ظریف: امنیت منطقه را نمی‌توان از بیرون خرید

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که شکوفایی اقتصاد آبی نیاز به امنیت و ثبات در کل منطقه دارد گفت: ایران اعتقاد دارد که این سرمایه، برآمده از همکاری کشورهای منطقه باشد و نمی‌توان آن را از بیرون خریداری کرد زیرا این امر منجر به افزایش پایگاه‌های نظامی در منطقه خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، محمد جواد ظریف در سومین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) افزود: دریاها و اقیانوس‌ها آینده ما هستند و زندگی بیش از ۳ میلیارد نفر به دریاها و سواحل آن وابسته است. اقتصاد آبی به عنوان یک مدل و رویکرد بهره برداری جامع با ملاحظات محیط زیستی و مسائل اجتماعی است.  

وی با بیان این که اقیانوس هند ذخایر زیادی دارد که باید برای بهره مندی جوامع و کشورهای حاشیه این پهنه آبی کشف شود اضافه کرد: ابعاد اجتماعی اقیانوس هند مربوط به نقش مهم این اقیانوس در امنیت غذایی و رفاه جوامع و کشورهای حاشیه این اقیانوس است و امنیت غذایی و امنیت کشتیرانی باید در اولویت توجه و تمرکز قرار گیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقیانوس هند با چالش های زیادی مواجه است، قاچاق اعم از انسان، مواد مخدر، اسلحه، ماهیگیری غیرقانونی، آلودگی و بهره برداری غیرقانونی از منابع دریایی را از جمله این چالشها عنوان کرد و گفت: امنیت و ثبات این اقیانوس برای همه ما بسیار مهم است.

ظریف گفت: برای همه ما افزایش یک جانبه گرایی، افراط گرایی و  دیپلماسی قایق های مسلح مانع جدی در مسیر حاکمیت قانون است و اقدامات غیر قانونی علیه شهروندان منجر به تروریسم اقتصادی می شود و اینها نه تنها از مهمترین چالش‌های پیش روی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بلکه چالشی برای دستاوردهای جهانی است که تاکنون و طی دهه های گذشته حاصل شده است.

وی با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصاد آبی نیاز به امنیت و ثبات در کل منطقه دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که این سرمایه، برآمده از همکاری کشورهای منطقه باشد و نمی توان آن را از بیرون خریداری کرد زیرا این امر منجر به افزایش پایگاه‌های نظامی در منطقه خواهد شد.

ظریف در پایان گفت: ما آماده همکاری جمعی در این زمینه هستیم.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1296770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =