جزئیاتی جدید از ساقط کردن پهپاد آمریکایی/در اتاق‌های فرماندهی مشترک ارتش و سپاه چه می‌گذرد؟

مهر نوشت: معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش جزئیات منتشر نشده از ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی کشورمان را تشریح کرد.

اقدامات چند سال اخیر شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در کشف، شناسایی، کنترل و در نهایت انهدام پرنده‌های مهاجم، از جمله پهپاد هرمس، متعلق به رژیم صهیونیستی و همچنین هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی کشورمان توانمندی و اقتدار پدافند هوایی ایران اسلامی را برای جهانیان به اثبات رسانده است. تا حدی که امروز بنا بر اعلام سازمان‌های بین المللی مسئول در عرصه هوانوردی، آسمان ایرانیان یکی از امن‌ترین آسمان‌های جهان است.

امیر خوش قلب، معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اقدام شبکه یک پارچه پدافند هوایی در انهدام هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک ارتش آمریکا در حریم هوایی کشورمان گفت: یک بخش اقدامات پدافند هوایی اقدامات تاکتیکی ویژه است. یکی از مواردی که دقیقاً اینجا پیش آمد، دفاع در عمق بود؛ یعنی ما فعالیت این پرنده را کاملاً رصد کردیم که به چه شکل پرواز می‌کند؟ مسیرش را می‌دانستیم به چه شکل در حال آمدن است، کاملاً تحت رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی بود، حتی از لحظه اول پرواز.

بخش های مهم اظهارات این مقام ارتش را در ادامه بخوانید؛

* این پرواز به شکلی به ما نزدیک می‌شد و مسیر را طی می‌کرد که قوانین و مقررات بین‌المللی جاری را رعایت نمی‌کرد. یعنی کاملاً اقدامش یک اقدام تهدید آمیز، خصمانه و با حداقل‌های اصول پروازی بود، به شکلی که این پهباد آمریکایی حتی سامانه شناسایی خودش را هم خاموش کرده بود.

*ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید کاملاً رصد و رفتارشناسی می‌کردیم که به دنبال چه چیزی است، شاید در همان مراحل اولیه کار می‌توانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم اما اجازه دادیم که کار خود را انجام داده، مسیر را طی کرد و در کل مسیر هم اخطار می‌دادیم که رفتارت را تصحیح کن و رفتارت را در قالب رفتارهای بین المللی قرار بده اما هیچ توجهی به این اخطارها نکرد، در واقع توجهی به تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام نداد که در انتها در یک زمان بسیار کوتاه که برایش غافلگیرکننده هم بود، در یک اقدام بسیار سریع، به موقع و هوشمندانه با توجه به اینکه ما اتاق‌های عملیات مشترک داریم، با تصمیم گیری مشترک در این اتاق عملیات مشترک در کوتاه‌ترین زمان به این نتیجه رسیدیم که این هدف متخاصم به یکی از سامانه‌های نیروی پدافندی هوافضا در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شود که نتیجه اش هم برای مردم عزیز بسیار خوشحال کننده بود.

*{با اشاره به رونمایی از سامانه باور ۳۷۳}: این سامانه بسیار پیشرفته‌تر از سامانه‌های کلاس خودش است. شاید در اذهان عمومی بیشتر در این حوزه صحبت شود که باور ۳۷۳، کپی از سامانه موشکی ۳۰۰ S است. اما واقعیت این است که ما باور ۳۷۳ را با نگاه به سامانه‌های موجود تأثیرگذار در دفاع یکپارچه در دنیا الگوبرداری کرده‌ایم، از قابلیت‌های همه اینها استفاده و الگوبرداری کرده‌ایم و مهندسی معکوس انجام نداده‌ایم؛ یعنی این نبوده است که یک سامانه ۳۰۰ S داشته باشیم سپس ۳۰۰ S را خورد کرده تا مهندسی معکوس کنیم. ما باور داشتیم که باور ۳۷۳ را به نتیجه می‌رسانیم.

* باور ۳۷۳ قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، مهمترین قابلیت این سامانه این است که در کنار همه قابلیت‌های فنی و عملیاتی، یک سامانه بومی است، یعنی ما در این سامانه نقطه گلوگاهی نداریم، نقاط مبهم تکنیکی و فنی و مهندسی برای ما در این سامانه دیده نشده است. این سامانه هم از ابعاد کشف، درگیری، موشکی، در تمامی حوزه‌ها یک سامانه کاملاً بومی و تأثیرگذار در حوزه دفاع هوایی است. اکنون باور ۳۷۳ در رقابت بسیار نزدیک و حتی بسیار جلوتر از سامانه‌های کلاس خودش است و این شعار نیست، قطعاً امروز که ما سامانه باور ۳۷۳ را در اختیار گرفتیم یک جهش بسیار بزرگی در بازدارندگی دفاعی، در مقابل تهدیدات دشمن برایمان ایجاد شد.

*سامانه باور ۳۷۳، سامانه‌ای است که در مقابل انواع تهدیدات می‌تواند فعالیت انجام دهد و پاسخگو در مقابل هر نوع تهدیدی است. اما به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانم همه قابلیت‌های آن را برای شما بگویم، این سامانه بر علیه همه نوع تهدید از جمله تهدیدات ارتفاع بلند، دوردست، بالستیک، کروز، آیرودینامیک، هواپیماهای پنهان کار و بسیاری از تهدیدات پیش روی ما که در حوزه تهدیدات هوایی متصور است، پاسخگو است.

*سامانه چشم عقاب یک سامانه بسیار پیشرفته و سامانه خاص با قابلیت‌ها منحصر بفرد است که در حوزه دفاع هوایی، یک قابلیت دفاعی خاص و ویژه در حوزه دفاع ارتفاع پست به شبکه پدافند هوایی کشور می‌دهد، اما به دلایل امنیتی نمی‌توانم در خصوص قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن صحبت کنم.

*اقدامات پدافند هوایی لحظه به لحظه و حتی کمتر از ۶ ثانیه در حال انجام است و فرزندان ملت ایران در شبکه پدافند هوایی نوع فعالیت این پروازها را در فضای خودمان رصد می‌کنند، کاملاً موقعیت شناسی می‌کنیم، کاملاً مراقب و مواظبیم که خدای نکرده در مقابل تهدیدی قرار نگرفته، یا در مقابل خطرات جوی قرار نگیرند و هرگونه نیازمندی‌ها را برای پراوزهایی که وارد فضای جمهوری اسلامی ایران می‌شوند ایجاد کنیم.

*تهدیدی در اطراف کشور یا در خارج از مرزهای ایران و یا تهدید توسط کشورهای منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای که بخواهد برای ما متصور باشد، وجود ندارد که شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در مقابلش توان مقابله نداشته باشد شکل ما، شکل ایستا و ساکن نیست، اکنون ما در همه حوزه‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی داریم و با کارکرد مداوم و ۲۴ ساعته و البته در همه نوع شرایط آب و هوایی در حال اجرای مأموریت‌های محوله هستیم. تهدیدی در اطراف کشور یا در خارج از مرزهای ایران و یا تهدید توسط کشورهای منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای که بخواهد برای ما متصور باشد، وجود ندارد که شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور در مقابلش توان مقابله نداشته و یا دستمان بسته باشد.

*الحمدالله با تعداد زیادی از عزیزانمان در نیروی هوا فضای سپاه، در اتاق‌های فرماندهی کنترل مشترک، در سایت‌ها و مواضع موشکی و سامانه‌های راداری مشترک در حال انجام مأموریت هستیم و با ایجاد وحدت فرماندهی، اشتراک‌گذاری اطلاعات، تجزیه و تحلیل‌های مشترک و بسیاری از اقدامات مشترک مأموریت‌های خود را پیش می بریم.

*{ در پاسخ به این سوال که چند سال پیش شاهد پرواز هلی شات ها و پهپادهایی بر فراز تهران بودیم که واکنش پدافند را در پی داشت اما چند وقتی است این موضوع دیگر تکرار نشد، آیا دستورالعمل خاصی برای آن اعلام کرده‌اید؟}: فناوری و تجهیزات پدافند هوایی به حدی از پیشرفت رسیده است که نیازی به باروت و تجهیزات گرم برای مقابله با ریز پرنده‌ها نداریمبخشی از اقدامات ما لایه‌های پنهان ما است. از این بابت می‌گویم لایه‌های پنهان که لایه‌های بی صداست، یعنی شما چیزی نمی‌شنوید. ما در طول روز فعالیت‌های بسیار زیادی داریم. به هر شکل ریزپرنده‌ها برای ما یک تهدید است. اکنون فناوری و تجهیزاتمان به حدی رسیده است که نیازی به باروت و تجهیزات گرم برای مقابله با این‌ها نداریم. در این حوزه‌ها هم از سامانه‌های بی‌صدا استفاده می‌کنیم و قطعاً این تهدیدات هم وجود دارد. اینکه صدایی نمی‌شنوید نشان دهنده موفقیت پدافند هوایی در این حوزه است که به خوبی توانسته ریز پرنده‌ها را کنترل کند. این ریز پرنده‌ها امروزه کاربرد عمومی و البته جاسوسی هم دارد اما ما در فضای داخلی کشور باید به نحوی مدیریت فضایی را انجام دهیم که نگرانی برای مردم ایجاد نشود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297195

برچسب‌ها