استرالیا مشارکت خود را در ائتلاف تنگه هرمز ضعیف خواند

تسنیم نوشت: نخست وزیر استرالیا اعلام کرده فقط با یک هواپیمای شناسایی و یک ناوچه آن هم به مدتی کوتاه در طرح ائتلاف خودخوانده آمریکا در خلیج فارس مشارکت می‌کند.

پس از تلاش آمریکا برای همراه کردن همپیمانان خود برای مشارکت در ائتلاف خودخوانده امنیت در خلیج فارس و عدم همراهی کامل متحدان، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور یک فروند هواپیمای شناسایی P-8A به مدت فقط یک ماه (پیش از پایان سال 2019) و استقرار یک ناوچه از ابتدای سال 2020 به مدت 6 ماه اعزام می‌کند.

به نظر می‌رسد این اعلام استرالیا بیشتر امری ظاهری باشد چرا که آمریکا در منطقه چندین برابر موارد مذکور هواپیمای شناسایی و تجهیزات دریایی دارد.

علاوه بر این نخست وزیر استرالیا همچنین گفته است کمک این کشور به ائتلاف خودخوانده آمریکا "دامنه و زمان" محدود خواهد داشت.

چندین متحد آمریکا از جمله نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی با این طرح مخالفت کرده یا دستکم مانند لهستان پاسخ شفافی به درخواست ایالات متحده نداده‌اند.

تاکنون از کشورهای منطقه فقط بحرین اعلام کرده آماده است در طرح آمریکا مشارکت کند و از اروپا نیز انگلیس این وعده را داده است. آلمان شدیدا مخالف ائتلاف خودخوانده آمریکاست و آن را بستری برای تنش و درگیری بیشتر می‌داند.

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد عصر سه شنبه حفظ امنیت خلیج فارس را وظیفه کشورهای ساحلی آن دانست و گفت: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، بی‌ثبات کننده و ناپذیرفتنی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده و در نتیجه غیرقابل قبول است. هر تلاشی برای ایجاد ائتلاف‌های تصنعی برای امنیت ناوبری در این منطقه با شکست روبرو خواهد شد.

تخت روانچی اظهار کرد: ما معتقدیم کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند. این پایه ابتکار ما برای ایجاد مجمع گفتگوهای منطقه‌ای است که در راستای بند 8 قطعنامه 598 می باشد. برای تحقق چنین هدف بزرگی، ما به رایزنی با برادران‌مان در منطقه ادامه خواهیم داد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =