ساختار قدرت در روسیه به روایت مردی که از عرش به فرش رسید

امسال در جشنواره فیلم ونیز یک فیلم مستند از الکس گیبنی مشهور به دل روسیه می‌رود و از زیر و بم این قدرت در این کشور پهناور می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «همشهری خ» (Citizen K) به کارگردانی الکس گیبنی مستندساز سرشناس موضوعی پرطرفدار دارد، قدرت در روسیه.

گیبنی که به ساخت مستند درباره موضوعات پرهیایو و چالشی مشهور است، با کمک گرفتن از میخاییل خودورکوفسکی میلیاردر روس به روایت ساختار قدرت در روسیه از پایان سیطره کمونیسم تا امروز می‌پردازد.

البته درک ساختار قدرت در روسیه نیاز به اطلاعات فردی آگاه دارد و نمی‌توان با جستجوهای معمولی چیزی درباره آن پیدا کرد. همین شد که گیبنی سراغ خودورکوفسکی رفت. خودورکوفسکی تجربه در اوج بودن و سقوط کردن در روسیه را دارد. او که ثروتمندترین مرد روسیه شد، ۱۰ سال هم پشت میله‌های زندان بود. او اکنون ساکن لندن و از منتقدان پوتین است.

خودورکوفسکی در نشست مطبوعاتی فیلم «همشهری خ» در ونیز گفت: «من زیاد علاقه‌ای به صحبت کردن نداشتم. اما الکس آماده درک کردن بود و حالا پشیمان نیستم که این کار را با او به انجام رساندم.»

شاید این مستند تا حدودی یک جانبه باشد چرا که تنها با فردی منتقد قدرتمندترین فرد روسیه صحبت کرده است اما گیبنی می‌گوید که درخواستش برای گفتگو با پوتین یا دیمتری پسکف رد شده است. گیبنی که برای ساخت این مستند با ویزای معمولی به روسیه سفر کرده بود، در این باره گفت: «ما به عنوان فیلمساز و روزنامه‌نگار به آنجا رفتیم اما به آرشیو رسمی روسیه دسترسی پیدا نکردیم.»

او در ادامه با اشاره به حضور گسترده نام روسیه در زندگی آمریکایی‌ها و کنجکاوی همیشگی برای پی بردن به ساختار قدرت در آن کشور گفت: «تمام فیلم‌های من برای آگاه کردن شهروندان از قدرت و سوءاستفاده‌هایی است که از آن‌ می‌شود.»

«همشهری خ» در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید اما هنوز تاریخی برای اکران آن تعیین نشده است.

منبع: آسوشیتدپرس / ۱ سپتامبر

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =