مانورهایی همراه با ایران در تنگۀ هرمز؛ اکنون روسیه حضور دارد!

یک روزنامه ایتالیایی حضور روسیه در تنگه هرمز را بررسی کرده و معتقد است که روسیه تصمیم دارد وارد صحنه درگیری شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،لورنتزو ویتا، در خبرگزاری ایل جورناله (ایتالیا) در تحلیلی با عنوان «اکنون روسیه نیز در خلیج [فارس] حضور دارد» نوشت:

روسیه نیز که تا این لحظه در مقایسه با قدرت های بزرگی که به سمت نظامی کردن یا ( برحسب نوع دیدگاه، آزادی) تنگه هرمز تمایل دارند، در سکوت به سر برده است حالا در بحران خلیج فارس وارد میدان می شود. پس از چند هفته آرامش که طی آن فعالیت اطلاعاتی و دیپلماسی بر اقدامات نظامی غلبه داشته، مسکو ممکن است تصمیم گرفته باشد وارد صحنۀ درگیری در خلیج فارس شود و این کار را با بهره جویی از محور ایران انجام می دهد. البته این یک اتحاد راهبردی واقعی و تمام عیار نیست بلکه به طور قطع یک شراکت بلندمدت است که مسکو همچون تهران قصد دارد از آن برای مهار واشنگتن و لندن استفاده کند.

در روزهای اخیر روسیه و ایران اقدام به امضای یک توافقنامه همکاری در عرصۀ دفاع نمودند. حسین خانزادی، فرماندۀ نیروی دریایی ایران این موضوع را اعلام کرد.  هنوز معلوم نیست که توافقنامه مزبور شامل  چه می شود لیکن نباید مقدمات آن  را دستکم گرفت. به این علت که در وهلۀ اول خانزادی علناً دربارۀ تحول در روابط میان مسکو و تهران به لحاظ دفاعی سخن گفت. سپس دریافت این خبر که نیروی دریایی روسیه و ایران قصد دارند یک رزمایش مشترک در بخش شمالی اقیانوس هند یعنی دقیقاً در نزدیکی آبهای داغ تنگۀ هرمز انجام دهند.

این امر بسیار حائز اهمیت است. برای مسکو صحبت از اولین حرکت برای به میدان کشاندن نیروهایش در آبهای اقیانوس هند و هرمز پس از ماهها که کرملین یک راهبرد فرصت طلبانه را در پیش گرفته است، می باشد. برای مسکو به معنای انداختن نگاهی به عملیات انگلیس و آمریکا است که چند هفته ای است که بر لزوم تشکیل ائتلافی بین المللی برای رصد آبهای تنگۀ هرمز و باب المندب تأکید دارد و مسکو نمی تواند این مسأله را نادیده بگیرد.

البته برای مسکو صحبت از یک مأموریت بسیار پیچیده است و این فقط یک محور ضدآمریکایی نیست. روشن است که شراکت با ایران به معنای تحکیم محوری است که از چندین دهه قبل تشکیل شده بود و در جنگ علیه داعش و در دفاع از دولت سوریه نمود داشته است. همچنین به معنای ورود به میدان برای نظارت بر شرکایش و به ویژه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. تحرکات پاسداران ایران مقدمات آتش افروزی را که ممکن است در خلیج فارس بالا بگیرد، فراهم آوردند و در این برهه روسیه نیاز دارد که ایران یک اثر دومینوی خطرناک ایجاد نکند که ممکن است راهبردش را در سوریه و سایر نقاط خاورمیانه به مخاطره بیندازد. از این رو حملات اسرائیل در خاک عراق و سوریه  دقیقاً علیه اهداف ایرانی زنگ خطری را برای مرکز فرماندهی روسیه به صدا درآورد.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    27 0
    خدا از برادریش کم کم کم نکنه!
  • شمس تبریزی IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    18 21
    سلام خبرآنلاین. میخوام براتون کمی درباره بابای رودی جولیانی بگم. زنده یاد هارولد جولیانی بابای رودی بود. لوله کش بود و در کنارش برای اینکه خرج زندگی را در بیاره توی بار مشروب سرو میکرد. به خاطر دزدی از کار اخراج شد و بعد هم انداختنش توی زندان سینگ سینگ بالای رود هادسون در نیویورک. وقتی از زندان اومد بیرون رفت پیش برادرزنش کار کرد. دایی جولیانی نزول خور بود و قمارخونه داشت و بابای جولیانی هم کارش این بود که توی قمارخونه دایی جان، افراد را تلکه کنه و یا کسی که قسطش عقب افتاده بود را تهدید کنه. عجیبه که رودی جولیانی هم به باباش رفته. زمانی که شهردار نیویورک شد بوی ادرار توی ایستگاه مرکزی مترو آدم را گیج میکرد. جولیانی لوله های فاضلاب آنجا را تعویض کرد. یکی از موفقیتش هاش اینه. اگه دقت کرده باشید در مجامع منافقین هم برای شرخری حاضر میشه. در ابتدای جوانی هم دوست داشت کشیش کاتولیک بشه. شاید به خاطر این بود که استعداد تلکه بگیری و شرخری را از پدرش به ارث برده بود. راستی یادم رفت بگم که تو محله یهودی نشین بروکلین هم بزرگ شده. گل بود و به سبزه آراسته شد
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    44 23
    چقدر مشمئز کننده است اینطور از روسیه حرف میزنید کشوری که هیچ کمکی به بشریت نکرد جز یکی دو نویسنده هیچ چیز ندارد
    • آرش IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      21 38
      ظاهرا شما از رو سيه و توانمنديهايشان اصلا وابدا خبر نداري.فقط يكي ازافتخارات روسها ، ارسال انسان به فضاست. لطفا از روي اغراض سياسي صحبت نكنيد. روسها همين كه جلوي دشمن اول بشريت يعني آمريكا وايستادن قابل تقديرن.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      8 2
      روسیه ۲۱ برنده نوبل علمی یعنی به جز ادبیات و صلح داره همچنین ۸ برنده مدال فیلدز و بسیاری از بزرگترین ریاضیدانان و فیزیکدانان تاریخ روس هستند،همین مندلیف کجایی بود ؟ تقصیر خودتون نیستا بیماری خطرناک جوگیری و پیرو مد بودن دارید شک ندارم از اونایی هستی که اگه ۵۰ سال پیش زندگی میکردی سیبیل استالینی میذاشتی و برای مارکس و عقایدش چاقوکشی میکردی
  • حق گو IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    63 20
    روسیه و شوروی به مدت ۵۰۰ سال آرزوی رسیدن به آب های خلیج فارس و دریای عرب رو داشتند مرسی که اون ها رو به آرزوشون رسوندید
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      7 3
      شما به جای حق باید از ی کلمه دو حرفی دیگه استفاده کنی بیشتر بهت میاد.ی چیزی شنیدید مثل طوطی کند ذهن تکرارش میکنید دسترسی به اب خلیج فارس دسترسی به اب خلیج فارس،کند ذهن الان امریکا که مثل چی پلاسه خلیج فارسه پس به اونم بخشیدیم دیگه؟! قسمت عمده اونجا اب ازاده هرکی بخواد میتونه بیاد،شک ندارم که فکر میکنی زمان پهلوی ابرقدرت قوی شوکت هم نصف دریای خزر مال ایران بوده و الان به "روسیه" بخشیدیم نه؟
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      7 0
      دریای عرب وجود نداره از خودت نساز احتمالا جنابعالی هم از ساده لوح ها یا وطن فروش هایی.روسیه در زمانی که شوروی بود فراتر از این جغرافیا قدرت نظامی داشت.عربی که ازش حرف میزنی اسراییل چند روزه همشو تصاحب کرد.
  • نوری IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    7 2
    روسها نیز مانند امریکائیان منفعت طلبند. معلوم نیست در مقابل این حضور در تنگه هرمز چه چیزی را از ایرانیان خواهند گرفت یا بهتر بگویم در این چند سال اخیر گرفته اند.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    19 5
    من از دخترهای روسیه و کلا روسیه خوشم میاد.