۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷

گفتگو با عضو انجمن تولید کنندگان مخازن CNG

رسول شقاقی:از مافیای واردات مخازن CNG می‌گوید و برای آن سود بالای مالی و نبود کارخانه‌های تولید مخزن در کشور را با توجه به وجود بیش از یک و نیم میلیون خودرو دوگانه سوز، مثال می‌زند. اما تاکید او روی تعریف سبد سوختی کشور است و آن قدر برای گاز محسنات می‌شمارد تا بتواند تردیدها را از بین ببرد.

مجتبی شیرالی، عضو انجمن تولیدکنندگان مخازن CNG در گفت و گو با خبرآنلاین دلایلی می‌آورد که بر اساس آن گاز حتی برای دوگانه‌سوزهای پایه بنزینی فعلی نیز به صرفه است.

شما از مافیای واردات مخازن CNG سخن گفته‌اید. آیا دلایلی برای این ادعا دارید؟

در تمامی کارگروه‌هایی که برای CNG تشکیل می‌شود، تولیدکنندگان مخزن حضور ندارند. ما با نشانه‌های زیادی مواجه شدیم. آنها حتی سعی داشتند کمیسیون انرژی مجلس را آن طور که خود می‌خواهند قانع کنند. بگذارید یک مثال بزنم؛ سازمان صادرات آلمان BAFA وظیفه دارد که آیا محصولات صادراتی قابلیت و اجازه صادرات به مقصد را دارد یا نه. می‌توام بگویم همین گروه برای حفظ واردات مخازن CNG به کشور باعث تحریم چند شرکتی که قصد تولید مخزن در داخل را داشتند شده است. در مورد خود ما نه تنها اطلاعات غلط به سهام دار یعنی بانک سپه داده‌اند و حتی توجیه اقتصادی طرح تولید مخزن در کشور را زیر سوال بردند، وام صندوق ذخیره ارزی را هم که در مهر 86 دستور خورده بود، تا اسفند 87 به تاخیر انداختند و در همه موارد ما با نام افراد مواجه بودیم. قطعا می‌دانید تا امروز بیش از یک میلیون و ششصد هزار خودرو در کشور به صورت دوگانه سوز تولید شده و این بازار خوبی برای واردات مخازن ایجاد کرده است.

مبدا واردات مخزن به ایران کدام کشور است؟

بیشترین درصد به چین اختصاص دارد و سپس در تعداد کمتر هند و کره.

و این‌ها استانداردهای مشخصی دارند؟ مثلا در انفجار یک ماه پیش در استان گلستان از چه مخزنی استفاده شده بود؟

آن مخزن چینی بود و در کارگاه دوگانه سوز شده و چون عملیات حرارتی قسمت سر آن به طور کامل انجام نشده بود باعث انفجار شد. طبق استاندارد ISO11439 و استاندارد CE اتحادیه اروپا، اگر یک مخزن منفجر شود شرکت سازنده تا شش ماه در لیست سیاه جهانی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند فروشی داشته باشد. مخزن تست‌هایی همچون شلیک گلوله، پرتاب از ارتفاع 500 متر و انفجار دارد که در هیچ شرایطی نباید منجر به انفجار شود. در بدترین شرایط شکاف خورده و گاز به سرعت خارج می‌شود. در همه جای دنیا گارانتی مخزن به شرط تست ادواری بر عهده سازنده است.

ولی حالا که تست ادواری نداریم، بنابراین گارانتی بی معنی خواهد بود.

هم اینک یک میلیون و 665 هزار و 602 دستگاه خودرو دوگانه سوز تردد دارد و عدم تست آنها ریسک بالایی دارد. ما مجبوریم این تست‌ها را اجرا کنیم.

در نشست خبری هفته پیش تاکید زیادی داشتید که CNG باید به سوخت اول کشور تبدیل شود. این گفته شما که گاز سوخت سبز است منتقدان جدی دارد.

ما برای 125 سال آینده گاز داریم ولی فقط برای 70 سال نفت داریم. از سویی صادرات نفت و گاز مایع (LPG) آسان است و قیمت بالایی دارد اما صادرات گاز طبیعی اولا مشکل است و دوم اینکه قیمت کمتری دارد. به عنوان مثال قیمت LPG حدود 80 درصد بنزین است و با توجه به مایع بودن آن، صادرات راحت‌تری دارد بنابراین بهتر است آن را بیشتر صادر کنیم و در مقابل از گاز طبیعی در ایستگاه آخر استفاده شود. بحث دیگر لوله کشی سراسری گاز است که 80 درصد از جاده‌های کشور را پوشش می‌دهد. این یعنی ما زیرساخت آن را آماده داریم.    

در مورد آلایندگی و مضرات CNG برای موتورهای پایه بنزین سوز بحث‌های زیادی بوجود آمده است. قطعا می‌دانید که هنوز موتورهای پایه گاز سوز ما به تیراژ بالا نرسیده است.  

در بحث فنی من قصد دارم به چند موضوع اشاره کنم. اولا اینکه اگر 60 درصد خودروهای داخلی گازسوز باشند، سالانه 9 میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی خواهیم داشت. در مقایسه‌ای که ما انجام دادیم، چنانچه قیمت گاز در هر متر مکعب 300 تومان فعلی باشد که قیمت جهانی است و بنزین 700 تومان فعلی باشد که 243 تومان از قیمت جهانی کمتر است، در پیمایش مساوی و در خودرو مساوی 62 درصد از بنزین ارزان‌تر تمام می‌شود. برای همین هم هست که خلوت شدن جایگاه‌های گاز پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها فقط چند روز طول کشید و شهروندان پس از شوک اولیه بار دیگر گاز را به صرفه‌تر دانستند. من یک جدول در همین زمینه به شما می‌دهم.    

 

مقایسه چند خودرو گاز سوز و بنزین سوز

درصد کاهش هزینه CNG به بنزین

هزینه در 100 کیلومتر (ریال)

میزان مصرف (100 کیلومتر)

نوع خودرو

62

26100

8.7 متر مکعب

سمند دوگانه سوز

70000

10 لیتر

سمند بنزین سوز

56

22500

7.5 متر مکعب

پژو 206 گاز سوز

51800

7.4 لیتر

پژو 206 بنزین سوز

62

18270

6.09 متر مکعب

پراید دوگانه سوز

49000

7 لیتر

پراید بنزین سوز

32/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =