ترک امربه‌معروف و نهی از منکر از عوامل مبتلا شدن به عذاب الهی‌ست

ایسنا نوشت: نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: عذاب الهی لزوماً عذاب استیصال نیست که همه‌چیز از بین برود، باید توجه داشته باشیم که تنگی معیشت و رواج بداخلاقی در جامعه هم از مصادیق عذاب الهی است.

امروز سه‌شنبه ۲۲ مرداد جلسه   ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر البرز، به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و با حضور سایر اعضاء در محل دفتر امام جمعه کرج برگزار شد.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی ضمن تبریک دهه ولایت، بیان داشت: در آستانه عید غدیر قرار داریم که از اعیاد بزرگ و وحدت‌آفرین است که انشاء الله از برکات آن بهره‌مند شویم.

وی در ضمن چند روایت اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر را یادآور شد و گفت: احادیث مربوط به این حوزه بسیار تکان‌دهنده است که یکی از آن موارد وصیتی است که امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در بستر شهادت بیان فرمودند.

امام‌جمعه کرج ادامه داد: معمولاً افراد در لحظات پایانی عمر خود وصایای اساسی را مطرح می‌کنند. حضرت امیر هم در بستر شهادت وصیت مهمی داشتند که در بخشی از آن فرمودند: اگر شما امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کنید، شِرار شما بر شما حاکم می‌شوند و دعا می‌کنید؛ اما مستجاب نمی‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در شرح این بیان امیرالمؤمنین – سلام‌الله‌علیه- اظهار داشت: منظور از شرار خلق در اینجا سلطه و قدرت حاکمیتی نیست بلکه در زمان ما با اینکه دستگاه حکومتی و حاکمیتی، اسلامی است؛ اما متأسفانه طوری عمل شده است که افراد بی‌دین بر ما سلطه پیداکرده‌اند و کسی جرئت ندارد در خیابان به کسی تذکر دهد و نهی از منکر داشته باشد.

وی افزود: ریشه‌یابی که می‌کنیم می‌بینیم زمانی که باید امربه‌معروف و نهی از منکر توسعه پیدا می‌کرده، افراد سکوت کردند و در چنین فضایی هم دیگر دعا به‌جایی نمی‌رسد، چون مقصر خود افراد هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر عمر کسی را کوتاه و رزق کسی را قطع نمی‌کند به روایتی از حضرت امیر -علیه‌السلام- استناد کرد و گفت: «اِعْلَمُوا أَنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْیَ عَنِ اَلْمُنْکَرِ لَنْ یُقَرِّبَا أَجَلاً وَ لَنْ یَقْطَعَا رِزْقاً »

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم -صلی‌الله علیه و اله و سلم- ترک امربه‌معروف و نهی از منکر را از عوامل مبتلا شدن به عذاب الهی عنوان کرد و اظهار داشت: عذاب الهی لزوماً عذاب استیصال نیست که همه‌چیز از بین برود، باید توجه داشته باشیم که تنگی معیشت و رواج بداخلاقی در جامعه هم از مصادیق عذاب الهی است.

وی به گستردگی دایره امربه‌معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: دایره امربه‌معروف و نهی از منکر را باید از کار کوچکی مثل امر به نچیدن گل در نظر بگیریم تا شهادت که نهایت نهی از منکر است؛ و تشکیل حکومت اسلامی که مهم‌ترین معروف است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، ورود به‌موقع دستگاه‌ها در اجرایی کردن امربه‌معروف و نهی از منکر را ضروری دانست و تأکید کرد: اگر دستگاه‌های مربوطه با مظاهر فساد به‌جا و به‌موقع برخورد کنند و دستگاه‌های غیردولتی هم ملتزم به قانون باشند، بخش مهمی از کار صورت گرفته است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر تشکیل شورای امربه‌معروف و نهی از منکر در ادارات تصریح کرد: باید توجه شود که وظیفه این شورا اجرایی نیست، بلکه تبیینی، صیانتی و مطالبه گری است.

وی در پایان در خصوص در نظر گرفتن ساختمانی مجزا برای شورا، گفت: اینکه شورای امربه‌معروف و نهی از منکر ساختمان مستقلی داشته باشد، تصمیم خوبی است که برای مراجعه مردم و سرعت کار مفید خواهد بود. 

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1289271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =