زنانی که زنده‌اند یا زنانی که زندگی می‌کنند؟

ایبنا نوشت: سیدمرتضی شاه‌ترابی، داستان‌نویس و مننتقد ادبی گفت: «زنان در مجموعه داستان «زنانی که زنده‌اند» اثر فریبا چلبیانی، به معنی واقعی فقط زنده‌ هستند و زندگی نمی‌کنند.»

مجموعه داستان «زنانی که زنده‌اند» اثر فریبا چلبیانی با حضور سیدمرتضی شاه‌ترابی، داستان‌نویس و منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در موسسه فرهنگی هنری اقالیم احساس برگزار شد.
 
مرتضی شاه‌ترابی در ابتدا با اشاره به نام مجموعه داستان مورد اشاره، گفت: «این کتاب نامش را از نخستین داستانش گرفته و از این جهت می‌توان گفت نویسنده یک انتخاب جسورانه داشته است، چرا که نویسندگان مجموعه داستان معمولاً نام کتابشان را از قدرتمندترین داستان کتاب انتخاب می‌کنند و آن داستان را در میانه‌های اثر می‌گذارند که خواننده ناگزیر شود کنجکاوانه اثر را بخواند و به داستان مورد نظر برسد.»
 
وی اضافه کرد: «نویسنده جسورانه همان داستانی را که نام کتاب از آن گرفته شده، در پیشانی و آغاز اثر می‌گذارد که خواننده تکلیفش با کتاب روشن شود و اگر این انتخاب خوشایندش باشد، دیگر داستان‌ها را هم بخواند.»
 
این منتقد ادبی نخستین داستان این مجموعه را قدرتمندترین داستان آن ارزیابی کرد و گفت: «از نوع نگاه به موضوع، تم و ساختار روایی این داستان قدرتمندترین داستانِ مجموعه است و دیگر داستان‌های کتاب هر کدام به یک شکل بسط و گسترش همین تم در ساختارهای روایی متفاوت را بر عهده دارند.»
 


شاه‌ترابی دومین داستان قدرتمند مجموعه را سومین داستان این مجموعه معرفی کرد و افزود: «سومین داستان مجموعه با عنوان «ضرباهنگ» تداعی‌گر «شناگر» و «جان چیور» است و جالب اینکه هر دو، روایتگر تنهایی شخصیت اصلی داستان و سرگشتگی او در یاد و خاطره همسر هستند.»
 
وی بیان کرد: «همه داستان‌های «زنانی که زنده‌اند» تاریخ‌گذاری شده‌اند و می‌توانند کرونولوژی داستانی نویسنده و بیانگر سیر تحول قلم، نگاه و رویکرد او در دوره‌های مختلف باشند. نکته قابل توجه اینکه داستان‌ها از سال‌های مختلف نویسندگی نویسنده گزینش شده و کنار هم قرار گرفته‌اند و در کنار هم یک نگاه کلان را درباره زن و زندگی زنان می‌سازند.»
 
این داستان‌نویس به حضور فعال زن در این کتاب پرداخت و یادآور شد: «زن در تمامی داستان‌های این مجموعه گاهی در نقش شخصیت اصلی، گاهی شخصیت فرعی و گاه شخصیت مکمل حضور دارد. زنان داستان‌ها با رفتارها و افکار سنتی برخی در جایگاه و خانواده سنتی هستد و برخی از سنت عبور کرده‌اند و در جایگاهی امروزی و حتی فرامدرن قرار گرفته‌اند.»
 

شاه‌ترابی دغدغه و نگرانی زنان در این مجموعه را امری کلیدی برشمرد و تصریح کرد: «ازدواج و روابط زنانه در داستان‌های مختلف کتاب دیده می‌شود و بیشترین امری که به آن پرداخته شده، دغدغه و نگرانی زنانی است که در بند باورها و رفتارهای سنتی مانده‌اند. از طرف دیگر مأموریت، تشکیلات و مبارزه و گذشتن از خود برای انجام مأموریت برای زنان غیرسنتی هم به نحوی در این مجموعه دیده شده است.»
 
این داستان‌نویس و منتقد ادبی در پایان با اشاره به اینکه زنان در این داستان‌ها فقط زنده‌ هستند و در واقع زندگی نمی‌کنند، گفت: «زنان این مجموعه داستان چه در دنیای خیالی و داستانی، چه در دنیای واقعی و بیرونی همگی تنها هستند؛ زنانی که چه در زندگی عادی، چه در زندگی سازمانی و غیرعادی، به دنبال یافتن و داشتن توجه و مهربانی دیگران‌اند، اما پیوسته از این مهربانی و جایگاه و حق‌شان بی‌نصیب‌اند و علل و عوامل مختلف نمی‌گذارد به حق‌شان برسند.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1288957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =