توضیح دبیرخانه جشنواره کودک درباره حضور فیلم «ماهی و برکه» در بخش سینمایی این جشنواره

فیلم بلند داستانی «ماهی و برکه» با پروانه غیرسینمایی درخواست شرکت در بخش سینمایی جشنواره را داشته که این موضوع خلاف مقررات سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم «ماهی و برکه» ساخته علی براتی به‌دلیل نداشتن پروانه سینمایی اجازه حضور در بخش سینمایی سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان را نداشت و تهیه‌کننده اثر از حضور در این بخش انصراف داد تا تغییر پروانه نمایش خود را از ویدئویی به سینمایی پیگیری کند که این اتفاق باید پیش از ثبت‌نام از طریق اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گرفت و ارتباطی به جشنواره ندارد.

دبیرخانه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان لازم دید تا توضیحاتی را درباره انصراف این فیلم و اعتراض سازندگان آن منتشر کند که در ادامه می‌خوانید:

فیلم بلند داستانی «ماهی و برکه» تنها فیلمی است که از جشنواره سی‌ودوم انصراف داده است. این فیلم با پروانه غیر سینمایی درخواست شرکت در بخش مسابقه جشنواره را داشته که این موضوع خلاف مقررات سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود. بنابراین درخواست دست‌اندرکاران این فیلم مبنی بر انتخاب در بخش سینمایی با مقررات جشنواره همخوانی نداشت و سازندگان «ماهی و برکه» نیز به دلیل تبدیل مجوز ساخت اثر خود از ویدئویی به فیلم سینمایی آن را از جشنواره خارج کردند. این نکته ضروری است که فیلم یاد شده در بخش فیلم‌های بلند داستانی، بر اساس آنچه پروانه ساخت آنها بود و در هنگام ثبت نام نیز قطعا به آن توجه داشتند، پذیرفته شده بود.

در همین راستا هادی انباردار تهیه کننده فیلم به دبیرخانه جشنواره عنوان کرد به این دلیل از جشنواره انصراف می‌دهند که قصد دارند پروانه سینمایی برای این فیلم بگیرند و بعدها با پروانه فیلم سینمایی، در جشنواره دیگری حضور پیدا کنند، در حالی که این فیلم برای نمایش خانگی مجوز گرفته است. این در حالی است که طبق مقررات همه جشنواره‌ها، فیلمی که پروانه غیرسینمایی داشته باشد نمی‌تواند متقاضی حضور در بخش سینمایی هر جشنواره از جمله جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد و طبیعی است که صاحبان این اثر باید با اشراف به مقررات مندرج در فراخوان و مطالعه دقیق آن، اقدام به ثبت نام در بخش غیرسینمایی می‌کردند که این اتفاق صورت نگرفته و به همین دلیل و با توجه به مقررات موجود، فیلم رزرو «سفر سبز» به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید گائینی (محصول مرکز سیمای قم) که توسط هیات انتخاب، برگزیده شده بود، جایگزین فیلم بلند داستانی «ماهی و برکه» شد.
همچنین این نکته مهم قابل ذکر است که تغییر نوع پروانه این اثر از ویدئویی به سینمایی، به دبیرخانه جشنواره ارتباطی ندارد و سازندگان این فیلم باید قبل از ارائه اثر به دبیرخانه جشنواره، از طریق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اقدامات لازم را برای اخذ پروانه سینمایی انجام می‌دادند و سپس متقاضی شرکت در بخش سینمایی جشنواره می‌شدند.

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =