مکرون با دست پر به میزبانی جی 7 می رود؟

روز گذشته وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد، گفته شده است که این دیدار در راستای پیشنهاد مکرون به روحانی بوده است. اما ظریف اشاره ای به جزئیات طرح نکرد.اما قرار است مکرون پیامی به جی 7 ببرد. آن پیام چیست و این رئیس جمهور جوان چه رسالتی دارد؟

زهره نوروزپور: ماه گذشته همزمان با اجرایی شدن گام دوم تعهدات برجامی، مشاور ویژه رئیس جمهور فرانسه با یک طرح به تهران آمد و با حسن روحانی رئیس جمهور، ظریف و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

امانوئل بون مشاور ارشد امانوئل مکرون روز چهارشنبه 19 تیرماه سال جاری به تهران آمد و طرح فریز مقابل فریز، یا انجماد مقابل انجماد را به ظریف پیشنهاد داد. طرحی که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره آن اینگونه توضیح داد:  ایران در این مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای خود را فریز می‌کند و در مقابل آمریکا هم برخی از معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا می‌کند تا مذاکرات با ایران به جریان بیفتد. البته این طرح از سوی ایران تایید نشد.

وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در حالی به دیدار مقامات فرانسه رفت که این کشور آماده میزبانی از نشست جی هفت می شود. قرار است امانوئل مکرون در جمع رهبران کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، کانادا و ایتالیا درباره سرنوشت برجام و راهکار اروپا مقابل ترامپ و بررسی طرح آمریکا برای مذاکره با ایران و پاسخ تهران را به آن ها برساند. گمانه زنی های مبنی بر حضور پوتین در این نشست مطرح است.

اما این طرح چیست و آیا تهران پاسخی داده است؟

هفته گذشته دیلی بیست در آستانه سفر اروپایی ظریف نوشت: قریب به یک ماه پیش گفته شد که رئیس جمهور فرانسه در گفت و گو با همتای ایرانی خود پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق را داده که به معنای تعلیق تحریم های آمریکا در برابر تعلیق کاهش تعهدات برجامی ایران بوده است. طرحی که صرفا در حد رسانه ای مطرح شد اما از سوی هیچ مقام مشخصی در ایران ، فرانسه یا آمریکا تایید یا تکذیب نشد.

مقام های آْمریکایی و اروپایی که در جریان این طرح بوده‌اند به دیلی بیست گفته‌اند که مقام های شورای امنیت ملی آمریکا درباره جزئیات طرح تعلیق در برابر تعلیق با هم اختلاف نظر داشته اند. یکی از اصلی ترین اختلاف های آنها برسر این بوده که آیا برای شروع بخش گزینش شده ای از تحریم ها را تعلیق کنند یا همچنان تحریم ها را حفظ کنند و یا کل تحریم های اعمال شده علیه ایران را به حالت تعلیق درآوردند. منابع اروپایی به دیلی بیست گفته اند که دونالد ترامپ خواهان توقف تحریم ها برای بازه زمانی زمانی طولانی تر در صورت پیشرفت گفت و گوها بوده است. با این همه مشاوران امنیت ملی وی و همچنین برخی از کشورهای متحد امریکا خواهان تعیین چارچوب زمانی مشخصی برای توقف اجرای تحریم ها علیه ایران در صورت آغاز گفت و گوها بوده‌اند.

دیلی بیست در ادامه به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد: آمریکا از بیش از یک سال پیش واسطه هایی را برای گفت و گو با ایران انتخاب کرده بود از عمان تا سوئیس ، از ژاپن تا عراق و البته فرانسه. اما پیام های ضد و نقیض دولت ترامپ برای حل مساله با ایران بیش از همه فرانسه را آزار داده است. ترامپ دیدگاه های متفاوتی را با فرانسوی ها در میان گذاشته بود که با ایده هایی که از سوی شورای امنیت ملی وی با پاریس مطرح شده بود متفاوت بود. فرانسوی ها در میانه این پیام های ضد و نقیض گرفتار شدند.

با اینحال وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مکرون در جمع خبرنگاران گفت: فرانسه در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند پیشنهادی را به ایران ارائه کرد و ما نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کردیم برای این که اجرای برجام به صورت کامل انجام شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی با سازنده دانستن رایزنی‌های خود با رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار داشت: البته بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند تعهداتی که در قالب برجام و پس از خروج امریکا داده است را انجام دهد.

ما گفت‌ و گوها را ادامه می‌دهیم. تماس مکرون با روحانی ادامه دارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران کاملا مشخص است، خاطرنشان کرد: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم اما برای اجرای برجام همان طور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت‌وگو می‌کردیم، کماکان آمادگی داریم گفت‌ و گو کنیم.

ظریف درباره پیشنهادات فرانسه عنوان کرد: پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته است یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرانسه کمک به ایران را مشروط به انجام اقداماتی از سوی ایران کرده است، گفت: بحثی که داریم بحث کمک نیست. کشورهای اروپایی تعهداتی در قالب برجام دارند که باید انجام دهند. جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده - از زمانی که در چهارچوب بند ۳۶ برجام شروع به کاهش تعهدات کردیم - در صورتی که طرف مقابل تعهدات را انجام دهد اقدامات ما بازگشت‌پذیر است.

دیپلمات عالی کشورمان ادامه داد: این موضعی است که ما کماکان داریم و در مورد آن بحث می‌کنیم.  

ظریف همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت: پیشنهادهای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در جهت درستی پیش می رود اما اقدام های بیشتری باید انجام شود. تمام احتمالات را بررسی کردیم و او (مکرون) با شرکای اروپایی و دیگر شرکا در مورد نحوه پیشروی ما گفت وگو خواهد کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد قبلاً به ایران درباره کاهش برخی تحریم ها یا اتخاذ یک سازوکار جبران خسارت پیشنهاد داده ام.

رئیس جمهور فرانسه بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «ما پیشنهادهایی در خصوص کاستن از تحریم‌ها یا یک مکانیسم جبرانی با هدف قادر کردن مردم ایران به زندگی بهتر ارائه کرده‌ایم.»
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد رئیس جمهور فرانسه خواهان پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای و برگزاری مذاکرات گسترده تر درباره مسائل دیگر شد. این خبرگزاری همچنین یادآور شد:  آمریکا نشانه‌ای از اقدام برای کاستن از تحریم‌ها نشان نداده و مشخص نیست ماکرون به چه مکانیسم جبرانی اشاره می‌کرد.  

¬سفیر سابق فرانسه در آمریکا نیز با انتشار پیامی توئیتری گفت: امانوئل مکرون, رئیس جمهور فرانسه پیش از حضور در نشست گروه هفت میزبان یک نماینده ایرانی خواهد بود تا راه های حفظ برجام و ایجاد مسیری برای راه حل دیپلماتیک در بحران کنونی بررسی شود.

این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان درباره نشست جی هفت افزود: اکنون اجلاس جی هفت در حال برگزاری است، فرصتی برای آقای مکرون و سایر اعضای اروپایی ۴+۱ است تا با سایر اعضای جی هفت صحبت کنند.  

وی ادامه داد: ما گفت‌ و گوها را ادامه می‌دهیم. تماس مکرون با روحانی ادامه دارد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران کاملا مشخص است، خاطرنشان کرد: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم اما برای اجرای برجام همان طور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت‌وگو می‌کردیم، کماکان آمادگی داریم گفت‌ و گو کنیم.

جزئیات المانیتور از بسته پیشنهادی فرانسه به ایران و آمریکا

در همین حال فارس به نقل از یک رسانه آمریکایی قبل از دیدار «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه جزئیاتی از بسته پیشنهادی که پاریس قرار است به تهران و واشنگتن ارائه کند منتشر کرد.
 پایگاه خبری المانیتور نوشت: امانوئل مکرون بعد از چندین هفته رایزنی با مقام‌های ایران و مقام‌های کاخ سفید در صدد است در جریان دیدارش با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در فرانسه در حاشیه نشست نشست گروه 7 او را برای اعطای مشوق‌های اقتصادی محدود به ایران در ازای آمدن این کشور به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد.
این رسانه به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است فرانسه به دنبال مجاب کردن ترامپ به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است.
یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می‌شود و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. او گفت که مقام‌ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی‌ها تسلیم شوند.»

اروپا در موضوع ایران باید با ترامپ مخالفت کند

در همین باره جفری  دی ساچز، استاد توسعه پایدار و سیاست سلامت و مدیریت در دانشگاه کلمبیا و مدیر بخش توسعه پایدار مرکز کلمبیا در مقاله ای برای خبرگزاری آسیا تایمز با اشاره به نشست گروه هفت و درماندگی اروپا مقابل اقدامات آمریکا نوشت: با توجه به دیدار ترامپ از اروپا برای شرکت در نشست ماه جاری گروه ۷ ، رهبران اروپا گزینه چندانی در برابر ترامپ ندارند.
آنها تلاش کرده اند او را متقاعد  یا نادیده بگیرند و اکنون تنها گزینه باقی مانده مخالفت با اوست.
فوری ترین مساله ای که اروپا با آن مواجه است، تجارت با ایران است که مساله کوچکی نیست و جنگی است که اروپا نمی تواند بازنده آن باشد. ترامپ قادر به  وارد آوردن  لطمه، بدون  گرفتار شدن در  شرمساری آن است . اکنون نیز چنین کاری را با ابزاز اقتصادی و تهدید به حملات نظامی انجام می دهد و از قدرت مالی و اقتصادی خود در برابر ایران، ونزوئلا و چین استفاده می کند.

اکنون با گذشت ۲۳۰ سال از  تصویب قانون اساسی امریکا، این کشور گرفتار حکومت ترامپ شده است. ترامپ به گونه ای گسترده سیاستمداری شناخته می شود که  به دنبال قدرت فردی و منافع اقتصادی است. او  به شدت در پی آن است که هرکشور مخالف خواسته های خود را درهم بشکند.
کشورهای اروپایی از پیامدهای رفتار نابخردانه امریکا در خاورمیانه اطلاع دارند. بحران مهاجرت در اروپا نخست و مهم تر ازهمه ناشی از جنگ های امریکا در منطقه بوده است و اکنون جنگ اقتصادی ترامپ با ایران وقوع جنگی مهلک تر را هشدار می دهد.
او در برابر نگاه جهان تلاش می کند که اقتصاد ایران را با قطع درآمدهای ارزی این کشور نابود سازد و هرشرکت خارجی طرف معامله با ایران را تحریم می کند.
اروپا بارها با تحریم های امریکا مخالفت کرده است که نه تنها یک جانبه، فرا سرزمینی و مغایر با منافع امنیتی اروپا بوده بلکه به صراحت ناقض برجام است . ولی رهبران اروپایی همچنان از مخالفت صریح با ترامپ بیمناک اند. اروپا می تواند با همراهی چین، هند و روسیه در برابر تهدید تحریم های فراسرزمینی امریکا مقاومت کند.
در واقع، تحریم های فراسرزمینی امریکا تهدید معتبر بلند مدتی محسوب نمی شود. اگر امریکا این تحریم ها را در برابر  بیشتر کشورهای جهان اعمال کند، خسارت به اقتصاد و دلار امریکا و بازار سهام و رهبری امریکا غیرقابل جبران خواهد بود.
اگر امریکا بخواهد قطعنامه شورای امنیت در برابر تحریم ها را وتو کند همه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل طبق مفاد اصل « اتحاد برای صلح» می تواند علیه  آن اقدام کنند. اکثریت قاطع ۱۹۳ عضو مجمع عمومی می توانند تاثیر تحریم های فراسرزمینی را باطل سازند.
مردم اروپا و امریکا  به اتفاق هم و با مخالفت در برابر ترامپ و دفاع از حکومت قانون بین المللی از جمله تجارت مبتنی بر قانون  می توانند صلح جهانی و دوستی بین اروپا و امریکا را برای نسل های بعد تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هنوز از طرح فرانسه جزئیات و خبر دقیقی در دست نیست. برخی گمانه زنی ها تنها در سطح رسانه های خبری غرب و تحلیل این رسانه ها است. با توجه به اینکه وزیر خارجه کشورمان مسیر فراسنه را صحیح ارزیابی کرده است می توان گفت که این مذاکرات احتمالا نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. با اینحال باید دید که مکرون در جی هفت چه می کند؟

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    51 0
    در نهایت چی شد؟
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      37 2
      اینطور که من فهمیدم طرح رو نمیخان الان بگن و اینی رو هم که رسانه ها میگن تایید نشده، ولی به نظرم طرح همینه چند روز دیگه تایید میکنن میگن طرح فرانسه و امریکا همین طرح تعلیق مقابل تعلیق یا فریز مقابل فریز بود
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      3 24
      هیچی شما خوش باش
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      16 23
      ابشو گرفتن چلو شد خخخخ
    • سپهر ایرانیان IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      37 2
      درنهایت اینکه به من و شما ربطی نداره، مگه نخوندی وزیر گفتن که فعلا از جزئیات چیزی نمیگن من همه مصاحبه هاشو خوندم هیچ کجا اشاره ای نکرده بهش فقط گفته طرحی که به رئیس جمهور داده مکرون! حتی اصلا تایید و یا رد هم نکرده این چیزایی که تو رسانه ها منتشر کردن
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      18 1
      در نهایت هیچی نمیشه. یعنی فرقی بحال ما نمیکنه.
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      5 7
      مکرون با مکر و حیله با آرپی جی 7
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    32 55
    به نظر من طرح خوبیه به هرحال یک گام برای صلح هست
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      42 76
      مظورت از صلح دقیقا چیه؟ ایران همیشه به دنبال صلح بوده اونا هستند که به دنبال جنگ هستند. اونا هستند که صلح رو نمیخان اونا هستد که اومدن تو منطقه ما از حالا به بعد اونها تنها روی نظامی ایران را خواهند دید نه مذاکره و صلح
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    24 39
    به نظرم هر اتفاقی بیفته تو همین اجلاس جی هفت تکلیفش معلوم میشه. ایران باید از این اجماع استفاده کنه و بتونه یارگیری کنه که این کار رو وزیر خارجه تا قبل از اجلاس داره انجام مید
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      25 6
      کی کمکت کرد شیطون؟
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      35 33
      تا همین الان هم تلاش تیم دیپلماسی بوده که تونستن برخی کشورها رو در حمایت از ایران نگه دارن. به نظرم این سفرها و مصاحبه های دکتر ظریف خیلی کمک کرد که جهان نسبت به گذشته بینش خود را درباره ایران تغییر دهند
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      42 12
      ديگه دنيا مارو دوست نداره ببم جان
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    62 16
    الان یه عده دلواپس و بی سواد باز میان میگن ظریف چقد سفر میکنه، به این عده بی سواد باید گفت وزیر دیپلماسی وزیر کشور نیست که بشینه تو وزارتخونش تو ایران، من نمیدونم اینا چرا پمپئو رو نمیبنن که هرورز دو دنیا داره میچرخه و در حال یار گیری هست!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      26 23
      چه ربطی داشت ؟ مونده بودی کجا اینارو بگی؟
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      26 17
      باشه تو خوبی با سوااااد
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      21 25
      نگفته بودی انقد سواد داری
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      16 11
      بابا باسواد
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    41 54
    خدا قوت سردار دیپلماسی به این میگن یارگیری بین المللی دقیقا قبل از نشست جی هفت سراغ کشورهای صنعتی رفته دمت گرم
  • حمید IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    15 18
    این طرح اگر با درایت و دقت عملی بشه به نظرم راه رو باز میگنه برای برداشتن گام های مثبت تر
  • ثریا IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    29 39
    خسته نباشید جناب وزیر به نظرم این سفر دستاورد خوبی برای کشور داره و امیدوارم که روزهای بهتری در راه باشه
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      2 1
      سفر که خستگی نداره اونم تو پاریس
  • حسام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    18 28
    مکرون چقد خوشگله!
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      20 6
      بی ادب
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      27 1
      چشماتو درويش كن
  • سیمین IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    24 40
    امیدوارم این طرح اجرایی بشه بلکه کمی نفش بکشیم
    • رضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      30 7
      آره صبر کن حالا اجرائی میشه مثل بقیه طرحاشون
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    41 9
    گذشت زمان انتخاب بين بد و بدتر
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    64 9
    اتفاقی به نفع ایران نمی افتد همیشه صد قدم ایران را به عقب هل می دهند بعد یک میلیمتر یک خط می کشند می گویند پایت را بگذار جلو الان دامنه های حمله اسراییل به بغداد رسیده یعنی اسراییل دارد به منافع ایران آسیب می زند ولی غربی ها به او اعتراضی نمی کند
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    64 12
    دارن یه بازی سر ایران در میارن پنج سال تحریم یک سال تنفس مثل اینکه دست رو سرت میذارن فشارت میدن زیر آب بعد کمی اجازه میدن نفس بکشی
  • علی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    72 10
    زندگی عمر ما با این حرفها کشمکشها به تباهی گذشت هیچ چیز جز تورم گرونی استرس برای ما نداشت مرد م کجای دنیا مثل ما فکر زندگیشان در گیر این حرفها است
  • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    62 6
    حالا مردم کجای این طرح و مذاکره هستن؟
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 2
    خودمون هم خبر نداریم کی داره نخمون رو میکشه
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    6 7
    آخرش خلاصه جنگ باید بشه.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    10 1
    بنظره من نفت در برابر غذا بهتر است چون اگر پول بدن دوباره اختلاس مي كنند اما غذا را كاريش نمي تونند بكنند مجبور همين جا خرجش كنند!
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      0 0
      اینقدر گشنه ای اون بدبخت که میگفت کاش گوشت ارزون شه همی بهش منفی دادن چطور که شما دارید میگید نفت. بدیم که قاقا نی قی برات بیارن به خدا تعجب میکنم از این بشر اخه بنده خدا تا گفتن نفت بدین باز این بچه ها عزیزکردشون نفت میدن برات بسکویت رنگ مو شکلات میارن کی برات غذا میاره اگه منتظری که اینا بهت غذا بدن پس بشین تا صبح دولتت برسد