ظریف شوک داد، سخنان روحانی دنیا را به فکر فرو برد

پس از شوکی که وزیر خارجه با سفر غیر منتظره خود به دنیا داد، رئیس جمهور کشورمان نیز به رهبران جهان تکان بیشتری داد. او پیام داد ما آماده هستیم؛ شما چند مرد حلاج هستید؟

زهره نوروزپور: این روزها دنیا در تکاپوی حل اختلافی تاریخی است. تنشی که به جرات می توان گفت در چهل سال اخیر میان ایران و آمریکا بی سابقه بوده است. پس از اعمال تحریم های ثانویه در نتیجه خروج آمریکا از برجام، وضعیت جور دیگری برای جهان رقم خورد.

پس از اجرایی شدن برجام، شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود رفت. میلیاردها دلار پول ایران در بانک های اروپا و آمریکا از بلوکه خارج شد. فروش نفت ایران رونق گرفت. اروپائیان برای سرمایه گذاری پشت درهای ایران صف بستند و یکی پس از دیگری در ماه های اولیه برای بستن قراردادهای تجاری به کشورمان آمدند. مقاومت در منطقه قدرت گرفت. ایران در سوریه توانست از روس ها کمک بگیرد و هم کمک بدهد. نفوذ ایران در عراق شدت بخشید و در نهایت محور مقاومت بیش از گذشته توانست بر دشمن امروز که از خشم دست آوردهای ایران به اهداف کشورمان در این مناطق حمله می کند، غلبه کند. خشم امروز از اسرائیل نتیجه پیروزی های مقاومت است که این هم دستاورد برجام بود.دست آوردی که این روزها با حملات مکرر اسرائیل ثابت شده است.کما اینکه با پیشرفت مذاکره و دیپلماسی این حملات دو چندان شد.

حال عده ای می گویند چه ارتباطی به برجام دارد؟

ایران تا قبل از برجام تحریم بود. کشورهای منطقه و اروپا اجازه همکاری و رفت و امد در ایران را نداشتند، پس از اجرا شدن برجام اغاز همکاری ها با روس ها در سوریه آغاز شد. ارتباط ایران با کشورهای آسیایی و عربی قطر،عمان و کویت رونق تجاری گرفت. حتی مصر سیسی نیز محتاطانه با ایران عمل کرد.

اینها بخش کوچکی از برجام بود که منفعتی هم برای کشورهای دیگر داشت تا با سرمایه گذاری ها خود و ایجاد شرکت ها در ایران به منفعت خود برسند و منفعتی هم عاید اقتصاد کشور شود. نرخ ارز در زمان اجرای برجام ثابت ماند. کشتیرانی رونق گرفت. عواملی که در قدرت گرفتن مقاومت تاثیر مستقیم داشت. دستارود مهم مقاومت نشست آستانه و راه حل سیاسی برای سوریه بود که به ثمر نشست. نشست های سه جانبه ایران با کشورهای آسیای مرکزی، شرقی و شمال بود. که هرکدام نتیجه مطلوب خود را داشت در آسیا با چین یک کمبرند یک راه، در خاورمیانه محور مقاومت و نشست های آستانه و سوچی، در شرق آسیا بندر چابهار و... در نهایت قوت گرفتن جبهه های مردمی عراق، سوریه و یمن....

تا اینکه ترامپ سکان کاخ سفید را به دست گرفت و باقی اتفاقات.

اردیبهشت ماه سال گذشته ترامپ از برجام خارج شد و شش ماه بعد در آبان ماه تحریم نفت ایران اجرایی شد. در این مدت اروپا که قرار بود کانال مالی موسوم به اینستکس را اجرایی کند نتوانست کاری از پیش ببرد . بدعهدی اروپا سبب شد ایران گام به گام تعهدات برجامی را آغاز کند و غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد که زمانی به اجرای گام سوم نمانده است.

اروپا از راه دیگری وارد شد؛ میانجی ها یکی پس از دیگری به ایران آمدند از ژاپن تا عراق و آلمان، در نهایت مشاور ویژه مکرون آخرین پیام رسان بود که پس از اجرای گام دوم به ایران آمد و طرح فریز مقابل فریز را به مقامات عالی کشورمان ارائه دارد.

این کشمکش دیپلماسی که در این روزها به نظامی هم کشیده شد. تا امروز ادامه داشت که خبر رسید فضای دنیا قرار است کمی تغییر کند.

ظریف بی اطلاع به فاصله یک روز که از فرانسه بازگشته بود بار دیگر عازم این کشور شد و در محل اجلاس جی 7 فرود امد. غافلگیری سفر ظریف مانند روزهای توافق برجام بود که هر لحظه خبری از رفت آمد های دیپلماتیک می آمد. ظاهرا تاریخ در حال تکرار است و به این تکرار ادامه می دهد!

وزیر خارجه سفر غیرمنتظره خود را مثبت ارزیابی کرد و گفت مسیر پیش رو دشوار است، اما به امتحان کردنش می ارزد.

رئیس جمهور غوغا کرد

صبح روز گذشته نیز حجت الاسلام والمسلیمن حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته گفت:  دولت برای حل مشکلات کشور از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی نمی کند و دریغ نمی کند، بنده معتقدم برای منافع ملی کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم. من اگر بدانم به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم کشور آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود، دریغ نخواهم کرد، زیرا اصل منافع ملی است.

خواست مردم ما حفظ عزت و استقلال توأم با رفاه و کاهش زحمت و سختی‌ها است. ما مقاومت و ایستادگی می‌کنیم تا به اهداف، امنیت و عظمت برسیم. ایستادن وقتی ارزش دارد که منافع ما تأمین شود.برای امنیت و منافع خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم. در کنار این ایستادگی و مقاومت برای حل و فصل مسایل خود مذاکره هم می‌کنیم. 

رئیس جمهور روز گذشته با طرح این سئوال که با یک مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودی بردیم؟ گفت: بعضی ها مثل اینکه در گوششان پنبه است و انگار پنبه را هم در نمی‌آوردند؛ می گویند مذاکره کردید چه خاصیتی داشت؟ ما بعد از مذاکره بود که به جای فروش یک میلیون بشکه، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم. میلیاردها دلار برای کشور پول آوردیم و هر ماه حدود یک میلیارد را آزاد کردیم، چه خاصیت داشت؟ خاصیت این بود که قطعنامه هایی که آمریکا 30 سال برای آنها زحمت کشیده بود، مثل بتی که ابراهیم شکانده بود، آن بت را شکستیم؛ چه کار کردیم؟

پس از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان خبرهای تازه ای از بیارتیز آمد:

مکرون گفت: در هفته آینده شرایط دیدار حسن روحانی رئیس جمهور و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فراهم می شود. رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آماده ملاقات با هر رهبر سیاسی برای تامین منافع مردم ایران است، گفت: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.

مکرون یادآورشد: امکان رسیدن به توافق بین رئیس جمهوری ایران و آمریکا وجود دارد.

دویچه وله فارسی نیز نوشت: مکرون گفت برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا نقشه راهی تهیه شده و ممکن است دونالد ترامپ و حسن روحانی البته با حضور من با یکدیگر دیدار کنند.رئیس جمهوری فرانسه گفت:«من قبلا به آقای روحانی گفته بودم اگر موافق باشد با آقای ترامپ دیدار کند، این اتفاق می تواند بیفتد. شاید هم به این نتیجه برسیم و این دو با هم دیدار کنند، البته با حضور من.»  

او افزود:«بین ما پیام‌های بسیار زیادی فرستاده شد و گفت‌وگوهای ما در دو روز گذشته در باره ایران بسیار مثمر ثمر بود.»

ترامپ چگونه به موضوع می نگرد

ترامپ نیز در اینباره گفت: اگر شرایط مناسب باشد، با ایرانی ها برای رسیدن به یک توافق جدید دیدار خواهم کرد. معتقدم که ایران می تواند کشور بزرگی باشد اما نمی تواند سلاح اتمی داشته باشد، اگر شرایط مناسب باشد با رئیس جمهوری ایران دیدار می کنم اما باید بازیگران خوبی باشند.

ترامپ با اشاره به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیاریتز اضافه کرد: مکرون همه مسایل را با من در میان گذاشت و دقیقا به من گفته بود چه کسی می آید. درباره خرید نفت ایران صحبت کرد، با این حال، شاید ابتکار مکرون کار ساز باشد، شاید هم نباشد.

وی با بیان این که ایران در یک موقعیت جغرافیایی عالی اما پرتنش قرار دارد، افزود: کشورهای عضو برجام به مرور بیشتر با ما موافق شدند. فکر می کنم زمان اعتبار توافق هسته ای بسیار کوتاه است. ایرانی ها مذاکره کنندگان توانمندی هستند. نگاه کنید چه کار کردند تا به توافق دست یابند، نگاه کنید چه بلایی بر سر جان کری آوردند؛ هواپیما را پر از پول کردند و به ایران فرستادند.

رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه آیا با رئیس جمهوری روحانی دیدار خواهید کرد، گفت: من روحانی را نمی شناسم، طی سال های اخیر تنها از دور تماشا کرده ام، فکر می کنم ایران می خواهد وضعیت را تغییر دهد.

 خبرنگاری از ترامپ پرسید منظور از ملاقات با روحانی در هفته‌های آتی چیست؟ ترامپ پاسخ داد: ایران دچار محدودیت در منابع مالی خود شده است و یادتان باشد من چیزی به آنها پرداخت نخواهم کرد. {آنها به ما نیاز دارند نه ما} و اگر قرار ایجاد یک کانال برای فروش محدود نفت تایید شود، این کانال در مدت زمان محدود تعریف خواهد شد و خیلی زود منقضی خواهد شد {تا ایران بتواند کمی نفت بفروشد}. اما من چیزی به آنها پرداخت نخواهم کرد. این کار نه با مشارکت آمریکا بلکه با حضور چند کشور صورت خواهد گرفت.

نگاه مرکل امیدوارانه بود

مرکل نیز از یک گام بلند خبر داد؛ او گفت: همه سران گروه هفت نه تنها در باره اینکه ایران نباید تسلیحات هسته ای داشته باشد، بلکه در این مورد که مذاکره تنها راه درست دستیابی به این هدف است، متفق القول هستند و توافق دارند و ایالات متحده از مذاکرات کشورهای اروپایی با ایران استقبال کرده است.

وی در باره مذاکرات با ایران افزود: ما نمی توانیم امروز بگوئیم که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود و چه احتمال هایی پیش خواهد آمد، اما همین اراده و خواست استوار کنونی برای مذاکره، گام بزرگی به شمار می رود.

به گفته مرکل؛ ما همگی منافع زیادی در حل مسالمت آمیز این مسئله داریم، هر چند سهل و آسان نخواهد بود.

سرانجام چه خواهد شد؟

از سخنان ترامپ، مکرون و مرکل پیداست که آمریکا ضمن اذعان به پیش شرط نداشتن برای مذاکره بسیار پیش شرط دارد! مهمترین این شرطها مساله موشکی ایران است.بعد از اینستکس و فروش نفت است که ترامپ به صراحت گفته انجام نمیدهد یا اگر هم معافیت نفتی ایجاد کند موقتی و محدود خواهد بود. درباره اینستکس نیز او کوتاه نیامده است! با این حساب صحبتی از مذاکره ایران و آمریکا وجود ندارد چراکه این مسائل خطوط قرمز ایران است. مکرون ادعا کرده است  که در هفته دیگر ممکن است ترامپ و روحانی با یکدیگر ملاقات کنند. این در حالی است که سه هفته دیگر نشست سالانه سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می شود. شاید منظور مکرون اشاره به این نشست و حواشی آن بوده است. با اینحال نه می توان به این وضعیت امیدوار بود نه می توان امیدوار نبود چراکه به هرحال راه دیپلماسی باز است و ادامه دارد.

از سویی دیگر اینکه امروز با طرح های تایید شده و نشده از جانب مقامات کشورمان و مقامات اروپا و آمریکا چه خواهد شد ؟ آینده مشخص می کند که در این مذاکرات چه گذشته است؟ اینکه آیا ترامپ پیشنهاد مکرون را پذیرفته است یا خیر؟ اما صحبت های ترامپ نشان می دهد که او طرح مکرون را پذیرفته است.

رئیس جمهور جوان اروپایی این طور که پیداست رسالت خود را بالاخره انجام داد و رفت و آمدها و تلفن های او به نتایج مثبتی رسید. ممکن است نتیجه آن اجلاس سهول اجرای اینستکس باشد، فروش نفت باشد، کاهش تنش در خلیج فارس باشد هر آنچه که باشد یا همانطور که ذکر آن رفت نباشد!  دنیا همیشه خواهان صلح بوده است و به گفته مقامات کشورمان راه دیپلماسی همیشه باز است.

از طرفی دیگر ظاهرا جهان در حال تجربه کردن فصلی دیگر از دیپلماسی است. از زمان صلح ورسای تا کنون جهان تا این اندازه نزدیک به جنگ دیگر نشده بود تا نام جنگ جهانی سوم را در تاریخ ثبت کند. وضعیت فعلی امروز روابط بین الملل در سراسر جهان با وجود گروه های تروریستی بی سابقه بوده است.

امروز رئیس جمهور کشورمان با چاشنی تهدید اجرای گام سوم به دنیا اعلام کرد که ایران خواهان اجرای دیپلماسی مثبت با شاخه نظامی، سیاسی و اقتصادی است. از نظر ترامپ ایران پیروز یک بازی حاصل جمع صفر است و او هیچ سهمی از برجام نبرده است. از نظر اسرائیل ایران هم پیروز این بازی است چرا که محور مقاومت قوی تر شد و انها ضعیفت تر. پیام دکتر روحانی به جهان شاید بارقه ای از امید را روشن کرد که روزهای آینده دیپلماسی «چندجانبه گرایانه»  واقعگرایانه به دنیا نگاه کند و بار دیگر تاریخ نتیجه مقاومت مردم ایران را به دنیا نشان دهد. به هر حال رئیس جمهور امروز واضح اعلام کرد: ما آماده هستیم شما چه در چنته دارید؟

23310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 128
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    خدا کمک کنه مذاکر با خوبی انجام بشه و این بار تحریم ها از دوش مردم برداشته شه
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      به امید اینکه مثل برجام نشه
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      به چه قیمتی؟اگر خواستار دست کشیدن ایران ار موشک هاش باشن اونوقت اگر به ایران حمله شد ایا سربازامون باید باسنگ از ایران دفاع کنند؟شاید نقشه ای برای حمله به ایران باشه
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      به چه قیمتی؟اگر خواستار دست کشیدن ایران از موشک هاش باشن اونوقت اگر به ایران حمله شد ایا سربازامون باید باسنگ از ایران دفاع کنند؟شاید نقشه ای برای حمله به ایران باشه
    • توسی IT ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      انشاا...قفل مداکرات منطقی و عادلانه بشکنه اگر تندروها بدارند این اشتباهه اصلاح طلب رو صلح طلب و اصولگرا را جنگ طلب بدانیم
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      ملاقات با روحانی به نظرم هیچ فایده ای ندارد چون دیگه اظهر من الشمس است که روحانی و ظریف نقش تعیین کننده ای ندارند
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      39 18
      ترس برادر مرگه ایران باید همون در دولت قبل زمانی که به دلیل قیمت بالای نفت اوضاع مون از حالا بهتر بودو تحریم ها هم در حد امروز جا نیفتاده بود خیزش رو برای غنی سازی بالا بر میداشت و با برگی ارزنده تر مذاکره میکرد ما تقریبا عین کره شمالی تاوان دادیم و سخت ترین تحریما رو اعمال کردن ولی در عین هزینه دادن که اصل فشارش رو ملت بود همسنگ اون چیزی بدست نیاوردیم تا جایی که نگارنده مقاله از آزاد شدن پول خودمون به عنوان موفقیت های مذاکره و برجام یاد میکنه! واقعا جای تاسف داره اون موفقیت در نفوذ در سوریه و عراق هم بیشترش به خاطر خون جوانان دلیر ما بود نه فقط پولای آزاد شده برجام وگرنه عربستان خیلی بیشتر از ما هزینه کرد در منطقه...
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      آقای 10.18 تا کی توهم توطءه توهم.بمب هسته ای هم که داشته باشی باز مردم فدا میشن.مثل اینکه وضعت خوبه یا به جایی وصلی؟
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      77 10
      هدف امریکا از مذاکره همون داستانی هست که سر لیبی پیاده کردن اول هسته ای رو تعطیل کرد بعدم موشکی بعدم یه شب منطقه پرواز ممنوع اعلام کردن و ناتو که در معیتش همین فرانسه- که قراداد امنیتی هم با قذافی برای دفاع از لیبی در هنگام جنگ امضا کرده بود -لیبی رو شخم زدن و تمام زیرساخت و مملکت رو نابود کردن وهنوزم بعد سال ها اونجا جنگ داخلیه و مردمی که قذافی و سیاستش هاشو عامل تحریم و نداشتن آب و نون میدونستن الان آب ونون و امنیت و مملکت و همه چیشون رو یه جا از دست دادن
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      67 8
      جناب 13 25 چرا به همه تهمت میزنید منم از نظر اقتصادی مشکل دارم ولی مگه برجام قرار نبود فتح الفتوح کنه مگه قرار نبود مردم زندگی عالی داشته باشند وضعیت معیشت مردم قبل برجام بهتر از بعد برجام بود چرا همیشه باید فکر کنیم هر کسی با مذاکره موافق نیست به جایی وصله اگه اینطوره هر کسی منفی میده به نظرات موافق تو به جایی وصله حتی خود امریکایی ها هم میگن فقط یه احمق میتونه سر برنامه دفاعی مذاکره کنه ولی متاسفانه خیلی ها از جمله شما هنوز به این حرف باور ندارید
    • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      7 14
      علی برکت الله
    • محسن IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      9 21
      واقعا انتظار دارید مذاکره مجددی رخ بدهد بدون اینکه ایران امتیازی مثل بحث منطقه ای یا موشکی را ندهد و تحریمها برداشته شوند؟؟ البته به صورت موقت!! شما عزیزان اصلا قرآن خوندید؟؟ می خونید؟؟ دینتون چیه شماها؟؟؟
  • عرشیا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    با اینکه تحقق این دیدار را بسیار بعید میدانم ولی اگر روزی این اتفاق خجسته رنگ واقعیت بگیرد و اثرات مبارک این رویداد در زندگی روزمره مردم ایران خودش را نشان بدهد دوباره به شیخ دیپلمات ایمان می اوریم و به انتخابمان در اردیبهشت 96...
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      اگر ملاقاتی صورت بگیره قطعا با خواست نظام بوده ونه شخص روحانی پس دلت رو به روحانی خوش نکن
    • قاسم IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      198 8
      اینها اثرات برجام و مذ اکره نیست، داریم به انتخابات نزدیک می شویم!
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      58 37
      چه حرف خنده داری
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      34 3
      ساده لوحی هیچ حد و مرزی نداره
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      57 2
      البته جناب قاسم داریم به انتخابات امریکا هم نزدیک میشیم و ترامپ هم راغب هست که با دست پر از جمله کشیدن ایران سر میز مذاکره ولو اگر مثل مذاکره با کره شمالی محدود به 4تا عکس یادگاری دست دادن محدود بشه بره داخل گود انتخابات
    • محسن IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      8 13
      خدا به دل بعضیا مهر میزنه تا هدایت نشن!! عین آیه قرآنه! در اینجا دارم به وضوح و به وفور از این دست مردمان میبینم که مهر به دلشون خورده و همیشه در خوابند! از برجام به این واضحی که درس نگیرید دیگه به شماها امیدی نیست! اما بدونید که مذاکره مجدد صورت نخواهد گرفت! یعنی ما نخواهیم گذاشت ایران عزیزمون و این عزتی که با خون شهدا به دست اومده با این تفکرات ذلت بارتون که نه به اسلام ربطی داره و نه به ایرانی بودن به باد فنا بدید! دیگه تموم شد سکوت ما! هر کسی بخواد مذاکره و خسارت مجددی رو به ایران وارد کنه با قاطعیت تمام جلوش می ایستیم. کسانی هم که برجام رو رقم زدند باید پاسخگو باشند که پس چی شد اونهمه وعده و وعید؟؟ تفکر پوسیده غربزده ها برای همه رو شده! دوره اتون تموم شده
    • محمدحسین IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      2 0
      سر برجام که رهبری گفتن خوشبین‌ نیستم و بعدشم که دیدیم دلیلش چی بود. حتی تو عهد قجر هم قبیله ها وقتی قرارداد میبستن رو قولشون‌ میموندن ولی نمیدونم یه سری دلشون رو به چی آمریکا خوش کردن. اگه انقدر که سنگ آمریکا رو به سینه میزنید به فکر اقتصاد مقاومتی و جوونای خودمون بودید الان ابر قدرت شده بودیم.
    • محمدحسین IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      1 0
      اگر ملاقاتی صورت بگیره خواست شخص روحانی بوده و نه نظام. خواسته ما مشخصه مقاومت تا تقویت اقتصاد ملی.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    چرا سعی می کنید حقیقت را وارونه جلوه بدید کدوم مقاومت چرا همیشه نتیجه هر چه باشد خود را پیروز میدان میدانید این نوع ادبیات دست کم گرفتن شعور مخاطب است
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      12 5
      شعور مخاطب هیچ ، جیب مخاطب بی شعور خالیه دوباره نشسته بانتظار مذاکره ظریف و روحانی
  • SG ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    همان عامل داخلی که چهل سال است مانع این دیدار شده ،این بار هم مانع خواهد شد. شک نکنید.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      59 14
      شما تضمین میدی که عکس یادگاری نیست و واقعا مذاکره عادلانه است
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      61 12
      کمی انصاف هم خوب چیزیه فقط مشکلات از طرف ایران نبوده بلکه از 40 سال قبل تا امروز امریکا از حمایت همه جانبه از صدام در جنگ با ما بگیر تا انواع اقسام تحریم و زدن هواپیمای مسافر بری و ...وکلا هر کاری که در توانش بوده برای سنگ اندازی بین رابطه دوکشور دریغ نکرده
    • محمدحسین IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      1 0
      پس اون عامل چجوری اجازه داد برجام صورت بگیره؟ بهتره قبل از نظر دادن یک ذره فکر کنی
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    واقعیت چیز دیگریست صادارات نفت ایران به صفر رسیده فاجعه روز به روز عمیقتر میشه اگه توافق انجام نشه دولت از نیمه دوم سال حتی در پرداخت حقوق کارمندا میمونه ایران چاره ای نداره جز توافق
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      48 84
      آخه بر اساس کدام اطلاعات و مستندات حرف میزنی ؟! یعنی می خوای بگی خیلی سرت میشه و از همه امور و پشت پرده خبر داری ؟!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      96 12
      ایران اگر دست از حمایت برخی کشورها بردارد ؛ بدون فروش نفت هم میتواند کشور را اداره کند .
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      18 72
      .ما ۴۰ سال تحریمیم.چرا به ملت دروغ می گی.هنوز نفت ما به فروش می ره .امریکا هم بههر دری زده نتونسته هیچ غلطی بکنی .قبل اینکه حرفی بزنی فکر کن
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      45 33
      همین امثال شما چند سال قبل با تکرار طوطی وار حرف رسانه های معاند از قبیل سایه جنگ داره میاد و یا اگر دلار بشه 5 هزار دیگه همه چی تعطیله و امثالهم در دوره قبل از مذاکرات برجام مذاکره رو تنها نجات میدونستین که عاقبتش شد برجام و وضعیت وخیم تر امروز آدم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه مگر اینکه خاءن باشه
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      32 56
      ایران اگر دست از حمایت اون کشورایی که میگی بر داره نا امنی از اونجا که خط مقدمه به داخل کشور کشیده میشه و آن زمان مجبور میشه که چندین برابر هزینه کنه والبته شاید کشوری دیگه باقی نمونه واسه اداره کردن تو این دوره زمونه کسی یه دلار بی حساب کتاب خرج دیگری نمکینه
    • ایرانی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      7 0
      دقیقا الان 5ماه است که وزارت بهداشت ازپرداخت حقوق معوقه پرسنل خودعاجزاست!!!
    • محمدحسین IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      4 0
      هر وقت آمریکا دست از حمایت از اسراییل کودک کش برداشت ایران هم دست از حمایت از یمن مظلوم بر میداره.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    برجام پشت برجام سیگار پشت سیگار
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    آمریکایی ها همه چیز رو زیر نظر دارند و فهمیده اند که ایران می‌تونه مقاومت کنه. بنابراین کوتاه اومدن و تن به مذاکره دادند. درود به ملت بزرگ ایران. و به امید حفظ حقوقمان در کنار عزت و پیشرفت و رفاه کشور.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      92 40
      تعداد منفی هایی که گرفتی را نگاه کن، نظر واقعی ملت ایران را می فهمی
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      57 4
      خدای من بعضی از هم وطنان این همه هوش رو از کجا آوردن ؟
    • رضا FR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      57 5
      حال خوشتو میخرم،چند؟
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      15 77
      11 و23 عزیز چرا نظرات بالا و پایین اینقدر منفی یا مثبت نخوردن ولی این نظر اینقدر منفی خورد؟ به هر حال هم منافق خارج نشین داریم و هم روشنفکر داخلی و هم ربات
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      12 41
      عزیزی که تعداد مثبت منفی رو نظر ملت میدونی اولا مخاطبان خبر آنلاین یه جامعه آماری محدود هستن و به همین راحتی نمیشه اونو به کل ملت نسبت دوما برفرض حرف شما درست این نظر کل ملت باشه مگر الزاما آنچه که اکثریت بر اون متفق هستن باید در واقعیت هم درست باشه مثلا در زمان سید الشهدا هم اکثریت کمر به جنگ با اون حضرت بستن و یا همین اکثریت که شما میگی دوره قبل برجام فشار نیاوردن که راه نجات مذاکرست و حاصل شد برجام و وضعیت کنونی و یا خود پروردگار هم بارها در قرآن میفرماید اکثر بندگان تعقل نمیکنن یا اکثر بندگان ناسپاس اند وغیره پس بجای تکیه بر مثبت و منفی کمی هم عبرت گرفتن از گذشته بد نیست ها!
    • علی AE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      26 63
      شول مغز امریکا از اول میگفت مذاکره کنیم . ایران زیر بار مذاکره نمیرفت
    • سلام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      64 4
      تجربه نشون داده ما کاردرست رو زمانی انجام دادیم که دیرشده مثل مذاکره در زمان جنگ ایران و عراق دو سال قبلش میخواستند بما خسارت بدن عراق هم برگرده به مرزهای قبلی
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    176 9
    با مذاکره و حرف نه ظریف و نه ترامپ کاری از پیش نمی برند ترامپ به پشتوانه نیروی علمی و کار کارخانجات و شرکتهای امریکایی به دنیا زور می گوید و ما فقط نیروهای علمی و کارافرین خود را نابود می کنیم و فقط با حرف می خواهیم پیروز شویم
  • US ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    من به نرمش از نوع شیعه محورش رای میدم
  • امين IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    66 25
    مذاكره به شرطي خوب است كه ببينيم روحاني چه چيزي مي خواهد بدهد تا آمريكا كوتاه بيايد. تا زماني كه كاملا روشن و شفاف دولت نگويد ميخواهد روي ميز چه چيزي را به مذاكره بگذارد نمي توان گفت مذاكره خوب است يا بد. ما خواستار شفافيت و از محرمانه خارج شدن مذاكرات هستيم. مثل برجام نباشد كه توافقات جانبي مثل fatf و ... داشت و ملت بي اطلاع بودند. نمايندگان مجلس بايد اينبار دقت بيشتري داشته باشند
  • متحیر IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    140 3
    چرا اینقدر شما خبرگزاریها با باد تغییر جهت میدید؟ تا دیروز مذاکره اوف بود حالا شد رحمت برای مردم؟ اگه مقاومت خوبه تا آخرش وایستن. اگر خوب نبود که تا حالا مردم رو عذاب دادن واسه چی؟ چرا در هر شرایطی میخواید دولت و تصمیم گیران رو قهرمان جلوه بدین؟ بالاخره چیو باور کنیم؟ مذاکره خوبه یا بد؟ یا جام زهر رو دولت نوشیده به مردم نمیگه؟
  • علی RU ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    77 36
    حسن روحانی قبلا گفته بود آدم باید دیوانه باشد با ترامپ مذاکره کند. ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات امریکا در حال فریب دولت ساده لوح ایران است.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      8 22
      ایشون نگفته تحت هر شرایطی با اون مردک حرف میزنه بهتر نیست مطلب رو کمی با تعمق بخونی ؟
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    165 9
    از شعار زدگی و وارونه جلوه دادن موضوعات خسته نشدید. اگر قرار است مذاکره ای انجام بشه و سر موضوعاتی که 40 سال است خط قزمز ما معرفی شده صحبت کنید پس جواب خسارتها و دردهایی که این چهل ساله مردم متحمل شده اند را کی باید بدهد. در واقع از دهه ها قبل باید به خصومت با دنیا پایان داد و این همه هزینه هم به مردم تحمیل نمی شد. الان هم ریاست خود آقایان به خطر افتاده که حاضرند برای حفظ آن دست به هر کاری بزنند. هیچ چیز را پای مردم نگذارید.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    41 99
    اخه ترامپ به کدوم عهدش پایبند بوده که این دومیش باشه فقط میخواد ایرانو بکشونه پای میز مذاکره که دور دوم ریاست جمهوری رای بیاره وقتی رای اورد دیگه کار کلا تمومه
  • سید IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    88 17
    امیدوارم رئیس جمهور بتونه با مذاکره شرایط مملکت رو تغییر بده و باعث بشه مردم با راحتی زندگی کنن. البته امیدوارم تندروها و پنبه در گوشها !!! هم دست از لجاجت بردارن .
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      36 39
      به عنوان کسی که یه روزی موافق سرسخت برجام بودم شاید موافقان دوباره مذاکره باید پنبه رو از گوششون دربیارن و کمی هم به حرف منتقدان دلسوز گوش بدن نباید گفت فقط خودمون درست میگیم اقای روشنفکر
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    48 21
    قبل از این مدام از دولت شنیدیم اگر آمریکا مذاکره جدید میخواد به برجام، که حاصل سالها کار کارشناسی برگرده. حالا چطور ناگهان مذاکره اونهم بدون مطالعه قبلی قراره کشور رو آباد کنه؟ حداقل از مذاکرات کیم و ترامپ عبرت میگرفتین. این نوع برخورد جز اینکه به آمریکا نشون میده تحریم موثره و فشار رو بیشتر میکنه نتیجه ای نداره.
  • ازاد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    مرگ بر امریکا..............................................!!!!!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      با مرگ بر امریکا شکم زن و بچه مردم سیر نمیشه درار اون پنبه رو از گوشت
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      40 سال مرگ گفتین چی شد؟ به ذره هم از ژاپن یاد بیگیرین بذارین ایران بشه ژاپن اسلامی !
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    148 4
    شوک وارد کردند ؟ خوبه , کم نمیارید !! ........
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    رشد مقاومت حاصل تدابیر رهبر معظم و خون شهدا است .
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      40 5
      رهبر را خوب نمي شناسيد مطالعه بفرما
    • US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      47 8
      مذاکره سم است!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      8 0
      اساسا امريكا براي رعايا بد است
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    21 5
    باز هم برو مذاکره. اره اونا دلشون برای ما سوخته پدر ما را در می ارن شما که ..
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    6 11
    اگه مذاکره ای انجام بشه و حقیقتا باری از دوش ملت ایران برداشته بشه خوب نیست عالیه،اما اگر قراره مذاکره ای برگزار بشه و در نهایت تنها آمریکایی ها از مواهب تبلیغاتی این مذاکره بهرهمند بشن این مذاکره از همین الان یه شکست تاریخی برای ما است.آمریکایی ها به خاطر جنبه تبلیغاتی این قضیه دنبال مذاکره با ایران هستند ،اگر قرار باشه مثل ماجرای برجام مذاکره ای صورت بگیره و نهایتش چیزی عاید ما نشه خوب اصلا چرا صورت بگیره؟؟؟؟من مخالف مذاکره نیستم ولی باید از همین ابتدا چارچوب هایی مشخص بشه که نتیجه رو برای ما تضمین کنه.اگر این مذاکره برگزار بشه و ما بتونیم مشکلات اقتصادیمونو در پی اون حل کنیم خیلیم عالیه ولی اگر این مذاکره برگزار بشه و در نهایت هیچ اتفاق مثبت و یا مواهب کوچیک و مقطعی نسیب ما بشه ،این مذاکرات میتونه برای ما خیلی سنگین تموم بشه.پس اصل برای ما باید ایجاد یه ساز و کار مطمئن برای روند مذاکرات باشه.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    35 0
    از فردا تیترهای زرد شروع میشه روحانی و ترامپ کجا و کی ملاقات می کنند ساعت خود را به وقت ملاقات دو رییس جمهور تنظیم کنید فرش قرمز دراز شد میز مذاکره ترامپ روحانی گرد است؟ یعنی چیز که تا دیروز تابو بود امروز یک چیز عادی میشود
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    38 4
    بله هر مرحله از این مقاومت نمیدونم چرا همراه بوده با فشار بیشتر ، تنگنای معیشتی برای مردم و وقتی کارد ب استخوان ک رسید تازه میگید بخاطر مردم ما فلان میکنیم اون از جنگ هشت ساله این از دوران محمود اینم از روحانی ماقبلشو هم ک چیبگم
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    60 2
    اقای روحانی انگار چراغ سبز مذاکره رو دریافت نمودن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    53 3
    اونایی که میگن مذاکره عزت ما رو نابود می کنه حتما مجبور نیستن پول داروهای گرون قیمت بدن. حتما خورد و خوراک و مسکنشون تامین شده که شعار میدن ... حتما نمی بینن که برامون برنامه تجزیه ریختن..کلا چیزی نمی بینن فقط از روی شکم سیری شعار میدن...مثل ژاپن مثل امارات مثل ترکیه عاقل و آروم بشیم.
  • دادخواه IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    117 0
    مصرف داخلي داره گيرم روزي سه ميليون بشكه نفت صادر شد مگر اين چهل سال در زندگي من تاثير داشته بنابر اين انتظار بشكن زدن از من نداشته باشيد ولي دلار اقا زاد ها بيشتر ميشود
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    11 3
    واقعا آدم حرف هایی میشنود که تجربه چند ساله قبل را تداعی میکند ، اینها دنبال وقت کشی و اینکه این مردک دوباره رییس جمهور شود ، اگر ایران مثل زمان کارتر عمل کند این رییس جمهور هم گم میشه در تاریخ نه اینکه جولان ملاقات و تحریم بدهد ، مردک از الان میگه هیچی نمی دم ولی مذاکره ؟! مسوولین ما هم تو کشتی نفت را تو دریا ها میچر خونن تا یکی بخره ولی به صنعت و معدن و نیروی داخل نگاه کم میکنند
  • تولید کننده داخلی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    18 26
    همه می دانند نتیجه این دیدار تماما به نفع ترامپ و تماما به ضرر شیخ دیپلمات خواهد بود به دلایل ذیل: 1- ترامپ به وعده انتخاباتی خود در خصوص مذاکره جدید با ایران بدون دادن امتیاز جدبد عمل کرده 2- ترامپ به تمام دنیا ثابت می کند که فقط آمریکاست که می تواند حرف اول و آخر را بزند و اون هژمونی خود را حفظ خواهد کرد . 3- ترامپ به متحد های ایران( لبنان عراق یمن سوریه افغانستان پاکستان و حتی ترکیه )هم این پیام را می دهد که بالاخره ایران به زانو درآمد 4- ترامپ در نهایت به راحتی دور دوم رای خواهد آورد
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    42 0
    این مذاکرات مثل برجام نخواهد بود و به نتیجه رسیدنش بسیار دشوار است و شاید هم سال ها طول بکشد.فعلا با کاهش اندک قیمت دلار خوش باشید!!
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    4 5
    سلام به نظر من ترامپ برجام را پاره کرد تا به نقطه کنونی برسه واون هم فقط یک چیزبرجام بهتر اون هم فقط برای ایران ولی با یک تفاوت در توافق قبلی عکسی از جناب احمدی نژاد واوباما نبود ولی توافق جدید برای ترامپ فقط یک توافق نیست بلکه مذاکره چشم تو چشم خواهد بود وکلا هدف ترامپ همینه دیدار دو ریس جمهور باهم ودرغیر اینصورت توافقی در کار نخواهد بود به این میگن چشم تو چشم دقیقا مثل دوتا مرد وبه نظر من اینکار باید انجام بشه چون ازقدیما هم دونفر که اختلاف داشتن به همین شیوه مشکلاتشون رو حل میکردن واگه طرفی حاضر نمیشد اونا ترسو یا زننونه میدونستند بنابراین جناب روحانی باید این موضوع رو قبول کنه که ترامپ این توافق رو کامل میدونه یعنی مذاکره رو در رو فقط همین وقطعا توافقی بهتر از اوباما در پیش خواهد بود
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    45 22
    من به آقایان ظریف و روحانی اطمینان دارم. تا الان بسیار عالی در زمین دیپلماسی بازی کرده اند و البته مردم هم یار ایشان بوده اند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    19 26
    بله بله بله ظریف و روحانی تحریم ها رو برداشتن ترامپم قول داده از این به بعد پسر خوبی باشه دلارم شد هزار تومن. چقد خوب
  • رضا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    53 1
    هم انتخابات ایران نزدیکه، هم انتخابات آمریکا :)
  • GB ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    28 8
    بعضی‌‌ها دوستی‌ با دنیا و کشورهای پیشرفته رو در موشک‌های بالستیک گره زدند و نگران دفاع ایران در جنگ هستند. اولا دوستی‌ و رابطه با دنیا یعنی‌ دوری از جنگ، دوما وقتیکه با کشورهای دنیا رابطه دوستانه داشته باشیم میتونیم انواع و اقسام ادوات جنگی از جمله جنگنده‌های پیشترفته رو بخریم، ثانیا دشمنان ما همین دور و بریهای ما هستند که احتیاج به موشک بالستیک نداریم که بخواهیم نگران باشیم.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      7 7
      داعش و النصره القاعده و... گروه های ترروریستی چی
    • حسنی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      15 3
      هنوز نمیدونید دیپلوماسی همون قانون جنگله شیک و مدرن و بزک شده هست ... قوی نباشی میخورنت ...
    • محمد حسین IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      14 0
      یه جور حرف میزنی انگار دنیا الان گل و بلبله و فقط ایران برای امریکا مشکل سازه. واقا تو دنیا حکومت جنگله. الان امریکا داره بدون دلیل چین رو تحریم اقتصادی میکنه که مبادا چین از لحاظ اقتصادی ازش جلو بزنه. بعدشم موشک و هسته ای و اینا همش بهانس. اگه موشکامونم بدیم یه بهانه جدید پیدا میکنن بهت قول میدم.
  • کدخدا IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    3 5
    سلام جناب روحانی احتیاط کن فقط زمان را به فروش نگذارید بازی سیاسی نخورید این غربیها از ان پدر سوختها هستند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    87 31
    اولين اصل يك مقاومت اينه بدونيم هدف چيه. من هنوز نفهميدم چرا داريم مقاومت ميكنيم چمد سال پيش گفتن انرژي هسته اي حق مسلم ماست مردم مقاومت كنن. الان شد حقمون خب چي شد؟ تو اون مقاومت و تحريمها چند نفر بر اثر نبود دارو مردن؟ چندتا خانواده از هم پاشيد بخاطر نداري و فقر؟ چند نفر خودكشي كردن؟ الان بايد خوشحال باشيم كه انرژي هسته اي داريم يا ناراحت؟ بحث دوم مشكل مقاومت اينه كه فقط مقاومت واسه مردم. مسئولين و وابسته هاشون چه تو دولت چه مجلس چه ساير نهادهاي قوي خبري از مقاومت توشون نيست. آقا زاده ها سفرهاي خارجيشونو دارن. رانت خوارا سودهاي ميليارد دلاريشونو دارن و فقط مردم عوام هستن كه دارن مقاومت ميكنن. كدوم مسئول تو خونش گوشت نياورده يك ماه؟ كدوم مسئول به خاطر گروني رفته حاشيه شهر خونه اجاره كرده؟ كدوم فرزند آقايون از نداري رفته خونه پدرش يه اتاق گرفته ؟ هر وقت اين مشكلاتو حل كرديد بيايد دم از مقاومت و پيروزي بزنيد و گرنه الان هزينه كردن از جيب كردن مردم و قيافه گرفتن براي بقيه هنر نيست.
  • نادر IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    41 0
    اگر به نفع همه است مذاکره شود ولی برای یک گروه خاص باشد در ایران خیر.
  • رضا FR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    48 4
    گویا شما درست متوجه نشدی این ماییم که به مذاکره احتیاج داریم نه قدرت های جهانی اونا که حالشون خوبه کسیم تهدیدشون نمیکنه این حرفایی هم که میان به ماها میزنن همش دروغه پشت پرده میرن میگن هرچی شما بگید
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      9 21
      ببخشید مثل اینکه شما بیشتر از ماموران اطلاعاتی خبر دارید از همه مسائل بعدش اگر غرب اصلا مذاکره براش مهم نیست پس چطور هر روز تو اخبار حتی همون فارسی زبانان خارج نشین میبینم که دارن التماس میکنند تا با ایران سر میز بشینند چرا واقعا این تفکر رو دارید؟
  • خلیل CZ ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    26 0
    فروش نفت...!!!...
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    36 21
    خاطر مردم زمانی جمع می شود که دولت اعلام کند؛ من حاضرم بخاطر مردم مدیران ضعیف را کنار بزنم من حاضرم بخاطر مردم کابینه پیر را جوان کنم من حاضرم بخاطر مردم با مفسدان اقتصادی برخورد کنم من حاضرم بخاطر مردم ۲۴ ساعته، کار جهادی کنم من حاضرم بخاطر مردم شایستگان را از هرجناحی که باشند، تحقیر نکنم و مسوولیت بدهم من حاضرم بخاطر مردم آمار را کم نکنم، تورم و گرانی را کم کنم من حاضرم بخاطر مردم تولیدکننده داخلی را به اندازه خارجی ها آدم حساب کنم من حاضرم بخاطر مردم از حال و هوای دوران تبلیغات بیرون بیایم و شعار ندهم من حاضرم بخاطر مردم این دوسال باقی مانده را به سمت حواشی نروم من حاضرم بخاطر مردم بانک ها را به خدمت مردم درآورم من حاضرم بخاطر مردم راست و حسینی کار کنم
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    11 44
    هر چی حضرت آقا بگه.
  • علی کوثری IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    9 62
    هر حرکتی در این موقعیت و شرایط . که‌اهل‌شیب‌ابی طالب هستیم . فقط به‌اذن‌ رهبری باید رفتار کرد .ولا غیر انشاءالله .ان‌میدهیم‌ولی‌عزت را ..........نه
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      21 3
      احسنت چهل ساله نتيجه اش را ديديم ايا بازم ادامه بديم درس بگيريم
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    39 3
    گل بر سر عروس یالا - داماد بوسس یالا .... تمام کنید یارو آمد در خونه ناز می کنید روش شما با مردم اشتباه بوده در این 40 سال .... دختر زیاد بماند ترشی باید انداخت .
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    11 15
    چقدر خوش خیال هستین. شما هنوز ترامپ و آمریکا را نمی شناسین. او دنبال عکس یادگاری است نه رابطه و برداشتن تحریم. هرکس چشمش به دست بیگانه باشد، ذلیل می شود و عقب می ماند.
    • SA ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      2 0
      نمیشناسن؟ نه خیلی هم خوب میشناسن ولی با عرض معذرت باید بگم حداقل عنان فکرشان دست اونطرفی ها است، اگه نگیم مزدو... هستند
  • ن IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    34 12
    ای روحانی سوپاپ . خوش خدمت ترین رییس جمهور واسه بعضیا بودی
  • علی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    52 6
    اصلا دشمنی معنا ندارد. اگر بنا به دشمنی است باید با روسیه باشد چون روسیه در طول تاریخ بیشتر از آمریکا بلا سر ایران آورده. واقع بین باشید و ملت رو بدبخت تر از این نکنید
  • من IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    4 6
    اسم گروه G7 شامل بریتانیا.آمریکا.آلمان.فرانسه.کانادا.ایتالیا.ژاپن ولی 8 نفر دور میز هستن ؟!!! نفر هشتم تا قبل بحران اوکراین کشور روسیه بود که بعد بحران کنار گذاشته شد این یارو رییس کمسیون اروپا نشسته
  • محمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 37
    خدا کنه حداقل گوشت ارزان شود
    • US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      10 1
      یکی به این گوشت بده یکم
    • US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      7 1
      یکی به این گوشت بده یکم
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      4 4
      اي مرفه بي درد اي دانه درشت اين بنده خدا نيز درخواست خود را كرده
  • Ali IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    8 7
    این هم یک دروغی بیش نیست هرگز آمریکا با ایران رابطه نخواهد داشت
  • SA ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    42 9
    ظریف و شوک، بچه گول میزنی؟ مکرون میگه به ظریف گفتم بیا پاریس کارت دارم، یعنی بهش دستور دادم، اونم در کمال حرف شنوی بلند شده رفته، شاید شما خبر آنلاینیا خیلی مرد رند باشید ولی ما هم خر نیستیم داداش
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    3 47
    اگه ابن ديدار بشه که عالیه و کشور از این همه مشکلات بیرون بیاد.... ترامپ شخصیتی داره که منم توش زیاد ؛ من این کار و کردم ؛من با رییس کره شمال برای اولین بار ديدار کردم و خلاصه از خداش با رییس جمهور ما هم ديدار کن و باز بگه من بعد از چهل سال با رییس جمهور ايران ديدار کردم ؛از ترامپ میشه امتیاز گرفت ؛
    • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      0 0
      اره همونطور اون برای کره شمالی امتیاز گرفت
  • علی کوثری IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    2 39
    خیلی ذوق زده نشوید ‌ شتردرخواب بیند پنبه دانه ، این امت امام دارد .امتی مطیع امر امام .،!
  • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    28 0
    همه برای صلح تلاش کنیم جهان به یاری خداوند متعال به طرف خیر و خوبی پیش میرود خداوندا به ما کمک کن تا خوبی های جهان را بیشتر کنیم خداوندا به دولت مردان جهان کمک کن تا به طرف صلح قدم بردارند
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    25 0
    ــــــــ آخه فروش از یک میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و اقتصاد تک محصولی چه افتخاری داره؟ ــــــــ آوردن میلیاردها دلار پول به کشور (اما نه بر سر سفره مردم ) چه افتخاری داره؟ ــــــــ گفتیدقطعنامه هایی که آمریکا 30 سال برای آنها زحمت کشیده بود، مثل بتی که ابراهیم شکانده بود، آن بت را شکستیم؛ چه افتخاری داره؟ مهم اینه که: ـــــــ روحانی بت شکن ، بت تورم و گرانی رو بشکنید ــــــــ ــــــــ نه اینکه دولتمردانتون رسما" و به طور قانونی قیمت ها رو افسارگسیخته بالا ببرن مثل اتفاق ناگواری که سال 97 افتاد و کمر مردم رو خم کرد.... ــــــــ ــــــ آقایون دولتمردها روز و هفته تون مبارک ــــــــ
  • sisvash IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    18 0
    سخنان و رفتارهای عجیب دولت ایران مردم ایران هم به فکر فرو برد
  • محمدرضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    14 1
    خب. قیمتها رفت بالا و همه چیز عادی شد. حالا وقت آشتیه تا بره واسه جهش بعدی قیمتها.
  • عباسی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    18 2
    ارز به ثبات نسبی رسیده بود. دوباره بازی شروع شد. کم کم باید برریم به پیشباز تلاطم ارز و بازار
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    20 1
    جمهوری اسلامی و ترامپ به جو روانی مذاکره بیش از مذاکره نیاز دارند . هر دو برای تحریک مردم به رای دادن
    • محمدحسین IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      0 0
      یعنی جمهوری اسلامی رو با ترامپ لعین در یک صف قرار میدی؟ یعنی نظامی که ملیون ها نفر بخاطرش شهید شدن رو با یه ... مقایسه میکنی؟
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    11 1
    انتخابات نزدیکه! هم در ایران هم در آمریکا !
  • محمد غیاثی AE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 7
    با ریسمان آمریکا فرانسه به چاه نباید رفت وامصیبتهادر خصوص مذاکره باید مقام معظم رهبری اجازه دهد روحانی نمیتواند از پیش خودش مذاکره که
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 22
    ترامپ برای رای آوردن به این عکسها احتیاج داره ورای خواهد آورد حاضر است برای مدت مهدودی اجازه مقدار معینی فروش نفت بدهد
  • SG ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    27 5
    هیچ رئیس جمهور یا وزیر خارجه ای در جمهوری اسلامی ایران بدون اجازه عالیترین مقام اجرایی کشور حق مذاکره تلفنی یا حضوری با عالیترین مقامات رسمی اجرایی ایالات متحده آمریکا را ندارد مگر اینکه بخواهد حداقل حادثه ای {پرتاب کفش} که در فرودگاه و در بازگشت از سفر اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و مذاکره تلفنی با اوباما برایش پیش آمد مجدداً برایش اتفاق بیفتد !!!
  • navid IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    18 1
    بيخيال بابا ! تو سوريه اين همه جنگ بود ارزش پولش سقوط نكرد مشكلات ايران همش اينجاست زير سر بانكاست ربطي به امريكا نداره
  • علی IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    2 0
    من حدود 42 سالم از وقتی بدنیا امدم در محله ای پائین شهر زندگی کردم و بزرگ شدم خدا شاهد از حدود 10 سال قبل روز به روز به افراد فقیرو بی خانمان اضافه شده از هر ده نفر که از کنارت رد میشن دو سه نفر فقیر و گونی به دست دارند و پلاستیک جمع می کنند دلیل این که روز به روز به تعداد فقر اضافه میشه چرا به فکر مردم فقیر نیستید
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    8 0
    همه چیز خیلی مبهمه. یک دفعه چی شده مثلاً؟! اصلاً چطور به قول خانم مرکل یک دفعه این همه "پیشرفت و سازندگی" در مورد ایران رخ داد؟! من به دغدغه هر دو دسته از هموطنان احترام میذارم، چه اونها که مشکلات اقتصادی رو مطرح می کنند به عنوان علت لزوم مذاکره، چه اونها که دغدغه از دست دادن توان موشکی و در نتیجه، از دست دادن قدرت دفاعی و در معرض خطر قرار گرفتن کشور رو مطرح می کنن. خودم واقعاً چیزی نمی دونم که چی درسته یا چی غلط. از طرف دیگه، آیا واقعاً با وجود فساد غول آسا در کشور، مذاکره، حتی مذاکره موفق، تأثیر مهمی در زندگی ما خواهد داشت؟! آیا همه این بازی ها به خاطر مردم است؟! واقعاً چقدر از این حرف ها فقط برای کشاندن مردم به پای صندوق های رأی است که یک بار دیگر امیدوار شوند رأی بدهند و صرفاً در انتخابات شرکت کنند؟! و این رو هم باید گفت که ما مردم نقشی در تصمیم گیری در این ممکلت نداریم و حالا که بزرگان! صلاح می دونن، چاره ای جز تسلیم به قضا نداریم! اینجا که نروژ نیست....
  • علیمرد IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    1 0
    ظریف جان شما دیگه چرا؟
  • . IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    2 2
    باورم نمیشه هنوز یه عده سعی میکنن برجام رو توجیه کنن
  • من IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 1
    بله مذاکره نکنید تا همچنان چین و روسیه مارو بچاپن.کدوم کشور حرم امام رضا رو بمباران کرد؟ دولت چین به مردم خودش رحم نمیکنه به ما رحم کنه؟ روسها هم فقط به فکر منافع خودشونن و ایران رو سر بزنگاه ها به راحتی آب خوردن فروختن.فقط کافیه یه مقایسه ساده کنید: روسیه و چین حامیه کره شمالی هستن و آمریکا حامی کره جنوبی، چین و روسیه حامی کوبا هستن وضع کوبا رو ببینید.مگه آمریکا ویتنام و ژاپن رو با خاک یکسان نکرد؟دولتمردای ویتنام و ژاپن بعدش چیکار کردن؟ من نمیگم آمریکا طرفدار ایران و منافع ایرانه ولی ما هم یکمی باید تدبیر و عقل داشته باشیم و برای منافع ملی خودمون هر کاری بکنیم
  • اکبری IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    4 1
    ب نظرم این بیهوده ترین تحلیله چون با برجام هیچی نسیب ایران نشد بلکه ضرر زیادی از برجام دیدیم از توتال و رنو و... معلومه برجام چقدر خوب بود. این وضع زندگی مردمه. اگه روحانی میخواست میتونست وضعیت رو درست کنه ولی متاسفانه نمیخواد.
  • فرزاد NL ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    9 1
    به همین خیال باشن که آمریکا باهاشون مذاکره کنه وبرفرض که مذاکره هم بشه برگ برنده دست ترامپ است واین دولت باید هرچه که ترامپ گفته انجام دهند وگرنه تمام این کارها بیخود است وبازی سیاسی.خواهید دید که چیزی درست نمیشه وبه نفع مردم هم نمیشه چه باتوافق چه بی توافق
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    1 0
    برجام برای ما هیچ سودی نداشت .چون بخاطر تصمیمها، سیاستها و عملکردهای بسیار بسیار نادرست مسولین ضررهای هنگفتی در زمینه ای مختلف بخصوص اقتصادی تحمیل گردیده است . که اگر عاقلانه تصمیم گیری میشد. می توانست سکوی پرتابی برای رشد اقتصادی بهتر در آینده بشود. که متاسفانه این فرصت هم مثل دهها فرصت خاص دیگه از دست رفته است. و قطعا با این طرز تفکر هیچ امیدی هم به پیشرفت ایران وجود ندارد! نمی دانم چرا باید چنین باشد!!! همانطور که در اوایل مطالب بدرستی اشاره شده برجام صرفا برای گروه های مقاومت و روسیه دستاورد خوبی داشته نه برای ما!!!
  • میم IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 0
    فعلا گلابی های برجام رو بچینید بعد به دنبال مذاکرات بعدی باشید
  • مهدی گودرزی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 0
    متاسفانه همگی سرکاریم بی خودی بحث نکنید