واکنش‌های ادامه‌دار به مشاجره دو آیت‌الله/ بادامچیان: احترام آیت‌الله یزدی باید حفظ شود/ محمود صادقی: حرف‌های آقای یزدی درست است اما...

ایسنا نوشت: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: باید احترام روحانیت به ویژه شخصیت برجسته‌ای همچون آیت‌الله یزدی که مورد احترام امام خمینی (ره) بود حفظ شود.

اسدالله بادامچیان، درباره اختلاف آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی گفت: ما باید همه احترام علما و روحانیت را حفظ کنیم. همواره بین فقها و علما اختلافات فقهی وجود داشته که مفید بوده و موجب گفت‌وگوها و مباحثه‌ها می‌شده و نتیجه نهایی آن هم به نفع فقه است. گاهی هم اختلافات در مسائل سیاسی و اجتماعی بین علما شکل می‌گیرد که علما هم مانند هر کس دیگری حق دارند نظرات گوناگون داشته باشند البته گاهی بیان این نظرات با لحن تند انجام می‌شود، بنابراین وجود نظرات مختلف در بین فقها و علما هم طبیعی است.

بادامچیان تاکید کرد: باید احترام روحانیت به ویژه شخصیت برجسته‌ای همچون آیت‌الله یزدی که مورد احترام امام خمینی (ره) بود حفظ شود. اگر اظهارنظری می‌شود باید بر مبنای اخلاق و ادب اسلامی باشد. اگر کسی می‌خواهد تذکر دهد، محبت‌آمیز و با حفظ احترام روحانیت باشد البته همیشه این مسائل وجود داشته است مثلا عده‌ای به دولت انتقاد می‌کنند و عده‌ای هم توهین و گاهی هم دولت پاسخ متین می‌دهد و گاهی هم پاسخ تند. باید میدان برای آزادی عقاید باز باشد و بداخلاقی‌ها آزادی‌اظهار نظرها را محدود نکند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به آیت‌الله آملی لاریجانی بابت متن نامه‌ او به آیت‌الله یزدی انتقاد دارید؟ اظهار کرد: من به آیت‌الله لاریجانی انتقاد نمی‌کنم. بحث من توصیه به خیر است نه انتقاد. آیت‌الله لاریجانی که نامه نوشتند باید اطمینان حاصل کنند که آیت‌الله یزدی واقعا این صحبت‌ها را بیان کرده‌اند یا خیر. من معتقدم جامعه مدرسین حتی باید پیگیری کند که چه گروهی صحبت‌های منتسب به آیت‌الله یزدی را منتشر کرده است. باید بررسی شود این صحبت‌ها با اصل صحبت‌های آیت‌الله یزدی چه تفاوتی دارد چون جامعه مدرسین گفته است این صحبت‌های منتشر شده همانی نیست که آیت‌الله یزدی بیان کرده اند.

محمود صادقی: حرف‌های آیت‌الله یزدی درست است اما...

هم‌چنین عصر ایران نوشت: 

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به انتقادات آیت الله یزدی به آملی لاریجانی گفت: هر چیزی یک زمانی دارد ‌و وقتی در زمان مناسب خودش اقدام و برخورد نمی شود و از وقت مناسب فاصله پیدا می کند عملا تاثیری ندارد و این شائبه ایجاد می شود که شاید مطرح کردن آن بیش‌تر جنبه سیاسی دارد تا جنبه اصلاحی. مفاد حرف آیت الله یزدی درست است ولی چرا زمانی که فرد در مصدر کار است آن موقع نقد نمی شود و اتفاقا به شدت منتقدین در همان زمان مورد تخریب قرار گرفتند.

وی بیان کرد: سال‌های سال است که انتقاداتی نسبت به اعمال قوه قضاییه و رییس سابق مطرح بوده است و بعضی از چیزهایی که الان آقایان مطرح می کنند همان موقع هم در مرعا ‌و منظر شان در حال انجام بود. دلیل اینکه چرا آن موقع مغفول واقع شده و دیده نشده است و در زمان دیگری آن هم به شکل نسبتا اغراق شده بیان می شود جای سوال دارد. اینگونه رفتار این سوال را ایجاد می کند که شاید انگیزه ها انگیزه‌ی اصلاحی نباشد و مقاصد سیاسی و جناحی مطرح باشد.

وی در مورد عملکرد صداوسیما در همین زمینه گفت: زمانی که بنده موضوع حساب ها را مطرح کردم خود صداوسیما واکنش های منفی و تخریب های را علیه بنده داشت ولی الان هر نکته ای را که شاید تخلف هم نباشد بزرگ و مطرح می کنند. این رفتار نیز این سوال را مطرح می کند که چرا تغییر رویه داده اند؟

صادقی تصریح کرد: آیت الله یزدی در جایگاهی بودند که تخلفات را می دیدند اینکه چرا آن موقع بیان نمی کردند جایی سوال دارد؟ انتقاد آزاد است و نباید کسی به صرف انتقاد مورد هجمه قرار گیرد و نباید بیان دیدگاه‌ها را محدود کنیم ولی مسئولیت ها در این میان بسیار مهم است. افرادی همانند آقای یزدی اگر سال هاست از جریانی اطلاع داشتند و سکوت کردند بعد این انحراف ها ایجاد شده است، باید خودشان پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: خود آقای یزدی از کسانی بودند که وقتی به عنوان عضو هیات نظارت شورای نگهبان مسئولیت داشتند و در مقاطعی از برخی از کاندیداها آشکارا حمایت کردند و در سمت عضو جامعه مدرسین با صدور بیانیه از افرادی حمایت کردند اما بعد که اوضاع عوض می شود خود وی از منتقدان همین افراد می شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تغییراتی در قوه قضاییه ایجاد شده است آقای رئیسی آمده اند و به نظر می آید که فضا بازتر شده است و امیدواریم همه به قانون برگردند. یعنی اگر مسئولان در حوزه رفتاری خودشان به قانون برگردند اینگونه مسائل پیش نمی آید و با گفتن حرف یا اظهارنظری برای جامعه شائبه ایجاد نمی شود. به نظر می رسد که  افراد نباید مصونیت داشته باشند و اگر اطلاعی وجود دارد، گزارشی هست و شواهدی وجود دارد بدون ملاحظه و در چارچوب قانونی و مستند، باید به آن رسیدگی شود.

۲۱۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    فرازی از سخنان بادامچیان : 1- اگر اظهارنظری می‌شود باید بر مبنای اخلاق و ادب اسلامی باشد!!! 2- باید احترام روحانیت به ویژه شخصیت برجسته‌ای همچون آیت‌الله یزدی که مورد احترام امام خمینی (ره) بود حفظ شود.!!!!!!! نتیجه گیری : باید احترام کسی که ادب و اخلاق را رعایت نمیکند حفظ نمود !!!!
  • رضا AE ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 1
    من معتقدم حد اقل یکی از ایشان درست می گوید .
  • ققنوس IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    5 0
    جناب آقای بادامچیان " احترام هرکسی دست خودش است نمیشود یکی به خود حق دهد که هروقت دلش خواست نسبت به دیگران توهین کند اما احترام خودش حفظ شود