نطق فلاحت پیشه درباره پیشنهادات برجامی مکرون به ایران /گام سوم کاهش تعهدات برجامی باید محکم تر برداشته شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: گام سوم کاهش تعهدات ایران باید کمتر از گذشته برداشته شود. انتظار می رفت مختصات این گام از طریق مکرون به اطلاع سران گروه هفت برسد و بیش از این نباید زمان به ضرر ایران کشته شود.

به گزارش خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس به دیدارهای اخیر ظریف و مکرون اشاره کرد و گفت: پیشنهاد آقای مکرون به جمهوری اسلامی ایران دو بخش اصلی دارد؛ شارژ مالی اینستکس و تجدید معافیت هایی در زمینه فروش نفت.

وی گفت: این پیشنهادها در آن حد ارزش ندارد که مانع گام سوم جمهوری اسلامی ایران شود. ولی به هر حال موضوع  ایران را در نشست گروه هفت در دستور حفظ خواهد کرد. به گونه ای که ترامپ نتواند نقشی دیگر و تنش تازه ای را در این میان ایجاد کند. اگر چه تنش هسته ای هنوز حل نشده است، اما راهبر جمهوری اسلامی ایران در تغیر ماهیت تنش موجب سردرگمی دشمن شده است.

فلاحت پیشه افزود: تکیه بر مقاومت داخلی، مدیریت دیپلماسی جهانی و عدم نقض مقررات بین المللی، و پرهیز از ورود به کمین گاه های دشمنان جمله ابعاد مهم این راهبرد است. اکنون باید چند اقدام در دستور کار قرار گیرد. یک کاهش تنش با همسایگان و توجه به دغدغه های آن ها، این کشورها از زمان انهدام پهپاد آمریکایی بهتر از گذشته، واقعیات منطقه را درک می کنند و از آن زمان وارد تنش تازه ای با ایران نشده اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با یک طرح ابتکاری lمی توان فضای تازه ای را در روابط با آنان ایجاد کرد. ضمن احترام به جناب دکتر ظریف معتقدم اکنون «گروه بی» دچار سردرگمی و فروپاشی شده است. باید روابط متفاوتی را با امارات و حتی عربستان تعریف کرد. و در آن ایفای نقش امثال نتانیاهو و بولتون دشوار نمود.

بخش های مهم نطق میان دستور فلاحت پیشه را در ادامه بخوانید؛ 

* گام سوم باید محکم‌تر از گذشته برداشته شود؛ انتظار می‌رفت بخشی از مختصات این گام از طریق ماکرون به اطلاع سران گروه 7 می‌رسید. بیش از این نباید زمان به ضرر ایران کُشته شود، بیش از یک سال نقض عهد آمریکا و خویشتن داری ایران زمینه‌های حقوقی و عرفی لازم برای اقدام موثر جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است. طبق مفاد NPT هیچ منعی وجود ندارد که ایران به قابلیت‌های هسته‌ای پیش از موافقتنامه ژنو 933 بازگردد و بیش از این خود را گرفتار بازی بازیگرانی همچون روسیه و چین و دیگر کشورها نکند.
 

* عمده‌ترین نقطه ضعف دولت این است که سیاست خارجی نسبتا موفق کشور از مکمل مورد نیاز در داخل برخوردار نیست، عدم تامین شاخص‌ها، اهداف و احکام برنامه توسعه در حوزه‌های عمرانی، توسعه و اشتغال و حتی زندگی روزمره مردم عامل تداوم امیدواری کشور است. تیم اقتصادی دولت از شرایط کارگزاران دوران جنگ و بحران اقتصادی برخوردار نیست، تثبیت برخی از شاخص‌های کلان اقتصادی و مدیریت نرخ ارز قابل تامل بود اما بی‌تاثیری این سیاست‌ها در رفع مشکلات روزمره اقتصادی، تورم بالای 40 درصد، گرانی‌ها و قیمت‌های برگشت ناپذیر قابل توجیه نیست.

* تداوم توجیه این ضعف‌ها به اسم تحریم توهین به شعور ملت است، دغدغه دیگر سوء استفاده رانت‌های مختلف از شرایط خاص کشور برای افزایش ثروت‌های بادآورده خود است، نمونه‌های این ضعف در سیاست‌های دوگانه وجود دارد که بخش اعظم رانت‌ها و فسادهای ناشی از این آفت است. لذا از ابتدا باید به هرگونه سیاست دو نرخی و چند نرخی برخورد کرد زیرا بر اساس تجربه تاریخی رانت‌های فاسد قبل از تصمیم‌گیری‌های فسادآمیز شکل می‌گیرد.

* یکی از نتایج 18 سفر استانی‌ام به مرزهای کشور در دوران ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سه قوه کشور توصیه می‌کنم، در هر استان کمیته با اختیار ویژه مشخص شود تا نسبت به رفع موانع طرح‌های بزرگ ملی در استان‌ها اقدام نمایند. چه بسیار طرح‌های توسعه‌ای کشور در مرزها به بهانه‌های تامینی، کارشکنی، بی‌تفاوتی و به ویژه خلف وعده سیاست‌مداران بزرگ و کوچک کشور متوقف شده است.

* تداوم حق وتوی امنیتی در مرزها فقط به توسعه و اشتغال این مناطق آسیب زده است، پس از سال‌ها پیگیری مرز خسروی به روی زائران عتبات گشوده شد ولی در این مرز همچون دیگر نقاط کشور وعده‌های نزدیک دولتمردان برای احداث زیرساخت‌های مرزی عملی نشده است. جهت پی بردن به کارشکنی‌های ستون پنجمی در مسیر توسعه کشور سرنوشت طرح‌های چون پتروشیمی اسلام آباد غرب و پالایشگاه آناهیتا را بررسی کنید. بازی برخی افراد با حقوق ایثارگران استان مرزی و جنگ دیده کشور خلاف روح ایثار در تاریخ جمهوری اسلامی است. متاسفانه اجرای سلیقه‌ای ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه منجر به خشم و نگرانی ایثارگران و کارکنان شاغل و بازنشته‌ای شده که بار جنگ را در درون خانه خود به دوش می‌کشیدند.
 

* ما وارث بزرگترین نماد دموکراسی در تاریخ ایران هستیم، شأن مجلس را باید نمایندگان مجلس حفظ کنند و هیات رئیسه‌ای که باید در مورد دستاوردهای پارلمان و حاشیه آن به عموم گزارش دهد. متاسفانه در آخرین سال مجلس دهم حاشیه‌ها بر متن آن غلبه پیدا کردند لذا نباید به خاطر ضعف ما کلیت نظام پارلمانی آسیب ببیند. بر اساس تجربه حضور سه دوره‌ای در مجلس معتقدم برخی در کشور مجلس را مزاحم خود تشخیص داده و روز به روز دامنه اثر مجلس را مقابله‌ای می‌کنند.

*گناه نمایندگان ملت چیست که علاوه بر حضور در عرصه‌های قانونگذاری و نظارتی، سپر بلای همه کارگزاران بی‌تفاوت کشور شدند. امیدوارم در سال انتخابات مجلس یازدهم هیات رئیسه در این خصوص به وظیفه خود عمل نمایند تا حق نمایندگان و تاریخی پارلمان کشور ضایع نشود. همه کسانی که در کوچک کردن مجلس و نمایندگان نقش دارند به تاریخ دموکراسی کشور مدیون هستند و در این رابطه همگان ضمن پذیرش نقش خود باید به اصلاح آن بپردازند تا مجلس پایگاه عصاره‌های واقعی ملت باشد.
 
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =