر خاسته از دل ارتش بر مصر بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر رابرت اسپرینگ بورگ، استاد امور امنیت ملی مدرسه عالی علوم و فنون دریایی گفت: ارتش مصر برای جلوگیری از خونریزی در حوادث اخیر دیر وارد میدان شده است، رفتار ارتش نشان می دهد برای برکناری مبارک از قدرت، با جهان غرب همکاری می کند اما هم زمان تلاش های پنهان این نهاد برای تسلط برنظام سیاسی کشور هم ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری عرب 48، ارتش پس از سی سال حکومت مبارک بر مصر به گونه ای وارد میدان شد که سعی دارد مشکلات کشور را به گردن مبارک و نظام سیاسی او بیندازد و هم زمان خود را منجی کشور و مردم وانمود کند اما به نظر می رسد این نهاد نظامی در حال بهره گرفتن از موجی است که در کشور به راه افتاده است، ادامه این روش سبب می شود تا مبارک قربانی واقعی تحولات اخیر و ارتش بهره مند حقیقی از امواج به راه افتاده در کشور شود. هر چند اعتماد به ارتش در چنین شرایطی یکی از چالش های اساسی در مسیر دموکراسی است اما ناگفته پیداست که ارتش مصر این روزها حمایت غرب و آمریکا را با خود به همراه دارد زیرا در حال حاضر آنچه برای غرب بیش از استقرار دموکراسی در مصر اهمیت دارد، ثبات در پرجمعیت ترین کشور عربی است.

به نظر می رسد همکاری غرب و ارتش مصر همچنان ادامه خواهد داشت و ارتش ضمن بازیگر نقش اساسی در انتقال قدرت، نقش خود را در سیاست، اقتصاد و به طور کلی جامعه مصر تقویت خواهد کرد. در حال حاضر اندیشه جهان غرب این نیست که سیاستی را پیگیری کند که به موجب آن ارتش از سیاست و تلاشها برای شکل گیری نظام مدنی دور می شود بلکه هدف اصلی غرب این است که انتقال سیاست در مصر با دست و با نقش ارتش صورت بپذیرد.
تحلیل تحولات اخیر مصر نشان می دهد حتی مبارک نیز به این نتیجه رسیده است که تا پایان دوره ریاستش یعنی ماه سپتامبر در قدرت باقی نخواهد بود ولی به یقین می توان گفت: مبارک ترجیح می دهد حکومت به دست ارتش بیفتد زیرا این راه تنها راه رهایی او و خانواه اش از خطراتی است که پس از انتقال قدرت آنان را تهدید می کند. ادامه تحولات مصر و تاخیر در واگذاری قدرت می تواند سبب ایجاد شکاف هایی میان مخالفان نظام سیاسی مبارک شود هر چند این اختلافات در حدی نخواهد بود که کشور را به سوی بی ثبات عمیق سوق دهد. در شرایط کنونی معترضان در برکناری مبارک هم صدا هستند اما در روند و ساختار حکومتی که باید جانشین مبارک شود اجماع ندارند.16346

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =