اعلام زمان پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان/ ۲۴ نوع مدرسه در ایران داریم

فارس نوشت: سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت که پاداش پایان خدمت فرهنگیان در ماه‌های مرداد و شهریور پرداخت می‌شود.

سید جواد حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اردوگاه شهید رجایی باغرود نیشابور، اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش این است که تولید شاخص و داده می‌کند اما جهت بهبود عملکرد داده کاوی نمی‌کند و یقینا با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد حاصل خواهد شد.

وی افزود: ما باید همواره وضعیت آموزش و پرورش را آسیب شناسی کنیم و تحول خواهی و تجدید نظر در رویه‌های ناکارآمد بسیار حائز اهمیت است و به جای استفاده از راهکارهای موقتی باید بر راهکارها و برنامه‌های طولانی مدت تمرکز کنیم و نگاه آموزش و پرورش به مسائل گوناگون باید همیشه ساختارگرایانه باشد.

حسینی تصریح کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که متأسفانه ساختار ستادی و اداری این دستگاه به مانند سایر دستگاه‌ها به طور عام دیده شده است و این قانون فرصت‌های بسیاری را برای خلق ثروت و منابع از آموزش و پرورش گرفته است لذا همه علمای تعلیم و تربیت نظر دارند که آموزش و پرورش باید با قوانین خاص و نه عام اداره شود و این موضوع فرصت‌های بی‌بدیلی از جمله فرصت‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد و در همین راستا به امید خدا قانون خاص آموزش و پرورش را تدوین و اجرایی خواهیم کرد.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش یک لشکر بزرگ اقتصادی نهفته و بالقوه است که باید به فعل تبدیل شود و در این راه باید از تمام ظرفیت‌های قانونی در جهت خلق منابع استفاده شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: متأسفانه در آموزش و پرورش دچار یک سنگینی بار در برنامه‌ریزی درسی هستیم و این برنامه درسی، آموزش‌زدگی، کنکورگرایی، نمره‌گرایی و تعلیم و تربیت تک ساحتی را موجب شده است و در این بین تدوین یک برنامه درسی سبک، روان، تمام ساحتی با کاهش بار کار مدرسه در دستور کار قرار دارد تا نظام تعلیم و تربیت را پویا و کیفی سازد.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش دارای ساختاری معیوب، متمرکز، عمودی، چند لایه، سانترالیسم، خشن و دارای حجم بالای بروکراسی اداری است و این ساختار معیوب عوارض زیادی از جمله بار اضافی مالی بر آموزش و پرورش تحمیل کرده است و تنها راه برون رفت از این مشکلات، مدرسه محوری است که فاصله صف و ستاد را کاهش می‌دهد و حتما باید ساختار روشنی از ابعاد مختلف مدرسه محوری تبیین شود تا با دادن اختیار به مدرسه و مدیر و افزایش سطح مشارکت بتوانیم تحول و ارتقای کیفیت آموزشی را به مدرسه بازگردانیم.

حسینی افزود: یکی از مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش توزیع نامتوازن آن در کشور است که این موضوع هدررفت منابع را در پی خواهد داشت و طرح آمایش سرزمین و سند جامع این چالش را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در کنار ساماندهی نیروی انسانی باید به ساماندهی مدارس نیز توجه ویژه ای داشته باشیم، گفت: متاسفانه وجود ۲۴ نوع مدرسه در ایران بهره‌وری مدارس را کاهش داده لذا حتما باید تکثر مدارس کاهش یافته و به سمت استفاده از مدارس بزرگ حرکت کنیم و یقیناً تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس بزرگ، بهتر اتفاق می‌افتد و یکی از برنامه‌هایی که در این راستا انجام خواهیم داد، ارتقای کمی و کیفی و تقویت طرح مدارس حیات طیبه خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در نظام تعلیم و تربیت باید به آن توجه ویژه کنیم خروج از وابستگی به بودجه و اعتبارات دولتی آموزش و پرورش است و در حال حاضر ۳۶۰ دستگاه از بودجه دولت سهم دارند و گرچه اعتبارات آموزش و پرورش از ۹ درصد به ۱۳ درصد ارتقاء یافته اما باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه کشور به دستگاه تعلیم و تربیت تعلق گیرد و در این مسیر باید از اتکا صرف به منابع دولتی فاصله گرفت و از همه ظرفیت های جامعه استفاده کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید به صورت مشارکتی مدیریت کنیم، گفت: استفاده از همه ظرفیت ها هنر است و یکی از این مشارکت ها بحث پروژه مهر است که اوج هنر مشارکت در آموزش و پرورش محسوب می‌شود و حتما باید به پروره مهر توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی حال حاضر نباید فقط مشکلات و چالش ها را مطرح کنیم و باید با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی، مشارکت حداکثری و خلق منابع به سمت مسائل و مشکلات هجوم آوریم و گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی طرح رتبه‌بندی معلمان، جشن پایان دادن به مدارس خشت و گلی، جشن پایان دادن به بخاری‌های نفتی مدارس و گرفتن اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان جهت واریز در ماه‌های مرداد و شهریور از جمله توفیقاتی است که با وجود همه مشکلات موجود در حال تحقق و عملیاتی شدن است.

2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =