روایت هاآرتص از نگرانی رژیم صهیونیستی به دلیل بهبود روابط ایران با همسایگان عرب

ایرنا نوشت: روزنامه هاآرتص نوشت :با افرایش تهدید آمریکا علیه ایران و افزایش احتمال وقوع درگیر و تنش در منطقه خلیج فارس؛ برخلاف انتظار، امارات بسوی تهران چرخش پیدا کرد و متعاقبا ایران و عربستان نیز لحن نرم تری در مقابل هم در پیش گرفتند.

تارنمای اینترنتی روزنامه هاآرتص چاپ تل اویو روز سه شنبه درباره تحولات اخیر میان ایران و کشورهای عرب منطقه اضافه کرد:  چنین تحول مهمی ممکن است ترامپ را تشویق کند که بیشتر از کانال های سخت مثل جنگ و تحریم  به کانال های دیپلماتیک فکر کند. 

این روزنامه افزود: سفر محمد الاحبایی فرمانده گارد ساحلی امارات به ایران و ملاقاتش با سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا (۱۲ مرداد ۱۳۹۸) و اینکه او با خوشحالی دستان همتای ایرانی خود را می فشرد، نوعی شوک در عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کرد. این جلسه که در آن یک توافقنامه همکاری در زمینه امنیت دریایی در خلیج فارس به امضا رسیده است ، آخرین تحول از چرخش روابط روابط امارات بسوی ایران است.

 ابوظبی همچنین اعلام کرد در حال  "بازآرایی"( redeployment) نیروهای خود در یمن است ، جایی که امارات شریک اصلی ریاض در جنگ علیه حوثی ها محسوب می شود. در عمل ، این تصمیم جدید ابوظبی به معنای کاهش نیروهای امارات در یمن است.

امارات متحده عربی اصرار داشت که نشان دهد این کشور به طور کامل عقب نشینی نمی کند و تصمیمات جدیدش با ریاض هماهنگ است. اما پس از آن فرماندهان حوثی اعلام کردند که با توجه به تغییر سیاست ابوظبی، آنان نیز تصمیم گرفته اند هر نوع حمله به امارات در  زمین و دریا را متوقف کنند. اما در مقابل ، عربستان سعودی همچنان یک هدف برای حملات ها حوثی است. چنین مسائلی ابعادی دیگر از موضوع را نشان می دهد.

در نگاه اول به نظر می رسد که امارات به این نتیجه رسیده است جنگ مشترک این کشور با سعودی ها در یمن بی معنی است؛ از این منظر که برای اقتصاد این کشور زیانبار است و مهمتر این که مسئولیت های سیاسی خاصی در پی دارد. اما جدا از این مسائل،  تصمیم جدید امارت در مورد حضورش در جنگ یمن به تنهایی و بدون هماهنگی با ریاض اتخاذ شد و یک "خیانت" به ریاض برای  پایان دادن به اتحاد نظامی میان آنها است.

عربستان هم اخیراً اظهار کرد که مایل به مذاکره با ایران است. دو هفته پیش عبدالله المولیمی سفیر عربستان در سازمان ملل گفت  اگرچه رفتار ایران منجر به تضعیف صلح و ثبات بین المللی می شود  اما تأکید می کنیم که  مایل به روابط کامل بین کشورهای عربی و ایران هستیم. ما برای این منظور دو شرط اساسی داریم: این همکاری باید مبتنی بر روابط همسایگی و عدم مداخله  ایران در امور داخلی سایر کشورها باشد و همچنی احترام به حاکمیت آنها را نیر در نظر بگیرد. 

این لحن جدیدی از سوی ریاض بود و به همین دلیل از سوی تهران هم مورد استقبال قرار گرفت. چنانچه علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز گفت: "ما از این اظهارات استقبال و فکر می کنیم که این سخنان باید با اقداماتی هم همراه باشد." "ما همیشه خواستار ثبات و امنیت برای کشورهای منطقه بوده ایم و به روابط دو جانبه و توافق های امنیتی احترام می گذاریم."

این تبادل نظر بین ایران و عربستان سعودی در حالی صورت می گیرد که واشنگتن هم در تلاش است تا مسیر دیپلماتیک با تهران را  ایجاد کند. روزنامه نیویورکر(۱۱ مرداد) نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده ، محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه ایران را برای دیداری در کاخ سفید دعوت کرده بود ، اما تهران این دعوت را رد و اعلام کرده بود نمی خواهد تنها به  عکس یادگاری اکتفاء کند!

با این وجود، در صورت پیشرفت در مذاکرات که سناتور رند پا ل به نمایندگی از ترامپ با ظریف و دیگر مقامات ارشد ایرانی آن را انجام می دهد؛ ممکن است در نشست آتی  مجمع عمومی سازمان ملل متحد میان مقامات ایرانی و آمریکایی ملاقاتی صورت بگیرد.

هم حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و هم ظریف گفته اند که در  ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور )  ایران مرحله سوم کاهش تعهدات خود را از صورت می دهد.

شاید عربستان از دعوت کاخ سفید از ظریف به شدت عصبانی شده باشد؛ اما در کنار این ها  ظاهراً ولیعهد محمد بن سلمان  به این نتیجه رسیده است که جنگ در یمن از نظر دیپلماتیک و نظامی بسیار گران تمام می شود  و بهتر است به کانالهای دیپلماتیک برگردند.

پایان دادن به جنگ در یمن می تواند او را از شکست نظامی چهار ساله اش در جنگ یمن نجات دهد  و از سوی دیگر احتمال درگیری نظامی بین آمریکا ، اسرائیل و ایران هیچ شادی خاصی برای او به بار نمی آورد و او بارها و بارها مخالفت خود با جنگ جدیدی در منطقه را اعلام کرده است.

ریاض اخیراً برای حسن نیت و بعنوان یک اقدام عملی ، تانکر ایرانی  که ماه ها در بندر جده متوقف بود، آزاد کرد.

عبدالخالق عبدالله  مشاور سابق ولیعهد امارات که همچنان نزدیک به دولت این کشور است ، اخیراً گفته بود: "جنگ یمن از منظر امارات به پایان رسیده است. آنچه که باقیمانده است این است که آن را رسماً اعلام کنیم.

هاآرتص درباره تحولات اخیر میان ایران و کشورهای عرب منطقه اضافه کرد:  سفر محمد الاحبایی فرمانده گارد ساحلی امارات به ایران و ملاقاتش با سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا (۱۲ مرداد ۱۳۹۸) و اینکه با خوشحالی دستان همتای ایرانی خود را می فشرد،  نوعی شوک در عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس را ایجاد کرد. این جلسه که در آن یک توافقنامه همکاری در زمینه امنیت دریایی در خلیج فارس به امضا رسیده است ، آخرین تحول از چرخش روابط روابط امارات با ایران است.

در همین ارتباط ابوظبی اعلام کرد در حال  "بازآرایی"( redeployment) نیروهای خود در یمن است ، جایی که ابوظبی شریک اصلی ریاض در جنگ علیه حوثی ها محسوب می شود. در عمل ، این به معنای کاهش نیروهای امارات در آنجا است.

امارات متحده عربی اصرار داشت که نشان دهد این کشور به طور کامل عقب نشینی نمی کند و تصمیمات جدیدش با ریاض هماهنگ می است.   پس از آن فرماندهان حوثی ها اعلام کردند که با توجه تغییر سیاست ابوظبی ، آنان نیز تصمیم گرفته اند هر نوع حمله به امارات در  زمین و دریا را متوقف کنند. اما در مقابل ، عربستان سعودی همچنان یک هدف برای حملات ها حوثی است.

در نگاه اول به نظر می رسد که امارات به این نتیجه رسیده است جنگ مشترک این کشور با سعودی ها در یمن بی معنی است ، هم برای اقتصاد این کشور آسیب رسان است و مهمتر اینکه   مسئولیت های سیاسی خاصی در پی می آورد. اما آیا این تصمیم به تنهایی و بدون ریاض اتخاذ نشده و یک   "خیانت" به ریاض برای  پایان دادن به اتحاد نظامی میان آنها نیست.

ریاض هم اخیراً   اعلام کرد که مایل به مذاکره با ایران است. دو هفته پیش   عبدالله المولیمی سفیر عربستان در سازمان ملل  گفت که  اگرچه رفتار ایران منجر به تضعیف صلح و ثبات بین المللی می شود  اما ما "ما تأکید می کنیم که   مایل به روابط کامل بین کشورهای عربی و ایران هستیم. ما برای این منظور دو شرط اساسی داریم: این همکاری باید مبتنی بر روابط همسایگی و عدم مداخله   ایران در امور داخلی سایر کشورها و همچنین   احترام به حاکمیت آنها باشد. "

این لحن جدیدی از سوی ریاض بود و به همین دلیل از سوی تهران مورد استقبال قرار گرفت. در مقابل علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز گفت: "ما از این اظهارات استقبال می کنیم و فکر می کنیم که این سخنان   باید با اقداماتی هم همراه باشد." "ما همیشه خواستار ثبات و امنیت برای کشورهای منطقه بوده ایم و به روابط دو جانبه و توافق های امنیتی احترام می گذاریم."

این مبادله عمومی بین ایران و عربستان سعودی در حالی صورت می گیرد که واشنگتن هم در تلاش است تا مسیر دیپلماتیک با تهران را  ایجاد کند. به نقل از نیویورکر(۱۱ مرداد) ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده  محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه ایران را برای دیداری در کاخ سفید دعوت کرده بود ، اما تهران این دعوت را رد   و اعلام کرده بود   نمی خواهد به   عکس یادگاری اکتفاء کند!

با این وجود ، در صورت پیشرفت در مذاکرات که سناتور رند پا ل به نمایندگی از ترامپ با ظریف و دیگر مقامات ارشد ایرانی انجام می دهد ، ممکن است   در مجمع عمومی سازمان ملل متحد میان آنها ملاقاتی  صورت بگیرد.

هم حسن روحانی رئیس جمهور ایران  و هم ظریف گفته اند که در تاریخ ۷ سپتامبر   ایران مرحله سوم کاهش تعهدات خود را از صورت می دهد.

شاید عربستان از دعوت کاخ سفید از ظریف شدیدا عصبانی شده باشد؛. اما در کنار اینها  ظاهراً محمد بن سلمان ولیعهد به این نتیجه رسیده است که جنگ در یمن از نظر دیپلماتیک و نظامی بسیار گران تمام می شود  و بهتر است به کانالهای دیپلماتیک برگردند.

پایان دادن به جنگ در یمن می تواند او را از شکست نظامی چهار ساله اش در جنگ یمن خارج کند  و احتمال درگیری نظامی بین آمریکا ، اسرائیل و ایران هیچ شادی خاصی برای او به بار نمی آورد . او بارها و بارها مخالفت خود با جنگ جدیدی در منطقه را اعلام کرده است.

ریاض اخیراً برای  بعنوان یک گام عملی  ، یک تانکر ایرانی را که ماه ها در بندر جده متوقف بود را رها کرد.

عبدالخالق عبدالله  مشاور سابق ولیعهد امارات که همچنان نزدیک به دولت این کشور است ، اخیراً گفت: "جنگ یمن از منظر امارات به پایان رسیده است. آنچه که باقیمانده است این است که آن را رسماً اعلام کنیم.

با توجه به چنین تحولاتی، اکنون به نظر می رسد که ترامپ بیشتر از گذشته به کانال های دیپلماتیک با ایران فکر کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قمر ارومیه ای FR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    0 0
    این ها همه آله است. نباید فریبشان را بخوریم