هشدار مسکو به واشنگتن درباره استقرار موشک‌ها در آسیا و اروپا

ایرنا نوشت: وزیر دفاع روسیه در اظهارنظری هشدار آمیز به آمریکا اعلام کرد که کشورش به استقرار موشک های ایالات متحده در آسیا یا اروپا پاسخ متقابل خواهد داد.

سرگئی شایگو روز یکشنبه در گفت وگوی مشروح با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت: روسیه تمایل به مذاکره با آمریکا دارد و تا زمانی که آمریکایی ها موشک های نقض کننده پیمان موشکی را در آسیا یا اروپا مستقر نکرده اند، مسکو نیز اقدامی نخواهد کرد.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.

'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.

ایالات متحده و ناتو مسکو را متهم می کنند که با اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها عملا پیمان مورد بحث را زیر پا گذاشته، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شده است.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد روز دوم ماه اوت (۱۱ مرداد) پس از خروج آمریکا از ان و سپس اقدام متقابل روسیه، اعتبار خود را از دست داد.

وزیر دفاع روسیه در ادامه سخنان خود گفت که روسیه بارها آمریکا را دعوت به مذاکره در این خصوص کرده است و همواره مسیر مذاکره با واشنگتن را باز گذاشته است.

وی ادامه داد: طرف روسی پیشنهاد کرده که طرف آمریکایی با ویژگی های موشک ۹ام.۷۲۹ که از نظر این کشور ناقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد بوده است، آشنا شود اما آمریکایی ها تمایلی به این کار نشان نداده اند.

آمریکا پیش از خروج از پیمان موشکی گام هایی برای نقض این پیمان برداشته بود

شایگو در بخش دیگری از سخنان خود گفت که یک سال پیش از خروج واشنگتن از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد، مبلغی برای ساخت موشک های کوتاه و میانبرد در بودجه دفاعی آمریکا منظور شده بود.

وزیر دفاع روسیه این را هم گفت که روسیه برای مذاکره با آمریکا درخصوص موشک های کوتاه و میان برد آماده است.

جان هانتسمن سفیر آمریکا در روسیه به تازگی اعلام کرد که آمریکا قصد استقرار موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد در اروپا را ندارد و مطابق سخنان وزیر دفاع آمریکا اگر نیاز به استقرار موشک باشد در وهله اول آنها را در آسیا و اقیانوس آرام و نه اروپا مستقر خواهیم کرد.

مساله موشک های کوتاه و میانبرد در زمان حاضر به مهم ترین موضوع مورد اختلاف روسیه و آمریکا تبدیل شده است و سبب بروز موج جدید تنش ها بین دو کشور شده است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =