روایت ظریف از سیاست مشابه آمریکا در قبال ایران و چین/  آمریکا هیچ نقشی در خلیج فارس ندارد 

ایرنا نوشت:«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به پکن سفر کرده بود با بیان اینکه موارد بسیار مشابهی از رفتار آمریکا با دو کشور چین و ایران را شاهد هستیم اظهار کرد: اقدامات آمریکا علیه هر دو کشور همگی در راستای سیاست یکجانبه گرایی، تروریسم اقتصادی، فشار بر کشورهای مستقل و مداخله در امور داخلی کشورها است.

ظریف که روز گذشته (دوشنبه) با هدف دیدار و گفت و گو با همتای چینی خود راهی پکن شد ظهر امروز سه شنبه به وقت محلی، پیش از ترک چین به خبرنگاران افزود: در دیدار با همتای چینی علاوه بر مسایل منطقه ای، بین المللی و دوجانبه، در مورد اقداماتی که آمریکا علیه ایران و چین انجام می دهد گفت و گوهای خوبی داشتیم.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه به وقت محلی در پکن با «وانگ یی» وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

ظریف در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران، بحث در مورد شرایط خلیج فارس را از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار با «وانگ یی» عنوان کرد و گفت: امنیت خلیج فارس باید توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس و همینطور کشورهایی که نیاز به نفت و منابع انرژی خلیج فارس دارند تامین شود آمریکا هیچ نقشی در خلیج فارس ندارد و هیچگاه حضور این کشور در خلیج فارس نتیجه ای جز نا امنی در این منطقه نداشته است.

او نقش ایران در طرح «یک پهنه - یک راه» (یک کمربند - یک جاده) را از دیگر موضوعات مورد بحث میان دو طرف اعلام کرد و گفت: کریدورهای جنوب - شمال، جنوب - غرب و شرق - غرب ایران می تواند در خدمت توسعه منطقه و ارتباطات بیشتر منطقه ای و جهانی باشد ایران از دیرباز در جاده ابریشم قدیم نقش محوری داشته است و در ابتکار یک پهنه یک راه هم نقش قابل توجهی می تواند داشته باشد.

ظریف افزود: در این ملاقات همچنین پیش نویس پیشنهادی ایران در مورد برنامه ۲۵ ساله روابط ایران با چین در راستای برنامه جامع اشتراک راهبردی ایران و چین که بین روسای جمهوری دو کشور به تصویب رسیده است را ارایه کردم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در این مذاکره در حوزه های مختلف همکاری ایران و چین مانند حوزه های فرهنگی، مردمی، امنیتی و نظامی، راه، سواحل مکران، فناوری و آموزش، پیشنهادهایی برای آینده روابط دو کشور در دراز مدت مطرح شد که در هفته ها و ماه های آینده بین همکاران ما مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 
گفت و گو با رسانه های چین

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که یاداشت وی در مورد روابط ایران و چین روز گذشته در روزنامه گلوبال تایمز منتشر شد افزود: در این سفر همچنین گفت و گو و مصاحبه های خوبی با رسانه های چینی مانند شینهوا و «سی سی تی وی» در مورد روابط دو جانبه، شرایط منطقه، هنگ کنگ و همچنین هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین انجام شد.

هدف از سفر به ژاپن و مالزی

ظریف در مورد اهداف سفر به ژاپن هم گفت و گوهای قبلی که در جریان سفر «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به تهران به صورت گرفت در این سفر پیگیری خواهد شد.وی افزود: همچنین در این سفر دو روزه به توکیو، در مورد مشارکت فعال ژاپن در توسعه اقتصادی ایران و روابط دو جانبه گفت و گو خواهیم کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سفر به مالزی هم تصریح کرد: در سفر مالزی هم در مورد همکاری های دو جانبه و مهمتر از همه در مورد همکاری های جهان اسلام بین ایران و مالزی و نقشی که دو کشور می توانند در موضوعات مهمی مانند فلسطین و قدس و سایر موضوعات جهان اسلام داشته باشند بحثو گفت و گو خواهد شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (سه شنبه) به وقت محلی این شهر را به مقصد ایستگاه بعدی خود در توکیو ترک کرد.

ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه در صدر هیاتی وارد فرودگاه پکن شد و از سوی مقامات این کشور و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین مورد استقبال قرار گرفت. ظریف قرار است بعد از ژاپن، روز چهارشنبه راهی مالزی شود.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =