دانشگاهها می توانند روند توسعه کردستان را شتاب بخشند

استاندار کردستان گفت: می توان با توسعه و تقویت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در استان روند توسعه کردستان را شتاب بخشید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهمن مرادنیا درجلسه شورای اجرایی دانشگاه کردستان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد شهدای دولت با بیان این مطلب اظهار داشت: امیدواریم سفر وزیر علوم منشا تحولات مطلوبی در حوزه آموزش عالی این استان باشد.

وی افزود: به واسطه کم بودن زیرساخت‌های دانشگاهی در استان، کمترین بهره را از منابع بودجه کشوری داریم و به یقین توسعه کردستان در این حوزه اهمیت بسزایی دارد که باید برای آن تدابیری ویژه اتخاذ شود.

استاندار کردستان در ادامه  با بیان اینکه در گذشته کارهای بسیار خوبی در این حوزه در دیگر استان‌های کشور انجام شده است، تصریح کرد: این استان‌ها با تلاش توانسته اند سهم خود را بگیرند اما کردستان به واسطه اقماری بودن از این سهم محروم بوده، بنابراین اگر بر اساس چارچوب‌های کنونی بخواهیم برای استان سهمی در نظر بگیریم، منجر به نتیجه نخواهد بود.

مرادنیا خاطر نشان کرد: استعدادهای مطلوب و همسایگی با اقلیم کردستان از ظرفیت هایی است که در صورت توسعه آموزش عالی در کردستان،  منطقه شمال عراق هم می‌تواند از این ظرفیت بهره‌مند شود.

وی تاکید کرد: لازمه تحول در حوزه دانشگاهی این استان نیازمند تصمیم جهادی است تا در پرتو آن شاهد توسعه همه‌ جانبه باشیم.

استاندار کردستان گفت: یکی از درخواست‌های ما در این زمینه اضافه شدن حداقل ٤۰ رشته در مقطع دکترا به مجموع رشته های دانشگاه کردستان است تا بتوان به تحول مثبت در این زمینه امیدوار بود.

وی به سرانه بسیار پایین آموزشی کردستان نسبت به کشور نیز اشاره کرد و بیان کرد: این اعتبارات نیازمند بازنگری است  ضمن اینکه برند سازی خاص برای دانشگاه کردستان در یکی از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه ضروری است.

مرادنیا در پایان با اشاره به فارغ التحصیلی اولین گروه دانشجویان زبان و ادبیات کُردی در مقطع کارشناسی این دانشگاه اضافه کرد: برای جلوگیری از مراجعه دانشجویان این رشته به دانشگاه‌های خارجی برای تحصیلات تکمیلی، باید مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای این رشته در دانشگاه کردستان راه‌اندازی شود که خواسته استانداری و جامعه دانشگاهی و غیردانشگاهی استان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =