حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌احمد خاتمی: انتصاب مشایی، دهن‌کجی به مراجع تقلید است

محمود احمدی‌نژاد عصر پنجشنبه در مشهد با انتصاب جنجالی‌ترین مرد کابینه به سمت معاون اول رئیس‌جمهور، به همه اصولگرایان حامی و منتقد خود این پیام روشن را فرستاد که دو، سه سال مخالفت با اسفندیار رحیم مشایی نه‌تنها هیچ تاثیری در تصمیم او برای ابقای رئیس‌سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نگذاشته بلکه رئیس‌جمهور یار دیرین خود را برای سمتی برتر درنظر داشته است. پیام روشن احمدی‌نژاد به همه اصولگرایان این بود که خوش‌خیالی گذشته را کنار بگذارند و خود را برای تصمیمات جنجالی‌تر او آماده کنند.

انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون‌اول رئیس‌جمهور همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد واکنش‌های منفی را به دنبال داشت اما در این میان روز گذشته 7 چهره اصولگرا که که در 3ماه اخیر حمایتهای بی‌دریغی را از آقای رئیس‌جمهور کرده بودند واکنشی نشان ندادند تا آنها نیز در انتخاب محمود احمدی‌نژاد و برگزیدن معاونی پرحاشیه شریک باشند. با این حال برخی از حامیان جدی احمدی‌نژاد به صف منتقدان او پیوسته‌اند.

در جدول زیر می‌توانید بخشی از حمایتهای بی‌دریغ و توصیفات حامیان از عملکرد احمدی‌نژاد را مرور کنید: 

 

تاریخ مکان سخنرانی سخنران نظر درباره احمدی‌نژاد
88.2.14 نشست «چرا احمدی‌نژاد؟» از سوی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی
دانشگاه تهران
حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران احمدی‌نژاد گزینه‌ مناسبی برای تقویت رویکردها و اقدامات مفید است. دولت نهم و احمدی‌نژاد که قدرت و شجاعت برخورد با این ساختارهای نهادینه شده را دارد می‌توانند راهگشا باشند.  چالش‌هایی در هفت، هشت سال گذشته مطرح بود؛ از جمله دین‌گریزی مردم و جوانان، گسست بین نسل سوم و چهارم و نسل اول و دوم، گسست بین حاکمیت ملی و دولت و غیره. اما امروز احیای گفتمان اصولگرایی که همان ترجمه گفتمان انقلاب اسلامی است باعث زنده شدن اندیشه امام و رهبری است و قابل قیاس با گذشته نیست.
88.2.8 هم‌اندیشی اصولگرایان با عنوان گامی دیگر با دعوت جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی وجمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری رئیس‌جمهور منتخب اهل ایمان است. همه اصولگرایان دغدغه خاطری از دوره نهم دارند که همه اینها را باید برویم و با سایر شخصیت‌ها برای حمایت از احمدی‌نژاد مذاکره کنیم.
88.2.8 غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

برای ما اهمیت فرد ناشی از اهمیت آن هدفی است که به دنبال آن هستیم. ما باید حرفی را بزنیم که فردای بعد از انتخابات هم همان حرف را بزنیم، البته باید حکیمانه و عاقلانه تمام تلاش خود را برای پیروزی گفتمانمان به کار ببندیم. ما باید تلاش کنیم و امروز یک حرفی بزنیم که چه پیروز انتخابات شویم و یا خدای نکرده شرایط دیگری پیش آمد از این حرف پشیمان نشویم.

نشست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد رسایی عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در انتخابات دهم اصولگرایان غربال مجددی در درون خود انجام می‌دهند.
گفت‌وگو‌ با ایسنا حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس احمدی‌نژاد به صورت بسیار پررنگ در مناظرات تلویزیونی و در گفت‌وگوها و برنامه‌های خود برروی ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل تأکید کرد لذا انتظار این است که کابینه احمدی‌نژاد با همین پررنگی و صراحت و با همین شفافیت مدافع ارزش‌ها و گفتمانش باشند.
88.2.8 علی‌رضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اصولگرایان با انتخاب درست و شایسته آقای محمود احمدی‌نژاد شرایطی را برای خودشان فراهم کردند که با یک انسجام و با یک گستره حضور بیشتر و اتحاد، بالاتر از گذشته بتواند در انتخابات حضور جدی داشته باشد.

همایش حزب‌الله در ارومیه

روح‌الله حسینیان آن چه احمدی‌نژاد را برای کار برای مردم وا می‌دارد عشق و علاقه او به مردم است و علت حمایت ما نیز چارچوب فکری اوست که آن چارچوب فکری خدایی است.
88.2.8 مرتضی آقاتهرانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و معلم اخلاق کابینه بیایید مثل احمدی‌نژاد که تلاش کرد شعارهای امام را احیا کند و عزت انقلاب را در دنیا نشان داد، عمل کنیم.
88.2.19 در ستاد هماهنگی حامیان دکتر احمدی‌نژاد در لرستان علی اصغر زارعی احمدی‌نژاد نماد اصولگرایی است. ملت می‌خواهد تصمیم بگیرد کشور را به کدام سمت ببرد، آدمی که شجاع و نترس باشد، خاضع و پاکدست باشد، محروم دوست باشد، این راه باید نه برای 4 سال بلکه باید تا ظهور امام مهدی (عج) ادامه یابد.
88.2.16 در جمع حامیان احمدی‌نژاد در بجنورد روح‌الله حسینیان احمدی‌نژاد در طول چهار سال فعالیت خود، انقلاب کرد. ما امروز در دولت احمدی‌نژاد در سطح دنیا عزت پیدا کرده‌ایم و احساس غرور می‌کنیم، این در حالی است که پیش از این با دولت ما همانند افغانی‌ها رفتار می‌شد.

 دیروز فرصتی برای رویش اعتراض‌ها اصولگرایان البته در غیاب بزرگان و زعمای این جبهه بود. تقریباً احمد توکلی که سعی کرد در جریان انتخابات حمایتی عیان از احمدی‌نژاد نکند را شاید بتوان در زمره حامیانی که امروز شرمنده نیست به حساب آورد، چرا که بقیه یاران با آنچه احمدی‌نژاد انجام داد دیگر تا اطلاع ثانوی حرفی برای گفتن و فرصتی برای دفاع از عملکرد احمدی‌نژاد ندارند.

محمود احمدی‌نژاد که پیش از انتخابات علناً به بی‌نیازی‌اش از حمایتهای احزاب اصولگرا در جریان ملاقات‌های اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری اذعان کرده بود، از روز جمعه یک جناح سیاسی را با یک اقدام به فلج مقطعی برد؛ دردی که اگر مداوا نشود جان بیمار را به خطر خواهد انداخت!

حامیان بی‌چون و چرای احمدی‌نژاد که هیچ شرطی را برای حمایت از او نشمرده بودند حالا در منگنه جوابگویی مواضع پیشین و توجیه اقدام فعلی آقای احمدی‌نژاد مانده‌اند.

روز گذشته سیداحمد خاتمی عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که آیت‌الله یزدی دبیر این تشکل 26اردیبهشت ماه حمایت تشکل متبوعش از احمدی‌نژاد را اعلام کرده بود با انتقاد شدید از انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد که این انتصاب را با توجه به حساسیت به جایی که مراجع تقلید، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تعداد کثیری از فرهیختگان داشته‌اند، نوعی دهن‌کجی به مراجع عظام تقلید و نخبگان دیگر می‌داند.

وی که از این انتصاب شگفت‌زده شده بود به ایسنا گفت: باور نمی‌کردم با توجه به حساسیت‌های موجود که شخص رئیس‌جمهور نیز از آن اطلاع دارند این انتصاب صورت بگیرد؛ اما در کمال ناباوری این خبر در رسانه‌ها اعلام شد؛ از این‌رو ضروریست مطلبی را خدمت رئیس‌جمهور محترم عرض کنم؛ افراد باید صدای نظام باشند نه این که نظام خرج افراد شود و با توجه به حساسیت‌های مراجع تقلید، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و تعداد کثیری از فرهیختگان جامعه که حساسیت‌شان ارزشی و به انگیزه پاسداری از مقدسات است.

به نظر می‌رسد این انتصاب برای دولت محترم چالش‌زا باشد. این دوره از نظر قانونی آخرین دوره پیاپی آقای احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری است؛ ولی قطعاً آخرین دوره اصولگرایی نیست و نباید به گونه‌ای باشد که اصولگرایی را دچار چالش کند.

روز گذشته دو تشکل دانشجویی در پیشگامی اعتراض به انتصاب رحیم‌مشایی از سوی رئیس‌جمهور بیانیه‌هایی صادر کردند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی که اولین تشکل دانشجویی حامی احمدی‌نژاد در اولین دوره ریاست جمهوری بود دیروز خطاب به احمدی‌نژاد نوشت: مردم و دانشجویان عدالتخواه از رئیس‌جمهور انتظار دارند، عناصری که از نظر عملی و نظری با گفتمان عدالت همراه نیستند، از پایان اسلام‌گرایی، دوستی با مردم اسرائیل، الگو بودن ترکیه برای نظام اسلامی، سخن می‌گویند و در مدیریت‌های فرهنگی و اجتماعی خویش نیزکارآمدی جدی از خود به نمایش نگذاشته‌اند و به جای رویکردهای انقلابی فضا را برای حرکت‌های انجمن حجتیه‌ای فراهم کرده‌اند و موجب پراکندگی نخبگان انقلابی و حتی علمای دلسوز از گرد دولت گردیده‌اند، از حلقه اطرافیان رئیس‌جمهور کنار گذارده شوند. در این بیانیه که کنایه‌هایی به چند وزارتخانه و معاون رئیس‌جمهور شده افزوده شده است: اعتراض ما به حضور مشایی‌ها در پست‌های عالی‌تر و وجود بعضی عناصر ناکارآمد در کابینه که معتقدیم در بین نخبگان انقلابی و حتی حامیان رئیس‌جمهور بهتر از آنان برای اداره کشور وجود دارد واقع‌بینانه و ناظر به وجود خیل کثیر نیروهای متعهد و متخصص و غیرجناحی و حامی رئیس‌جمهور است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز دیروز در نامه‌ای به مشایی خواستار استعفای او شدند و نوشتند: مصلحت امروز جریان اصولگرایی و خط تحقق آرمان‌های امام راحل را در استعفای هر چه زودتر شما از سمت معاونت اولی ریاست جمهوری می‌دانیم. بدان امید که با توجه به سابقه شما در ماجرای «دوستی با مردم اسرائیل» و موضع‌گیری صریح رهبری در قبال آن، متأسفانه نامه نه چندان مؤدبانه شما به رهبر انقلاب و البته موارد بسیار دیگر، انتخاب شما سبب ایجاد اختلاف میان دولت دهم و بدنه مردمی که راه خود را در کلام رهبری عزیز می‌جوید، نگردد. بی‌تردید هزینه‌های سنگین این انتخاب متوجه شما نیز خواهد بود.

این هشدار‌های دانشجویان حکایت از انتقال جریان رو به جلوی اصولگرایان از بدنه قدیمی به جوانان شده است. آنهایی که دولتی شده‌اند و خانه ملت وقتشان را گرفته در این روزها حرفی نمی‌زنند و جوانترها به میدان آمده‌اند. شاید آنها نشنیده بودند که مشایی بعد از ماجرای دوستی با اسرائیل در صحن دولت درباره مواضعش با صراحت چشم در چشم خبرنگاران انداخت و با آن ته لبخند زیرکانه گفت: مواضعم با احمدی‌نژاد مو نمی‌زند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۷
    0 0
    ما که گفتیم ....شما قبول نکردید
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    0 0
    حقتونه