ظریف:خواستار جنگ نیستیم/در صورت تعرض از خود دفاع می‌کنیم

ایرنا نوشت: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با نشریه زوددویچه سایتونگ تاکید کرد ایران خواهان جنگ نیست اما اگر مورد تعرض قرار گیرد از خود دفاع می کند.

«محمد جواد ظریف» در گفت وگو با این نشریه آلمانی از آمادگی ایران برای دفاع از منافع خود در صورت تهدید از سوی قدرتی خارجی خبر داد. وی به نشریه زوددویچه سایتونگ گفت: ایران خواهان جنگ نیست اما اگر مورد تعرض قرار گیرد از خود دفاع می کند.

وزیر خارجه ایران بار دیگر از اروپایی ها خواست به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل کرده و ساز و کار مالی تسهیل مراودات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» را هر چه سریع تر فعال کنند.


.وی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه آمریکایی ها میز مذاکره را ترک کرده اند نه ایران، اعلام کرد، جمهوری اسلامی برای مذاکره با ایالات متحده بر سر اختلافات آمادگی دارد.

ظریف از اروپایی ها خواست بدون توجه به تحریم های آمریکا، امکان فروش نفت ایران را فراهم کنند. 

به گفته وی، ایران می خواهد این امکان را بیابد که نفت خود را فروخته و درآمد آن را به دست بیاورد، در این صورت تهران می تواند در عرض چند ساعت به تمامی تعهدات خود در برجام بازگردد. 
وزیر امور خارجه ایران با این حال هشدار داد در غیر اینصورت ایران از 15 شهریور ماه (ششم سپتامبر) گام سوم برجامی خود را برداشته و از انجام بخش بیشتری از تعهدات خود بر اساس برجام خودداری خواهد کرد. 

ظریف با استقبال از ابتکار فرانسه برای آغاز مذکره با آمریکا گفت: مشکل ما با آمریکا نیست بلکه با طرف های باقیمانده در برجام است. اروپا حتی پیش از خروج آمریکا از برجام تعهداتی داشته و بدون توجه به رفتار آمریکا باید به آنها عمل کند. 

به گفته وی اکنون گفت وگوهای مستقیم با آمریکا چاره کار نیست و واشنگتن به جای این کار باید از تهدید طرف های اروپایی برای خارج شدن از برجام و عمل به تعهداتشان از جمله عادی سازی مناسبات اقتصادی با ایران دست بردارد.

رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته(دوشنبه) گفت، برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا نقشه راهی تهیه شده و حتما «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» البته با حضور من با یکدیگر دیدار می‌کنند.

«امانوئل مکرون» که همراه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در پایان نشست «گروه 7» در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، در جمع‌بندی خود از این نشست در باره توافقات انجام گرفته درمورد ایران تصریح کرد: «با توجه به مواضع امروز رئیس جمهوری ایران، احتمال دیدار او با رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد.»

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز گذشته ساعاتی پیش از کنفرانس خبری روسای جمهوری فرانسه و آمریکا گفته بود: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه، کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1293638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =