تاپیکو امسال ۲.۷ برابر بیشتر از سال گذشته سود تقسیم کرد

مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با تقسیم ۴۰۰ ریال به ازای هر سهم موافقت کرد که این مبلغ ۲.۷ برابر بیشتر از سود توزیع شده این شرکت در سال گذشته و ۱.۴ برابر بیشتر از  مجموع سود توزیع شده در سه سال گذشته بوده است.

سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین در مجمع عمومی عادی سالانه که روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه برگزار شد، با تقسیم ۴۰۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند. سود خالص محاسبه شده در پایان سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۸، مبلغ ۴۳۳ ریال به ازای هر سهم بود که به این ترتیب مجمع تاپیکو  بیش از ۹۰ درصد از سود حاصله را توزیع کرده است.

این شرکت در گزارش سود و زیان شرکت اصلی خود با رشد خیره کننده ۲.۳ برابری به نسبت سال مالی گذشته، بیش از ۳ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است که از این مبلغ ۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان با تصمیم مجمع عمومی توزیع خواهد شد.

همچنین سود خالص تلفیق این هلدینگ ۸۱۵۰ میلیارد تومانی بازار سرمایه، بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بر اساس صورتهای مالی اعلام شده است. 

محمود مخدومی مدیرعامل تاپیکو در مجمع عمومی این شرکت در گزارش به سهامداران با مقایسه عملکرد فروش شرکتهای گروه تاپیکو، گفت: فروش مجموعه شرکتهای تابعه تاپیکو در سال ۹۷ با بیش از ۶۷ درصد رشد، از مبلغ ۷۹۰۴ میلیارد تومان به ۱۲۴۵۶ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: حفظ سهم بازار داخلی، افزایش سرعت فروش و کاهش دوره ماندگاری انبار محصول، رعایت نسبت قیمت تمام شده به قیمت فروش و رعایت اصل شفافیت در کلیه مراحل فروش از جمله مهم ترین سیاستها و برنامه های تاپیکو برای بهبود وضعیت فروش شرکتها در سال آتی است.

وی همچنین به موضوع صادرات محصولات شرکتهای تابعه تاپیکو اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات شرکتهای گروه علیرغم وضع تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، از ۳ هزار و ۳۳ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال مالی ۹۷ افزایش یافته است که بیشترین سهم مربوط به پتروشیمی فن آوران بوده است. 

تاپیکو

مدیرعامل تاپیکو به سودآوری شرکتهای گروه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سود ناخالص شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ در مقایسه با سال مالی گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته است، گفت: سود ناخالص شرکتهای زیرمجموعه تاپیکو در سال مالی ۹۷ از مبلغ یک هزارو ۶۷۵ میلیارد تومان به سه هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی همچنین درباره سود خالص شرکتها نیز، گفت: این مبلغ از یک هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان در سال ۹۶ به دو هزار ۷۴۸ میلیارد تومان در سال مالی گذشته افزایش داشته است که بخش زیادی از آن ناشی از عملیات تولید و فروش شرکتها بوده است.

مخدومی در ادامه به درآمدهای عملیاتی تلفیقی شرکت نیز اشاره کرد و گفت: این مبلغ از  ۸ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته است.

او در خصوص درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی نیز گفت که در سال ۹۷ تاپیکو توانسته است ۳ هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد که از این مبلغ، ۳ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان مربوط به درآمد حاصل از سود سرمایه گذاری ها و ۸۲ میلیارد تومان مربوط به سود فروش سهام بوده است.

وی به سهم هر یک از صنایع در سود حاصل از سرمایه گذاری های تاپیکو اشاره کرد و ادامه داد: ۹۳ درصد از این سود مربوط به بخش پتروشیمی، ۵ درصد مربوط به حوزه نفت و گاز و ۲ درصد مربوط به سایر صنایع بوده است.

مخدومی در ادامه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۴۹درصد از سهام آن در اختیار تاپیکو است اشاره کرد و گفت: بر اساس مفروضات ناشی از صورتهای مالی ارائه شده توسط این شرکت، و با نگاهی به گزارش عملکرد سه ماهه اول سال ۹۸ پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق بودجه اعلامی شرکت، پیش بینی اولیه این است که این شرکت در پایان ۹۸/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۴۸ میلیارد تومان سود خالص محقق کند که در این صورت اثرات مثبت آن در صورتهای مالی تاپیکو برای سال مالی آتی مشاهده خواهد شد.

مدیرعامل تاپیکو به برنامه عرضه اولیه شرکتهای زیرمجموعه تاپیکو در سال مالی آینده اشاره کرد و گفت: امید نامه مربوط به عرضه اولیه شرکتهای شیمی بافت، حریر خوزستان، محصولات کاغذی لطیف و چوب خزر کاسپین از شرکتهای گروه تاپیکو آماده شده و برنامه افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی به عنوان پیش نیاز پذیرش سهام در حال انجام است.

بر اساس اعلام تاپیکو، طبق برنامه زمانبندی پرداخت فوری سود سهام سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۸ این شرکت برای اشخاص حقیقی از تاریخ ۹ شهریور ماه ۹۸ با فاصله چند روزه بعد از برگزاری مجمع از طریق شعب بانک پارسیان قابل دریافت است. همچنین به جهت تکریم سهامداران سود سهام اشخاص حقوقی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه گذاری نیز از تاریخ ۱ مهرماه ۹۸ با اعلام شماره حساب بانکی معرفی شده پرداخت خواهد شد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292605