۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰

پزشکان شاعر نیستند

محمدحسین غیاثی
پزشکان شاعر نیستند

پزشکان، پزشک هستند، شاعر نیستند. اگر پوپولیست‌ها به کارشان ادامه دهند آنها همه چیز را رها خواهند کرد. شک نکنید!

۱- پزشکان باید مالیات بدهند. چه بقیه مالیات می‌دهند یا نمی‌دهند.

۲- قبل از اینکه کامنت بگذارید لطفاً بند یک را دوباره بخوانید تا نظرم را مجدداً به خودم یادآوری نکنید. 

۳-- تعداد پزشکانی که پروانه‌ی طبابت از نظام پزشکی گرفته‌اند، اندکی بیشتر از ۸۰ هزار نفر می‌باشد. نصف بیشتر عمومی و نصف کمتر متخصص‌اند.

۴- در ایران تقریبا هر هزار نفر یک پزشک دارد. این رقم در کشورهای پیشرفته کمتر است. در جایی می‌خواندم در ایتالیا هر ۱۵۰ نفر یک پزشک دارد.

۵- رییس سابق نظام پزشکی اعلام کرد که در سال ۹۴ نزدیک به ۲ هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند. اخیراً می‌گویند سالی ۶۵۰ پزشک(۳۰۰ متخصص و ۳۵۰ عمومی) از کشور خارج می‌شوند.

۶- به نظر می‌رسد خروج پزشکان در دولت حسن روحانی شتاب گرفته است. اگر چنین است من به عنوان یکی از مدافعان دولت که برای پیروزی او هزاران کلمه نوشتم و صدها هزارنفر آنها را خواندند، از جامعه‌ی پزشکی عمیقاً عذرخواهی می‌کنم.

۷- تعدادی از نمایندگان مجلس قصد دارند طرحی را تصویب کنند که ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی در کشور دو برابر بشود. این طرح رد خواهد شد. چون برخلاف لوایح، طرح‌ها نباید برای دولت هزینه‌ی جدید بتراشد.

۸- این یک طرح احمقانه است. چون تربیت پزشک مستلزم داشتن آزمایشگاههای بافت‌شناسی، میکروب‌شناسی، پاتولوژی، بیوشیمی، سالن کالبدشناسی، جسد تشریح، کتابخانه، بیمارستان‌های آموزشی، و از همه مهمتر اساتید و هیئت علمی و بودجه‌ی آموزشی هنگفت به اندازه‌ی کافی است.

۹- پزشکانی که در مشهد درس خوانده‌اند در دو بیمارستان امام‌رضا و قائم تربیت شده‌اند. وقتی می‌گویید باید تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی دوبرابر شود یعنی باید دستکم فقط در مشهد دو بیمارستان مشابه این‌دو ساخته شود و به همین تعداد هیئت علمی و پرستار و کارمند و تجهیزات و بودجه و امکانات، جذب و تأسیس و تأمین گردد.

۱۰- وقتی عملاً هیچکدام از موارد فوق را ندارید و در عین حال دولت را موظف به پذیرش دو برابری جذب دانشجوی پزشکی می‌کنید مثل آن است که تصویب کنید دولت از فردا تولید بنز و بی‌ام‌وی، را دو برابر کند.

۱۱- پزشکی رشته‌ای به غایت مرارت بار است. کمتر پزشکی هست که بخاطر نیاورد دستکم یکی از همکلاسی‌هایش در طول دوره‌ی تحصیل خودکشی نکرده باشد. یک پزشک بعد از قبولی در کنکور و پس از ده سال درس و طرح، تازه در آستانه‌ی پزشک شدن قرار می‌گیرد.

۱۲- اگر قرار باشد پوپولیست‌ها به هجوم هماهنگ خود برعلیه پزشکان ادامه دهند و شیرازه‌ی طبابت را در هم بشکنند و مجلس و دولت مقهور چنین چیزی شوند، آینده‌ی سلامت جامعه قطعاً فاجعه بارتر از امروز خواهد بود.

۱۳- در آمریکا از ۱۰ شغل پردرآمد ۷ شغل آن متعلق به گروههای پزشکی است و در رأس آنها پزشک خانواده قرار دارد. در جهان باستان هم چنین بوده است. اگر بشر بر روی زمین باقی بماند در قرون آینده هم چنین خواهد بود.(در نوشته‌ پیشین به تفصیل در این باره نوشته‌ام. مراجعه کنید).

۱۴- هرچقدر پول داری آش می‌خوری. متأسفانه این یک قانون بد اما واقعی است. مساحت هلند حدوداً به اندازه‌ی گیلان و مازندران ماست. تولید ناخالص داخلی هلند ۹۵۰ میلیارد دلار است. تولید ناخالص داخلی ما نزدیک به پانصد میلیارد دلار در سال.

۱۵- وقتی اقتصادت ضعیف باشد طبعاً بیشتر مریض می‌شوی. بیماری‌ت بیشتر طول می‌کشد و درمانت کامل انجام نمی‌شود. برفرض که شروع شود.

۱۶- وقتی دولت ناکارآمد باشد، نظام سلامت درهم می‌ریزد. جامعه و پزشکان به هم بدبین می‌شوند. سازمان مالیاتی کار خود را نمی‌تواند درست انجام دهد. پوپولیستهای ایران(صداوسیما و فضای مجازی) متحد می‌شوند. بیمار روی تخت افتاده است.

۱۷- در جامعه‌ای که می‌خواهند رمق‌هایش را زیر پای تحریم له کنند، آشفته‌کردن پزشکی که باید بر درمان تمرکز داشته باشد و تیم سلامت را راهبری کند، فاجعه‌بارترین کاری است که هم‌اکنون در ایران دارد انجام می‌شود.

۱۸- خیلی از انتقادات به پزشکان را می‌پذیرم. خود من برای خودم یا بستگانم به تخصص‌های مربوطه مراجعه کرده‌ام و همه‌ی تجربه‌های خوب یا بدی را که شما داشته‌اید منهم داشته‌ام.

۱۹- زمانی که این متن را تنظیم می‌کردم تبلیغات جذب پزشک از یکی از کشورهای جنوب ایران آمد. امکانات و درآمد با ایران غیر قابل مقایسه است. مهاجرت فوق‌العاده آسان. آغاز فرایند جذب از همین شهریور شروع می‌شود.

۲۰- فریدون مشیری سروده است:
«من اینجا ریشه در خاکم.
من اینجا عاشق این خاک اگر آلوده یا پاکم.
من اینجا تا نفس باقیست می مانم.»
پزشکان، پزشک هستند، شاعر نیستند. اگر پوپولیست‌ها به کارشان ادامه دهند آنها همه چیز را رها خواهند کرد. شک نکنید!

* پزشک

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده
۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    13 7
    یکی از شاعران به نام و به واقع لطیف اندیش و شاعری با شعور که در تصادف جانش را از دست داد یعنی مرحوم افشین یدالهی پزشک بود.
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      9 11
      اکثر این لیسانسه های بیکار فنی مهندسی که نسبت به جامعه پزشکی عقده گشایی میکنن الان از زور بیکاری و سردرگمی ماست بندی و تعمیرات سشوار و موبایل فروشی زدن !
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    19 11
    بهترینهاتقریبارفته اندبرای درمانبیماران غربی وکشورهای پیشرفته متاسفانه برخلاف میلشان حالامیخواهندمجلس راواداربه تربیت پزشکانی کم سوادتروکم استعدادترمثل بعضی ازکشورهای عقب افتاده کنندکه تصویب آن مثل هدفمندی یارانه ها وغیره بعیدنیست نظرشماکاملاکارشناسانه ودلسوزانه بودولی این صحبتها شنونده وگیرنده اندکی دارد
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    55 8
    الان دارید مردم را تهدید می کنید؟ یک زمانی پزشکان زیر آتش توپخانه دشمن مردم را درمان می کردند. آنها هم پزشک بودند ولی پزشک انسان نه تصور از هموطن دام مریض بود.
    • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      13 0
      اون دکترا با سهمیه دانشگاه نرفته بودند. شایسته بودند
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    30 18
    والا پزشک هم یک نفر در همین جامعه است دو هزار نفر باید زحمت بکشند تا یک پزشک هم درس بخواند هم بعد مردم را درمان کند در محله در بیمارستان همه جا حالا شما شدی تافته جدا بافته؟ والا ضریب هوشی همه کسانی که مدرک دکترا می گیرند تقریبا اندازه هم است البته پزشکان زحمت بیشتر متحمل میشوند ولی حتما علاقه ای هم دارند که کار را برایشان آسان می کند ببخشید طوری نوشتید فکر کردم دانشجویان پزشکی هشت سال حمالی می کنند
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      7 6
      چه کسی جلو مهندسان گرفته شما ببین مهندسان کره جنوبی در عرض یک ماه حدود ۱۵میلیارد دلار گوشی به هند فروختند که احتمالا ده ها برابر پزشکان آنجا درامد دارند.شما که ضریب هوشیتان بالاست چرا دست بکار نمیشید؟
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    28 26
    خوب از پاکستان و هند پزشک وارد کنید اینها بعضا بسیار حاذق و بسیار هم متواضع و قانع هستند زمانی بهترین جراح جنوب ایران دکتر راجو نامی بود اهل هندوستان
  • حمیدرضا IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    53 21
    پزشکان شاعر نیستند کاسب اند
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      9 5
      کاسب بودن جرم نیست.اصلا صاحبان همه مشاغل کاسب هستن و کسب درآمد میکنن.
    • جاوید IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      11 2
      بهترین کامنت بود . جا داشت صد تا لایک میزدم . البته انسانهای شریف هم در این قشر هستند اما بسیار در اقلیت هستند. مردمان مرفهی که حتی حاضر نیستند مالیات بدهند. درصورتی که از فیش حقوقی یک میلیونی کارگر هم مالیات دریافت می شود
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    46 14
    حالا ما نگفتیم مثل شاعرها نون و پنیر بخورید ولی قرار هم نیست خون مردن را در شیشه کنید و با آن تجارت کنید
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    32 24
    بسیار عالی. یک تحلیل منصفانه، در میان صد ها مطلب پوپولیستی و موج سوارانه اکثر رسانه های چند وقت اخیر.
  • بی نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    8 11
    یادتون رفت بگین پز شک تو دهات وشهرهای کوچک با دستمزد ناچیز ناچیز چند سال طرح می گذرونه.دکارای رشته های دیگه دوران طرح ندارن .تازه پزشک با انواع بیماریها واحتمال سرایت سروکار داره. وهزاران بدبختی دیگه. دکتر ها رو بیش از این ازرده خاطر نکنید ودر امد خودتون رو با هنرپیشه ها ووکلا مقایسه کنید منطقی تر هست
  • محمد US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    16 6
    بهتر رها کنن . مطمئن باش ایران بهشت پزشکاست و اینا جایی نمیرن . تو همون آمریکایی که میفرمائید یک پزشک روزی ۱۰ یا ۱۵ نفر رو ویزیت میکنه . اینجا فقط میخواد سریع ردت کنه مریض بعدی بیاد تو .
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    9 6
    عده ای می گویند در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۲۰۰نفر۲پزشک هست خوب آنجا به ازای هر بیمار چند تخت بیمارستانی هست؟در ایران خیلی از شهرهای ۵۰هزار نفری بیمارستانهای ۲۰تخت خوابی دارند که اصلا در حد یک خانه بهداشت روستایی هستند اگر بودجه هست برای این شهرها بیمارستان بسازید ابتدا
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    7 8
    خیلی متن جالبی است استدلال عده ای بر این است که چون برای مهندسان کار پیدا نمی شود باید جمعیتی کثیر در ایران بعنوان پزشک تربیت شوند تا آنها هم بیکار بمانند و شان و منزلت پزشکان پایین بیاید و هرج و مرجعی بر جامعه پزشکی حاکم شود .بجای اینکه دلایل بیکاری فارغ التحصیلان مهندسی را پیدا کنند می خواهند بخش سلامت جامعه را به نابودی بکشند
  • من یک پزشک هستم! AE ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    12 12
    وقتی به عقب نگاه میکنم در میابم خدماتی که انجام دادم در حق مردم محروم کشور عزیزم نظیر مردم بم در فاز زلزله مردم کلاله در فاز سیل و همچنین با حق ویزیتی که با حق واقعی فرسنگ ها فاصله داشت در دورترین نقاط ایران زحمت کشیدم تخفیف دادم رایگان ویزیت کردم هزینه داروی افراد محترم ولی بی بضاعت را پرداخت کردم شاید همگی اشتباه بود!
  • GB ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    18 6
    این کثیف ترین متنی بود که تا امروز خواندم , این قشر وقیح در قبال تمامی خدمات ارایه هزینه را در یافت میکنند و باید همانند همه اقشار مالیات بدهید . مالیاتی که وزارت دارایی در سال گذشته از پزشکان دریافت موجود است 150 میلیارد تومان که نشان از یک فاحعه ودزدی است.
  • RO ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    12 9
    رها کنند بروند، اگر می توانند.... چیزی که زیاده دکتر هندی و پاکستانی، هم متخصص تر و هم ارزانتر
  • هاشم IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    22 5
    پزشکان خود را بیش از پیش نابغه می دانند. به نظرم همه شان بروند و از هند و پاکستان پزشکانی به مراتب حاذق تر و قوی تر بیاوریم. حقوق خوب بدهیم، مالیات هم خواهند داد. دانشگاه های پزشکی را هم به آنها بسپاریم. با تشکر
  • رضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 5
    آره شاعر نیستن تاجر هستن