ظریف، درباره سعودی به مقامات کویت چه گفت؟

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مقام های کویت سفرهای اروپایی خود را به سه کشور سوئد، فنلاند، نروژ آغاز کرد تا طی دیدار با مقام های این کشورها درباره طیف مهمی از موضوعات رایزنی کند.

ابوالفضل خدائی: اوایل هفته محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای دیدار با مقام های ارشد کویت راهی این کشور شد. (اینجا) ظریف در اولین دیدارش با نواف جابر الصباح ولیعهد کویت دیدار کرد. در این دیدار ولیعهد کویت تاکید کرد که کشورش آماده همکاری و گفتگو است و این موضوع به نفع منطقه و امنیت و ثبات آن است. ظریف نیز با اشاره به لزوم همکاری کشورهای منطقه با توجه به تحولات جاری و پیش روی، اظهار داشت: ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی اند. (اینجا) 

در ادامه نیز ظریف با همتای کویتی خود دیدار کرد. در این دیدار در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای از جمله سوریه و  یمن، شرایط جاری در منطقه خلیج فارس، مهمترین مسائل بین المللی و سایر موضوعات فعلی خاورمیانه گفتگو و تبادل نظر شد. (اینجا)

ظریف همچنین در سفر خود به کویت با اعضای انجمن دوستی ایران و کویت دیدار و رایزنی کرد که روابط دوستانه و دیرینه ایران و کویت، مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع فلسطین، ضرورت همکاری در خلیج فارس، شرایط جاری در منطقه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران از جمله محورهای گفت‌وگو و تبادل نظر در این دیدار بود. (اینجا)

ظریف همچنین در پایان سفرش به کویت و ارزیابی دیدارهایش نوشت: «با ولیعهد و وزیر امور خارجه کویت مذاکرات خوبی انجام شد و آرزوی بهبودی سریع امیر[کویت] را دارم. در این دیدارها بر پیشنهاد ایران درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای و معاهده عدم تعرض، که برگ برنده‌ای نسبت به اتکا به بازیگران خارجی است، تاکید شد.»  (اینجا) 

پس از پایان برنامه های وزیر خارجه کشورمان در کویت ظریف راهی کشورهای اسکاندیناوی شد و در اولین مقصد به فنلاند رفت که در ادامه مهمترین رویدادهای این سفر از منظر می گذرانید :

به گزارش خبرآنلاین، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به هلسینکی(پایتخت فنلاند) درباره اهمیت سفرش گفت: چند سال پیش به هلسینکی آمدم و طرح مجمع گفت وگوهای منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کردیم، فنلاندی ها همیشه به این موضوعات علاقه داشتند. وی افزود: فنلاند از گذشته طرحی برای گفت وگو درخصوص خلیج فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که از سوی ایران مطرح شده است. ظریف همچنین تاکید کرد که گفتگو درباره مسائل منطقه با کشورهای فنلاند،نروژ و سوئد ضرورت دارد. (اینجا)

پس از این مصاحبه ظریف به دیدار  «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند رفت. این دیدار در حالی انجام شد که وزیر خارجه ایران در سال 1395 نیز با رئیس جمهور فنلاند دیدار و دعوتنامه رسمی حسن روحانی را تقدیم وی کرده بود. برجام، امنیت دریانوردی در خلیج فارس و مسائل حقوق بشری از جمله محورهای این دیدار بود. (اینجا) 

ظریف پس از این دیدار با پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد. در این دیدار علاوه بر گفتگو در خصوص موضوع کشتی نفتکش گریس ۱ و بررسی آخرین تحولات برجام بویژه ضرورت تسریع در راه اندازی و عملیاتی شدن کامل اینستکس، در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس و ایده ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای گفتگوهای منطقه ای تبادل نظر شد. وزیر خارجه فنلاند همچنین تصریح کرد:علی رغم فشارهای آمریکا بر شرکت های اروپایی، فنلاند و اتحادیه اروپایی از ایجاد سازوکار مالی اینستکس حمایت می کند. (اینجا)

در دیدار وزرای خارجه ایران و فنلاند مسائل متعددی مطرح شد. این دو مقام پس از دیدارشان در بین خبرنگاران حضور یافتند و به سوالات آنان پاسخ دادند. در همین حال محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص  توقیف نفتکش گریس ١ گفت: ما همیشه گفته ایم توقف آدریان غیرقانونی بوده و مبنای حقوقی نداشته است. وی با تاکید بر این که فروش نفت ایران توسط هیچ و نهاد بین المللی تحریم نشده است، افزود:‌ ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم به دنبال تحمیل تصمیمات خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نیست.

ظریف در خصوص امکان میانجی‌گری فنلاند میان ایران و آمریکا نیز گفت: اول از همه فکر می کنم باید برای این موضوع بستر وجود داشته باشد تا میانجی‌گری موثر باشد.  وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد:‌ ایران علاقه‌ای به گفت‌وگو با آمریکا برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید ندارد.

وی افزود: ما مذاکرات مفصلی با آمریکا داشتیم و ما نبودیم که میز مذاکره را ترک کردیم. توافقی که همه از آن راضی باشند وجود ندارد. همین که هیچ کس با توافق مخالف نباشد خوب است. موضوع میانجی گری باید این باشد که آمریکا چگونه به اجرای تعهدات خود برگردد.

ظریف خاطرنشان کرد: چگونه می توانند به تعهد به یک قطعنامه شورای امنیت برگردند که خودشان طراحش بودند. در آمریکا تنها یک انتخابات رخ داد.

وزیر امور خارجه با یادآوری تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران اظهارداشت:‌ در جنگ اقتصادی هدف مردم عادی هستند. کاری که آمریکا علیه ما انجام می دهد این نوع جنگ است. در جنگ نظامی هدف سربازان هستند هر چند ممکن است در حاشیه آن به مردم عادی آسیب ببینند.  ظریف در ادامه تصریح کرد که اروپا باید علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام به تعهدات خود در این توافق پایبند باشد.

«پکا هاویستو» نیز در پاسخ به سوالی درباره نقش فنلاند بعنوان رئیس دوره ای شورای اروپا در حفظ برجام اظهار داشت: اخیرا یک هیات تجاری از فنلاند به تهران سفر کرد البته با توجه به تحریم‌ها همکاری در این زمینه آسان نیست. وزیر امور خارجه فنلاند در خصوص نقش اروپا در حمایت از برجام عنوان کرد: در این زمان سخت سعی می‌کنیم که تمام تلاش خود را انجام دهیم و سازوکاری در این زمینه تعبیه کنیم نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است. (اینجا)

ظریف در ادامه برنامه‌هایش در فنلاند در جمعی از اندیشمندان اندیشکده ابتکار مدیریت بحران CMI حضور یافت و در جمع آنها سخنرانی کرد. (اینجا) 

رایزنی های اقتصادی از دیگر برنامه های سفر ظریف بود. وزیر تجارت و توسعه فنلاند در دیدار با ظریف با اشاره به ریاست دوره ای کشورش بر اتحادیه اروپایی، این موضوع را فرصتی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور دانست.

ویله اسکیلاری گفت: فنلاند امیدوار است  همکاری های اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد و از اینکه امریکا از برجام خارج شده و تبعاتی بر زندگی مردم ایران گذاشته بسیار متاسف هستیم و نگران هستیم تنش ها افزایش یابد؛ البته نقش فنلاند به عنوان رئیس اتحادیه اروپایی در کاهش تنش ها سازنده خواهد بود.

وی تاکید کرد: فرصتها و زمینه های همکاری مشترک بین دو کشور از جمله در حوزه ICT و همکاری های دانشگاهی وجود دارد و چشم انداز افزایش روابط دوجانبه از طریق همکاریهای پلی تکنیک بین ایران و فنلاند روشن است.

وزیر خارجه کشورمان نیز در این ملاقات اظهار داشت:  فنلاند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه می تواند به اجرای توافق هسته ای و عادی سازی روابط تجاری ایران  کمک کننده باشد. در چارچوب برجام نیز تجار و فعالان اقتصادی انتظار و توقع بیشتری از اروپا داشته و دارند. اقدامات یکجانبه امریکا محدود به ایران‌ نخواهد ماند و دیگر شرکای اروپا را نیز هدف قرار گرفته است. برای مقابله با اقدامات یکجانبه و کاهش تاثیرات جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران، که مستقیما تبعات آن بر مردم وارد می شود، راهکارهایی مانند افزایش تجارت دوجانبه و استفاده از  تعاملات چند جانبه در قالب ابتکاراتی مثل اینستکس، وجود دارد.  (اینجا)

با اتمام برنامه ها در فنلاند ظریف توئیتی را در ارزیابی دیدارهای انجام شده اش در این کشور منتشر کرد. وزیر خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: نشست های مفیدی با ریاست اتحادیه اروپا، رئیس جمهور فنلاند، وزیر امور خارجه و وزیر تجارت این کشور داشتم. در این نشست ها درباره آنچه اتحادیه اروپا باید برای حفظ برجام و حفاظت از منافعش در آزادی دریانوردی انجام دهد، صحبت کردیم. در این نشست ها همچنین ایده های مشترک درباره مجمع گفتگوی منطقه ای و معاهده عدم تجاوز با دفتر سازمان مستقل حل مناقشات مطرح شد. مقصد بعدی سوئد است. (اینجا)

حضور وزیر امور خارجه در مراسم شب عید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد

ظریف سپس به سوئد رفت و در مراسم شب عید سعید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد حضور یافت. ظریف در سخنانش به نقش ایرانیان مقیم خارج از کشور و ظرفیت‌های آنها اشاره کرد. محمدجواد ظریف خطاب به ایرانی‌های حاضر در جلسه بیان کرد: برای اسرائیل، ایران زیادی بزرگ است.

کاری ندارد چه کسی در ایران حاکم باشد. اصلاح‌طلب، اصولگرا یا سکولار حاکم باشد، هر که حاکم باشد، برای اسرائیل، ایران زیادی بزرگ است. ایرانی که ۴۰ سال است روی پای خود ایستاده، این ایران برای آنها قابل‌تحمل نیست.

وزیر خارجه ایران همچنین به بی اثر بودن تحریم های آمریکا علیهش اشاره داشت و اظهار داشت که روز جمعه با مقام های ارشد فرانسه دیدار می کند. وی همچنین از سفر هفته آینده اش به چین و ژاپن خبر داد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش از اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با عربستان خبر داد و گفت: زمانی که در کویت بودم به کویتی‌ها گفتم همین فردا(عربستان) آمادگی داشته باشند با ما گفت‌وگو را شروع کنند، حاضریم.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه معتقدم اینستکس مکانیسم خوبی است، به شرط اینکه راه بیفتد، خاطرنشان کرد: اینستکس ما را از تبادلات فرامرزی بی نیاز می کند.شما می توانید تبادلاتتان را در ایران داشته باشید، طرف های معامله شما تبادلاتشان را در اینجا (سوئد) داشته باشند بدون اینکه پولی بین اینجا و ایران رد و بدل شود. این می تواند کارآمدی داشته باشد. ولی چند مشکل دارد، اول اینکه باید داخل آن پولی برود و حتما باید پولی از نفت ایران وارد اینستکس شود، یا اعتبار معادل نفت ایران وارد اینستکس شود.

ظریف اضافه کرد: مشکل دوم این است که اینستکس نمی تواند ابزاری فقط برای معاملات انساندوستانه باشد. نیاز است این مکانیسم (اینستکس) فقط محدود به غذا و دارو نباشد.

سوئدی ها خیلی فعال بودند و وزیر خارجه سوئد از سیاستمدارانی است که با فشارهای آمریکا علیه مردم ما مقابله کرده و یکی از دلایل اینکه همکاری ما با سوئد خوب است همین مواضع اصولی وزیر خارجه و دولت سوئد است. ایرانی هایی که سوئد هستند بدانند که سوئدی‌ها رفتار نسبتا خوبی دارند. از حضور ایرانی ها در اروپا استفاده کنیم، برای اینکه آنها برای خودشان خیالبافی نکنند که با اینستکس می خواهند کمک کنند.

وزیر خارجه گفت: در صورتی اینستکس می تواند مفید باشد که پولی وارد آن شود و آن درآمد نفتی ماست و ثانیا ایران بتواند از اینستکس استفاده کند نه فقط برای خرید غذا و دارو بلکه برای خرید ماشین آلات و ... و آن زمان است که می توان از اینستکس استفاده مناسب کرد.

ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ایراد اصلی منطقه ما این است که فکر می‌کنند امنیت را باید از بیرون خرید.  اوباما یک بار به آنها گفت بروید مشکلتان را با ایران حل کنید ولی همان موقع فروش سلاحش را به عربستان چند برابر کرد. پول قابل‌توجهی که می‌تواند صنایع نظامی غرب را حفظ کند از آنجا می‌آید. ۸۷ میلیارد دلار خرید تسلیحاتی عربستان و ۲۲ میلیارد دلار خرید تسلیحاتی امارات بوده و آنها به راحتی از این پول نمی‌گذرند. (اینجا)

ظریف پس از شرکت در این مراسم به دیدار همتای سوئدی خود یعنی مارگوت والستروم رفت که طی آن در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای و  بین المللی از جمله برجام، ضرورت تسریع در اجرای سازوکار اینستکس، امنیت منطقه خلیج فارس، یمن و افغانستان گفتگو  و تبادل نظر کرد. (اینجا)

وزیر خارجه سوئد نیز توئیتی را در این باره منتشر کرد و نوشت: «گفت‌وگوهای سازنده و صمیمانه با محمدجواد ظریف در استکهلم داشتم.»  وی همچنین وضعیت حقوق‌بشر در ایران، موضوعات منطقه‌ای از جمله یمن، خلیج فارس و برجام را از محورهای گفت‌وگوی خود با ظریف برشمرد و یادآورشد: «گفت‌وگو در زمان تردید از اهمیت برخوردار است.» (اینجا)

در ادامه نیز  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با" آن لینده" وزیر تجارت سوئد و مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دیدار و گفتگو کرد. (اینجا)

وزیر خارجه کشورمان همچنین در ادامه با  کارل بیلت نخست وزیر اسبق سوئد و یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های سیاسی اتحادیه اروپا دیدار کرد. (اینجا)

کارل بیلت نخست وزیر اسبق سوئد

اما نوبت حضور و سخنرانی ظریف در موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم رسید. وزیر خارجه کشورمان در این نشست گفت: ما به آنچه که (در برجام) پذیرفته بودیم عمل کردیم اما به نظر می‌رسد که طرف مقابل می‌خواهد مسائلی را به ما دیکته کند که در متن برجام به آن مسائل اشاره و به صراحت بیان شده است و هیچ چیز ناگفته‌ای در توافق وجود ندارد.

ظریف افزود: امروز تحولات امنیتی در افغانستان و سوریه، اروپا و همه جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این نشانه اهمیت ناامنی در عرصه های مختلف است و این نشان می‌دهد چند جانبه گرایی انتخاب نیست بلکه الزام است.

ظریف خاطرنشان کرد: به دست آوردن امنیت در دنیا به تنهایی کافی نیست بلکه نیازمند همکاری همه کشورهای دنیا است.

وزیر خارجه افزود: زمانی که کشوری بخواهد به قیمت ناامنی دیگران، در امنیت بماند، با غافلگیری‌های ناخوشایندی مواجه می‌شوند، نمونه آن آمریکا است که با بودجه سرسام‌آور نظامی، نتوانسته امنیت شهروندان خود را تأمین کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق بشر و زنان در ایران گفت: ما کشوری در منطقه هستیم که به مردم خود متکی هستیم. ظریف  همچنین در بخش دیگری از سخنان خود سفیر بعدی ایران در فنلاند را یک زن معرفی کرد.

ظریف با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: این گام قطعا محکم تر از گام های قبلی خواهد بود. ما گزینه های خود را به اروپا اعلام کرده ایم.

یان الیاسون رئیس هیأت مدیریه موسسه سیپری نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت برجام عنوان کرد: نیاز است این توافق حفظ شود و من در این خصوص دو بار به ایران سفر کردم. من از عدم اجرای تعهدات اروپا متاسفم و معتقدم اینستکس به عنوان راه حلی برای این موضوع باید عملیاتی شود. (اینجا)

پس از این نشست ظریف در ادامه دیدارهای خود با مقام های سوئدی، با آندریاس نورلن رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد. در این دیدار در خصوص موضوعات مختلف همکاری های دوجانبه به ویژه همکاری ها و سفرهای پارلمانی بین ایران و سوئد و همچنین برجام و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی بحث شد. (اینجا)  ظریف سپس با  استفان لوون نخست وزیر سوئد دیدار و در مورد موضوعات بین المللی دیدار و گفت وگو کرد. (اینجا)


در رویدادی دیگر شرکت «استینا بالک»، مالک نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» که توسط ایران توقیف شده با صدور بیانیه‌ای از دیدار مدیرعامل این شرکت با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران خبر داد. در این بیانیه که امروز چهارشنبه صادر شده آمده «اریک هانل»، مدیر عامل شرکت «استینا بالک» در استکهلم با محمد جواد ظریف دیدار کرده و توانسته با او درباره آزادی نفتکش استینا ایمپرو و خدمه آن رایزنی کند. طبق این بیانیه، این دیدار در شرایطی انجام شد که ظریف برای برگزاری دیدارهای دوجانبه با وزیر خارجه سوئد و سایر مقام‌های این کشور در این کشور حضور داشت.

در این بیانیه آمده است: «گفت‌وگوی سازنده‌ای برگزار شد و ما مسئله تبادل اطلاعات کردیم. تأکید بر اهمیت آزادسازی ۲۳ خدمه نفتکش که اتباع کشورهای هند، روسیه، لیتوانی و فیلیپین هستند برای ما حائز اهمیت بود.»

اریک هانل از وزیر خارجه ایران بابت فراهم آوردن امکان دسترسی مقام‌های سفارت به سرنشین‌های کشتی‌ توقیف‌شده و تسهیل تماس‌های میان خدمه با اعضای خانواده آنها تشکر کرده است. (اینجا)

همچنین وزیر خارجه کشورمان در پایان سفرش به سوئد توئیتی را از جزئیات دیدارهایش منتشر کرد. ظریف نوشت: " در دومین ایستگاه سفر به اسکاندیناوی، در سوئد با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس پارلمان و کارل بیلت نخست وزیر سابق دیدار کردم. درباره موضوعات مورد علاقه مشترک و راه‌های حفظ معنادار برجام، گفتگوهای فوق‌العاده‌ای داشتم. همچنین با رهبران بخش تجاری، روشنفکران و دیگر شخصیت‌ها هم  دیدار کردم. ایستگاه بعدی: نروژ " (اینجا)

سفر سه سال پیش ظریف به سوئد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ و در سومین مقصد سفرش به اروپا (ظریف پیش از آن به لهستان و فنلاند رفته بود) بعد از اجرای برجام و در رأس یک هیأت اقتصادی ۶۰ نفره به استکهلم سفر کرده بود و این بار بعد از سه سال  و حدود ۲ ماه و نیم برای دومین بار در سوئد حضور دارد.

ظریف در آن سفر با «مارگوت والستروم» همتای سوئدی دیدار و در ضیافت ناهار ترتیب داده شد شرکت کرد.

وی همچنین در آن سفر با «استفان لوون» نخست وزیر، «اوربان آهلین» سخنگوی پارلمان، «میکائیل دامبری» وزیر شرکت‌ها و نوآوری و «یاکوب والنبرگ» سرمایه‌گذار بزرگ این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

با پایان برنامه ها در سوئد محمدجواد ظریف و هیات همراه در سومین مقصد خود در سفر به کشورهای شمال اروپا به منظور گفتگو و رایزنی با مقام های اروپایی، وارد اسلو پایتخت نروژ شدند. (اینجا)

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =