خطری که شبکه‌های اجتماعی برای دختران دارد

برنا نوشت: گزارشی جدید تأثیر شبکه‌های اجتماعی را در افزایش مشکلات روحی به ویژه در نوجوانان تأیید می‌کند اما در عین حال ادعا دارد که تأثیرات مخرب شبکه های اجتماعی در موارد خاص و برای افراد خاصی به وجود می‌آید.

مثلا در این تحقیق آمده که در دختران استفاده مداوم از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث قرار گرفتن در معرض زورگویی سایبری، کمخوابی و کاهش تحرک جسمی شود و به سلامت آن‌ها آسیب برساند. با این حال چنین تأثیراتی در پسران مشاهده نشده است.

«داشا نیکولز» از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید:

در واقع شبکه‌های اجتماعی به خودی خود چنین تأثیرات مخربی ندارند. مسأله اصلی ایجاد تعادل بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های مناسب این سنین است. علاوه بر این باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که اتفاقات بدی در شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان نمی‌افتد.

محققان داده‌های موجود که طی سه سال از ۱۰ هزار نوجوان انگلستانی جمع‌آوری شده بود را مورد بررسی قرار دادند. این نوجوانان که در بازه سنی ۱۳ تا ۱۴ سال قرار داشتند، به سوال‌هایی در مورد تناوب استفاده‌شان از شبکه‌های اجتماعی و روابط اجتماعی حقیقی‌شان پاسخ دادند و در مورد وضعیت سلامتی خود هم توضیحاتی ارائه کردند.

تأثیرات مخرب شبکه های اجتماعی

در سال‌های بعد هم این اطلاعات مجددا از آن‌ها دریافت شد تا نتایج با ابتدای تحقیق مقایسه شود. نتایج به دست آمده نشان می‌داد که در ابتدای شروع مطالعه یعنی سال ۲۰۱۳، تنها ۴۳ درصد نوجوانان چند بار در روز به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زدند. این آمار در سال دوم به ۵۹ درصد و در سال سوم به ۶۸.۵ درصد رسید.

با سنجش از طریق پرسش‌هایی در مورد استرس روانی، رضایتمندی از زندگی، خوشحالی و اضطراب محققان دریافتند که افزایش تناوب استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کاهش سلامت روحی و جسمی نوجوانان انجامیده و با اینکه این تأثیرات در دختران شدیدتر از پسران بوده اما برای هر دو گروه وجود داشته است.

از آن سو زورگویی‌های سایبری هم در دختران اثرات بیشتری داشته و منجر به بیخوابی و کاهش تحرک جسمانی و ورزش آن‌ها شده بود. از آنجایی که دختران بیشتر در معرض زورگویی‌های سایبری قرار دارند و نسبت به پسران حساسیت بیشتری در زمینه مشکلات روانی از خود نشان می‌دهند این نتایج توجیه پذیر هستند.

به گفته محققان، بهترین راهکار برای نوجوانان این است که به اندازه کافی بخوابند، ارتباط با دوستانشان را در زندگی واقعی حفظ کنند و برای از دست ندادن سلامت روحی، فعالیت جسمانی و ورزش کردن را فراموش نکنند. با رعایت این موارد دیگر نگرانی چندانی در مورد تأثیرات مخرب شبکه های اجتماعی بر آن‌ها وجود نخواهد داشت.

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =