برگزاری آیین سنتی و باستانی نوسال «علی علی» در روستای تویه دروار دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: مراسم سنتی "جشن نو سال" یا "علی علی" در روستای تویه دروار دامغان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، "مهدی قاسمی"  در گفت و گویی افزود: مراسم نوسال با هدف احیا و حفظ آئین و سنن قدیمی روستای تویه و به منظور ترویج فرهنگ روستایی در منطقه تویه دروار دامغان برگزار شد.

وی، ایجاد نشاط اجتماعی و ارج نهادن به فرهنگ غنی روستایی را از دیگر اهداف برگزاری این جشن سنتی بر شمرد و اظهار داشت: برگزاری آئین های سنتی و کهن روستایی یکی از مهم ترین راهکارها برای معرفی قابلیت ها و جاذبه های گردشگری هر منطقه است که می‌تواند با جذب سرمایه گذار زمینه ساز توانمندی و پویایی اقتصاد روستاها شود.

قاسمی گفت: برگزاری جشنواره‌های  آئینی در قالب گردشگری رویداد محور، یکی از شیوه های نوین جذب گردشگر  است و مردم به واسطه جشنواره ها و رویدادها ، به مناطق مختلف  سفر می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان با اشاره به حضور پرشور مردم فهیم روستا و حمایت از این مراسم ابراز امیدواری کرد: با ثبت آیین "نو سال" در فهرست آثار ملی، شاهد هر چه با شکوه تر برگزار شدن این آئین در سال‌های آتی باشیم.

سنت دیرینه نوسال پانزدهم مرداد ماه هر سال در روستای تویه دامغان همراه با جمع کردن غلات و میوه‌های فصلی به منظور شکرگزاری نعمت های خداوندی با اجرای جشن و پایکوبی برگزار می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =