۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶

فارس: دستگاه امنیتی عربستان به دنبال قیام مردمی مصر در آماده‌باش کامل به سر می‌برد و علاوه بر تشدید کنترل تجمعات جوانان به سرکوب هر گونه راهپیمایی و بازداشت تظاهرات کنندگان می‌پردازد.

شبکه خبری "راصد " اعلام کرد وزارت کشور عربستان همه بخش‌ها و نهادهای امنیتی در منطقه "الشرقیه " را به حال آماده‌باش درآورده است تا مانع برپایی تظاهرات مردمی به شیوه اعتراضاتی شود که به سقوط دو نظام تونس و مصر منجر شد.

منابع آگاه به این شبکه خبری گفتند همه نهادهای نظامی این منطقه دستور نظامی صادر کرده‌اند که به موجب آن نیمی از شمار نیروهای امنیتی تا اطلاع ثانوی در محل کار خود مستقر باشند.

هنوز معلوم نیست این آماده‌باش امنیتی که از چند روز پیش اتخاذ شده همه سرزمین‌های عربستان را شامل می‌شود یا تنها محدود به منطقه الشرقیه است که بیشتر ثروت عظیم کشور در آنجا جمع شده است.

این منابع همچنین تاکید کردند مقامات امنیتی در شهر "الخبر " هفته گذشته راهپیمایی جمعی از جوانان این شهر را برای آنچه شفای ملک عبدالله خوانده شده بود، برهم زدند.

نیروهای امنیتی همه شرکت کنندگان در این راهپیمایی را به مراکز پلیس فراخواندند و پس از ساعت‌ها بازداشت از آنها تعهد گرفتند که اجازه ساماندهی یا شرکت در هیچ گونه راهپیمایی را ندارند.

به گفته منابع، سرعت عمل دستگاه امنیتی در سرکوب راهپیمایی نگرانی عربستان از احتمال بروز قیام‌های خشم مردمی همچون اعتراضات تونس و مصر را نشان می‌دهد.

مقامات امنیتی نزدیک به دو هفته پیش نیز راهپیمایی مردم شهر جده در اعتراض به زیربناهای شهر که در سیل اخیر به شدت تخریب شده بود سرکوب کردند

پلیس مصر همچنین بیش از 50 زن شرکت کننده در تظاهرات روز شنبه هفته گذشته ریاض را که خواستار آزادی زندانیان بودند بازداشت کردند.

منابع آگاه گفتند مقامات امنیتی همچنین به شدت تجمع جوانان در اماکن و حتی در شبکه اینترنت شامل ایمیل و وبلاگ و صفحات فیس بوک را کنترل می‌کنند.

این در حالی است که ظرف تنها یک هفته، بیش از سه هزار کاربر سعودی به حزب سیاسی تشکیل شده در فیس‌بوک پیوسته‌اند که خواستار ایجاد اصلاحات ریشه‌ای در عربستان و در راس آن تشکیل قانونی و حقوقی دولت است.

"وجیهه الحویدر "، نویسنده سعودی در مقاله‌ای برای شبکه خبری راصد نوشت: امروز تصمیم‌گیرندگان عربستان نیاز دارند که به این درخواست‌ها با عقل، تدبیر و جدیت تمام بنگرند قبل از اینکه اتفاقات تونس و مصر در عربستان به وقوع بپیوندد.

شاهدان عینی نیز گفتند طی روزهای گذشته شمار زیادی خودروهای پلیس در چهار راه‌ها و میادین اصلی منطقه شیعی نشین "الشرقیه " از جمله شهرهای الخبر، الدمام، القطیف، راس تنوره و الجبیل و اماکنی که معمولا شاهد تجمع بزرگ جوانان سعودی است مستقر شده‌اند.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 0
    پلیس مصر همچنین بیش از 50 زن شرکت کننده در تظاهرات روز شنبه هفته گذشته ریاض را که خواستار آزادی زندانیان بودند بازداشت کردند.