اقدام آمریکا درباره انتشار گزارش حمله به مقرهای الحشد

فارس نوشت: عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق با اشاره به خیز عراق برای لغو توافقنامه امنیتی با آمریکا، اعلام کرد که مسئولیت حمایت از حریم هوایی عراق به روسیه واگذار خواهد شد.

 

 کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق اظهاراتی را درباره نقش رژیم صهیونیستی در حمله به مواضع نیروهای سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) مطرح کرد.

«کریم علیوی» تأکید کرد که بر اساس نتایج تحقیقات، پهپادهای رژیم صهیونیستی در پس بمباران هوایی مواضع الحشد الشعبی در چند استان عراق قرار دارند.

علیوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که سفارت آمریکا در بغداد، فشار زیادی به دولت عراق وارد می‌کند تا از اعلام نتایج تحقیقات جلوگیری کند و بدین ترتیب، رژیم صهیونیستی محکوم نشود.

وی بر این باور است که دولت عراق قصد دارد، حریم هوایی خود را به روسیه واگذار و توافقنامه امنیتی با واشنگتن را لغو کند.

توافقنامه راهبردی امنیتی بین عراق و آمریکا در سال 2008 به امضا رسید. این توافقنامه متضمن تعیین دستورات و مؤلفه‌های اصلی است که «حضور موقت نیروهای نظامی آمریکا در عراق، فعالیت و خروج آنان از این کشور را سازماندهی می‌کرد».

بر اساس این توافقنامه باید همه نیروهای آمریکا تا 31 دسامبر سال 2011 از همه خاک عراق خارج می‌شدند.

علیوی در ادامه اعلام کرد که این توافقنامه باعث شده که پوششی برای پهپادهای اسرائیلی باشند تا بتوانند حریم هوایی عراق را نقض کنند.

در راستای اظهارات علیوی، «محمد البصری» کارشناس مسائل مربوط به الحشد الشعبی، اعلام کرد که «اگر نظریه حمله اسرائیل به الحشد الشعبی، صحت داشته باشد، نشانگر این است که آمریکایی‌ها در حمایت از حاکمیت عراق، صادق نیستند».

وی تصریح کرد که ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا]و نیروهای آمریکایی، مسئولیت حمله پهپادها به الحشد را بر عهده دارند و عراق برای حمایت از حریم هوایی خود، توافقنامه امنیتی راهبردی را با آمریکا به امضا رساند، ولی این «توافقنامه مهمترین عامل حمله پهپادهای به الحشد الشعبی است».

علیوی در پایان خاطر نشان کرد که دولت عراق، صراحتا دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حملات هوایی را اعلام نکرد تا آمریکا که مسئول حمایت از حریم هوایی عراق است، دچار مشکل نشود.

 کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق چهارشنبه (روز گذشته) نیز درباره سفر «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی این کشور به روسیه، اعلام کرد که این سفر، آغازی برای قطع روابط نظامی با واشنگتن است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1296693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =