دیداری بین روحانی و ترامپ انجام خواهد شد؟ / ظریف در پکن پاسخ  داد

ایرنا نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی اظهار داشت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع پنج بعلاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت.

ظریف که به منظور دیدار و گفت و گو با همتای چینی خود از روز گذشته (دوشنبه) به این کشور سفر کرده است افزود: اینکه مسئولان فرانسوی و آمریکایی ها در این زمینه چه گفت و گوهایی داشته اند به خود آنها بستگی دارد اما من در سفر به بیاریتز گفتم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد.

وی افزود: ما کاملا مشخص کردیم که دولت ایالات متحده و ترامپ، توافق هایی که به دنبال گفت و گوهای طولانی میان دو کشور بوده است را زیر پا گذاشته است و آنچه که اکنون ضرورت دارد انجام شود اجرای توافقات گذشته است و در این زمینه ما هنوز نشانه قابل توجهی از سوی دولت آمریکا ندیدم.

ظریف همچنین در مورد مذاکرات خود در بیارتز و قبل از آن در پاریس هم گفت: مذاکرات در مورد این بود که چگونه می توان با اجرای تعهدات طرفین، برجام را حفظ کرد و با توجه به اینکه ایران در سال های گذشته تمامی تعهدات خود را در برجام اجرا کرده و بعد از خروج غیر قانونی آمریکا و یک سال بی عملی اتحادیه اروپا به مواردی که در ماده ۳۶ برجام هم قابل اجرا بوده است اقدام کرده است چگونه می توان شرایط فعلی را به شرایط قبل برگرداند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در این نشست ها همچنین در مورد تعهدات و اقداماتی که اروپایی ها باید انجام دهند صحبت کردیم و گفت و گوهای خوبی هم بود.

ظریف تصریح کرد: متاسفانه اروپایی ها برای اینکه اقدامات و تعهدات خودشان را انجام دهند به برخی مجوزها از طرف آمریکا نیاز دارند که از نظر ما این وضعیت، شرایط خوبی را برای آینده روابط بین الملل نشان نمی دهد که کشورهای مستقل برای انجام اقدامات قانونی نیاز به اخذ مجوز از دیگر کشورها داشته باشند.

وزیر  خارجه ایران قرار بود روز یکشنبه سوم شهریور به چین سفر کند اما با توجه به سفر دوباره ظریف به فرانسه، او بامداد دوشنبه راهی پکن شد.

ظریف عصر یکشنبه به «بیاریتز» محل برگزاری نشست سران گروه هفت در فرانسه رفت و در آنجا با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه آن کشور و نمایندگانی از آلمان و انگلیس ملاقات کرد.

ظریف بعد از دو روز اقامت در پکن، راهی ژاپن شد وی بعد از آن راهی مالزی خواهد شد.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    6 13
    چه لزومی داشت اصلا بروند بیاریتز که این همه شک و شبهه ایجاد کند؟! ایشان که به تازگی پاریس بودند؟!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    20 9
    مجوز مذاکرتون لغو شده! الکی نزن زیر همه حرفای دیگران. این از حرفای تو اونم از روحانی که میگه پیش شرط ما برداشتن کل تحریماست! خب عزیز من موضوع مذاکره همینه. تحریمها رو کلا لغو کنن سر چی مذاکره کنن؟ اصلا دیگه چه نیازی خواهید داشت به مذاکره؟ الان تو این همه مشکلات اقتصادی موضع شما اینه تحریمو بردارن دیگه خدا رو هم بنده نیستید. برید بابا. به هیچ جا نمیرسیم ما.
  • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    3 0
    در ۲۴ ساعت تغییر موضع دادید یکم هماهنگ باشید من یک سوال دارم این غنی سازی انرژی اتمی تو این بیست تو خورده ای سال چه مزایایی برای مردم ایران داشته ؟باعث پیشرفت در اقتصاد شده؟انرژی هسته ای حق مسلم ما هست خوب درست اما زندگی خوب آرامش زیاد ،درآمد بالا و آینده روشن چی آیا حق مسلم ما نیست ؟
    • سرگرد حشمت عضدی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      1 0
      پرسیدی غنی سازی در این بیست و چند سال باعث پیشرفت اقتصادی شده؟ البته که شده. غنی سازی موجب تحریم میشه و شما به فکر می افتید که اقتصاد تک محصولی نفتی را به اقتصاد چند محصولی تبدیل کنی. تحریمهای حاصل از غنی سازی موجب میشه سازمان مالیاتی برای ریجیستری کارتخوان مطب پزشکان فعال بشه و به پزشکان اجازه فرار مالیاتی نده. اگر تحریمها نبود کسی به فکر مالیات گرفتن از اینها نبود. البته مالیات هم در پیشرفت اقتصادی سهم بسزایی داره. غنی سازی خیلی کار پر برکتی است. ملتی را که چندین دهه به مفت خوری و تنبلی عادت کرده از خواب غفلت بیدار میکنه و بهشون یاد میده که اگر نمیتوانی مثمر ثمر باشی پس کمتر بخور و کمتر رفاه داشته باش چون نفت برای این نیست که تو مفت و مجانی رفاه داشته باشی