طالبان از توافق با آمریکا خبر داد/صلح نهایی شد

ایرنا نوشت: "عبدالسلام ضعیف" که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و حاکمیت طالبان بر افغانستان، سفیر این گروه در پاکستان بود، از نهایی شدن توافقنامه بین آمریکا و طالبان طی چند روز آینده خبر داد.

ضعیف به خبرگزاری طلوع افغانستان گفت، "ملا عبدالغنی برادر"، معاون رهبر گروه طالبان، توافقنامه صلح با آمریکا را امضا می کند. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده، اعلام آتش‌ بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، چهار محور اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان اعلام شده است.

 


دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان به منظور گفت وگو درباره راه های اجرای توافقنامه صلح پنجشنبه در دوحه قطر آغاز شد.

به گفته سخنگوی طالبان، "اسکات میلر"، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز در روز نخست این مذاکرات در دوحه حضور داشت.

به گفته ضعیف، آمریکا و طالبان با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ ماهه و تضمین های مبارزه با تروریسم موافقت کردند. ادامه حضور نیروهای آمریکایی پس از امضای توافقنامه صلح، مغایر با توافق حاصله خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که یک هفته پس از امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان، مذاکرات بین افغانستانی ها شروع می شود، افزود، چین، روسیه و پاکستان، از طرف طالبان ضامنان این توافقنامه خواهند بود.
ضعیف وجود اختلاف نظر در میان طالبان را رد نکرد و گفت، در مذاکرات بین افغانستانیها درباره آینده این کشور گفت وگو خواهد شد.
دولت افغانستان چندی پیش اعلام کرد، فهرست گروه مذاکره کننده صلح آماده است و پس از امضای توافقنامه بین آمریکا و طالبان اعلام خواهد شد.

"زلمی خلیلزاد"، فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان، به منظور شرکت در دور نهم مذاکرات صلح آمریکا و طالبان عازم دوحه شد.

نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند و اکنون، پس از برگزاری هشت دور مذاکره، طرفین امیدوارند توافقنامه صلح را نهایی کنند.

خلیلزاد هفته پیش پس از پایان دور هشتم مذاکرات هیئت آمریکایی و نمایندگان گروه طالبان در قطر گفته بود، این دور از مذاکرات بر مسائل باقی‌ مانده برای دستیابی به توافقنامه احتمالی با طالبان که زمینه خروج مشروط نیروهای آمریکایی را فراهم می‌کند، متمرکز بود.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =