دهکده‌ای قرون وسطایی که در دل صحرای بزرگ آفریقا زنده مانده است!

​​​​​​​دهکده قرون‌وسطایی شنقیط در کشور موریتانی و واقع در صحرای بزرگ آفریقا، جواهر فرهنگ بربر به شمار می‌آید. در این دهکده‌ی صحرایی که زمانی یک پایگاه مهم در مسیرهای تجاری و زیارتی بود، نمونه‌های حیرت‌انگیزی از معماری بربر صحرای بزرگ آفریقا را می‌توان یافت. این مکان به لطف کتابخانه‌های صحرایی‌اش یک مرکز آموزشی مهم نیز می‌باشد، کتابخانه‌هایی که پر از متون علمی و قرآنی مربوط به قرون‌ وسطی هستند.

این دهکده در سال ۷۷۷ میلادی تأسیس شد و به دلیل رفت‌وآمد همیشگی تجار و زائران که حین حرکت به‌ سوی مکه از آن می‌گذشتند، سریعاً ساخته شد و رونق گرفت. این رفت‌ و آمد باعث شد تا کتابخانه‌های صحرایی نیز در دهکده ساخته شوند؛ این کتابخانه‌ها انبار کتاب‌های خصوصی‌ای بودند که مسافران با مطالعه‌شان درباره دین، نجوم، ریاضیات و حقوق می‌آموختند. تا دهه ۵۰ میلادی بیش از سی مورد از این کتابخانه‌ها که مالک آن‌ها خانواده‌ها بودند، به عموم مردم خدمت‌رسانی می‌کردند، اما پس‌ از آن، خشک‌سالی تعداد این کتابخانه‌ها را به‌شدت پایین آورد. در حال حاضر پنج کتابخانه در دهکده شنقیط باقی مانده‌اند و هزاران متن در آن‌ها وجود دارد که طبق سنت‌ها از آن‌ها نگه‌داری می‌شود.

متأسفانه با اینکه در سال ۱۹۹۶ شنقیط به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شد، اما این متن‌های گران‌بها هنوز در معرض خطر هستند. کتابدارها همواره با شن و هوای خشک صحرای بزرگ آفریقا مواجه می‌شوند و نبود گردشگر در این منطقه به دلیل مسائل امنیتی، موجب شده است تا ۳ مورد از این کتابخانه‌ها به‌طور منظم فعالیت نکنند و باز نشوند. دولت بارها سعی کرده است تا در نگهداری از این دست‌نوشته‌ها مداخله و کمک‌رسانی کند، اما نتوانسته است سنت چند هزارساله‌ی نگهداری از کتابخانه‌ها را که نسل به نسل منتقل شده است، بشکند.

سیف الاسلام، مدیر یکی از کتابخانه‌های منطقه به خبرگزاری گاردین گفت: «سال‌هاست که دولت سعی داشته است تا به این متون دست پیدا کند. اگر شما بودید آیا دست یا پای خود را با کسی به اشتراک می‌گذاشتید؟ این کتابخانه بخشی از وجود ماست.»

خوشبختانه از آنجایی‌که اقداماتی برای افزایش امنیت منطقه صورت گرفته است، اخیراً برخی از گردشگران برای بازدید از این جاذبه‌های گران‌بها به این مکان سفر کرده‌اند. بسیاری از کسانی که به صحرای بزرگ آفریقا سفر می‌کنند، علاوه بر بازدید از شنقیط، از میراث‌های یونسکوی پیرامون آن در مناطق وادان، تیشیت و ولاته نیز دیدن می‌کنند.

باهم، سفری کوتاه را از میان تصاویر این منطقه شروع می‌کنیم. امیدواریم از آن لذت ببرید.

منبع: لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 0
    جالب بود وزیبایی خاصی در سبک معماری مناطق حاره ای وصحرا وجود داره که ترکیب اون با درختان نخل ورنگ سفید زیباییش را دوچندان میکنه ولی بطور حتم مردمان چنین جاهایی سختیهای زیادی را متحمل میشوند که کمترین انها ترک این مناطق واز بین رفتن میراثهای فرهنگی وانسانی انهاست!!! باعث امیدواریه که در اینجا افرادی برای حفظ میراثشان تلاش میکنندولی نگهداری اسناد ومدارک بطور حتم ملزومات بیشتری میخواسته که این منطقه فاقد اونه!!!