حزب‌الله چگونه به اقدامات رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان خواهد داد؟

فارس نوشت: وبگاه خبری «النشره» در یادداشتی با عنوان « واکنش حزب الله از لبنان این گونه خواهد بود»، تاکید کرد که حزب الله با پاسخ قطعی به تجاوز رژیم صهیونیستی معادلات جدیدی را در منطقه تثبیت خواهد کرد.

«ناجی البستانی»، نویسنده لبنانی در این یادداشت آورده است: در هجدهم ژانویه سال 2015 ، اسرائیل با موشک‌های هدایت شونده هوا به زمین(حمله موشکی بالگرد صهیونیستی)، «محمد عیسی» ، «جهاد عماد مغنیه» و دیگر اعضایی از حزب الله را در کنار «محمد علی الله دادی» از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده شهر مزرعه الامل در منطقه  قنیطره سوریه در نزدیکی ارتفاعات جولان اشغالی سوریه ترور کرد.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله  در آن زمان قول داد که قصاص خون آنها را از رژیم صهیونیستی خواهد گرفت. در واقع 10 روز بعد، در 28 ژانویه 2015، یک کاروان وسایل نقلیه نظامی اسرائیل که از مزارع اشغالی شبعا عبور می‌کرد با چندین موشک  ضد تانک هدف قرار گرفت که با کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان اسرائیلی و تخریب و به آتش کشیده شدن ادوات نظامی مورد هدف همراه شد.

النشره نوشت: پس از کشته شدن دو عضو حزب الله در حمله اخیر اسرائیل به سوریه و پس از سقوط دو هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی در ضاحیه بیروت، سیدحسن نصرالله قول قصاص داد. او چگونه و کی پاسخ خواهد داد؟

این وبگاه خبری افزود: اول از همه، لازم به ذکر است که در کنار روایت حزب الله درباره آنچه در ضاحیه رخ داده است، چندین روایت و سناریو مختلف وجود دارد که مهمترین آنها این است که رهبری حزب الله چراغ سبز داده بود تا فاز جدیدی از درگیری با اسرائیل کلید بخورد که با سرنگونی پهپادهای اسرائیلی که به طور روزانه حریم هوایی لبنان را نقض می‌کنند آغاز شود بخصوص که پرواز این هواپیماهای شناسایی دشمن بر فراز بیروت، ضاحیه و بیشتر مناطق جنوب و جبل لبنان طی چند هفته گذشته شدت گرفته بود.

النشره در ادامه روایت خود آورده است: بلافاصله پس از اطلاع  حزب الله از کشته شدن  حسین یوسف زبیب و یاسر احمد ظاهر که در صفوف نیروهای  مستقر در سوریه بودند، تصمیم گرفته شد تا اجرای این مرحله جدید مقابله با اسرائیل بلافاصله و بدون هیچ گونه تأخیری آغاز شود.

این وبگاه خبری ادامه داد:  از آنجا که حزب الله نمی‌خواهد در این مرحله از سامانه موشکی سطح به هوای خود که معمولاً با سیستم‌های راداری در ارتباط است استفاده کند، تصمیم گرفت  روش دوم را که معمولاً سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین است، بکار گیرد، یعنی در سیستم کنترل الکترونیکی پهپادها اختلال ایجاد کند تا با کنترل پهپادهای دشمن آنها را به مقصدی متفاوت از مسیری که توسط اپراتور اصلی آن تنظیم شده است، سوق بدهد اگر چه این ابزار همیشه هم موفق عمل نمی‌کند و بیشتر برای پهپادهای کوچکی بکار میرود که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند.

به دنبال آن نیروهای حزب الله به صورت الکترونیکی یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک اسرائیلی را که بر فراز ضاحیه پرواز می‌کرد به کنترل خود درآورده  و به تدریج آن را از هوا در پشت بام یکی از ساختمان‌ها در منطقه‌ای غیر منطقه‌ای که به سمت آن هدایت شده بود پایین کشیدند و گفته شد تعدادی جوان سنگ به سمت آن پرتاب کردند.

ارتش اسرائیل به محض اینکه تشخیص داد کنترل یکی از هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی ، نظارتی و تصویربردار خود را از دست داده است ، یک هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته دیگری را که حامل موشک‌های هدایت شونده کوچک بود، ارسال کرد که 22 دقیقه بعد وارد آن  مکان شدند تا داده‌های ضبط شده در حافظه هواپیمای اول را نابود کنند؛ اما نیروهای حزب الله سریعتر از اسرائیل بودند و در زمان بین این دو هواپیما هواپیمای اول را از صحنه بیرون کشیدند.

النشره افزود: در حالی که تلاش‌هایی برای کنترل الکترونیکی هواپیمای دوم که در جستجوی اولین هواپیمای مفقود شده بر فراز ضاحیه پرواز می‌کرد صورت می‌گرفت ارتش اسرائیل  که نتوانست هواپیمای دوم خود را بازگرداند  سیستم خود تخریب را که مسئول تخریب هواپیمای بدون سرنشین و اطلاعات موجود در آن است بکار گرفت و در نهایت  هواپیمای دوم در خیابانی غیر از آن خیابانی که به سمتش هدایت شده بود  تخریب شد.

النشره نوشت: صرف نظر از اعتبار این یا آن روایت، مسلم است که پاسخ پیش بینی شده حزب الله به ناچار اتفاق می‌افتد و  به احتمال زیاد قبل از انتخابات مقرر اسرائیل در 17 سپتامبر خواهد بود. زیرا توانایی بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیوینستی که از مشکلات اساسی داخلی رنج می‌برد در سه هفته آینده فلج خواهد شد، زیرا او نمی‌تواند با زور نظامی تلافی کند و به جنگی مشابه جنگ 2006 در آستانه انتخابات ورود کند.

این وبگاه خبری افزود:  از طرف دیگر علی رغم اینکه حزب الله اصلا چیزی از ماهیت واکنش نظامی پیش بینی شده  به حملات اسرائیل فاش نمی‌کند که طبیعتا به دلایل نظامی است، اما اطلاعات موجود وقوع جنگی متعارف را بعید می داند مانند حمله به نقلیه نظامی اسرائیل  - همانطور که در مزارع اشغالی اشباع در سال 2015 اتفاق افتاد یا برای مثال برج های رصد نظامی اسرائیل را هدف بگیرد.

البستانی بر این باور است که حزب الله به احتمال زیاد با هواپیماهای بدون سرنشین که از لبنان پرواز می کنند، حمله هوایی را انجام می‌دهد، اما بدون لو رفتن این که از کجا پرتاب شده است  به گونه ای که قدرت آسیب رساندن به سربازان اسرائیلی را داشته باشد بدون اینکه هیچ گونه اصطحکاک با نیروهای سازمان ملل در مرز پیش بیاید.

وی تاکید کرد: حزب الله توانایی‌های خود را در این زمینه به ویژه در سوریه توسعه داده است، در آنجا عملیات‌های بسیاری را با هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است. در فوریه سال 2017، حزب الله یک هواپیمای بدون سرنشین را از طریق مرز جنوبی هدایت کرد اما پس از عبور از مرز  سرنگون شد و در ماه مارس 2018 این عملیات تکرار شد یعنی یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز شهرک‌های صهیونیست نشین به پرواز درآمد و سپس سالم به لبنان بازگشت.

در پایان این یادداشت آمده است: به طور خلاصه ، پاسخ حزب الله رخ خواهد داد. تاریخ پیش بینی شده زمانی است که شرایط امنیتی تا قبل از انتخابات 17 سپتامبر فراهم شود. این عملیات احتمالاً حمله هواپیماهای بدون سرنشین به منظور تثبیت معادلات نظامی جدید منطقه است.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =