مراتب ثبت ۹ اثر به استاندار چهارمحال و بختیاری ابلاغ شد

در نامه های جداگانه‌ای از سوی مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراتب ثبت ۹ اثر به استاندار چهارمحال و بختیاری ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی ،در نامه علی اصغر مونسان به اقبال عباسی امده است :

در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی آن، مصوب ۴ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵ ت ۳۲۹۱۵ هـ، هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، "درختان کهنسال نارون امامزاده امام قیس" در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، بخش گندمان، روستای امام قیس، پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۴۸۶ مورخ ۲۸/۰۸/۱۳۹۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.

اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارتخانه خواهد بود.

هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

خواهشمند است دستور فرمائید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط در چهارمحال و بختیاری ابلاغ و از نتیجه این وزارتخانه را مطلع کنید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین در نامه دیگری به استاندار چهارمحال و بختیاری مراتب ثبت ۸ اثر میراث فرهنگی ناملموس در این استان را به وی ابلاغ کرد.

در نامه مونسان خطاب به عباسی آمده است:

در اجرای ماده ۱ از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و مواد "۱۱ و ۱۲" از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد "۲ و ۳" آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۰۶/۱۱/۱۳۸۷ هیات وزیران و با رعایت مقررات آئین‌نامه اجرایی مذکور، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان "مراسم سینه‌زنی کیچه (چل چلی) به شماره ۱۹۴۶، "سرباره (سرواره) در بختیاری‌ها به شماره ۱۹۴۷، "فنون پخت نان توچری (برکو) بختیاری" به شماره ۱۹۴۸، "مهارت پخت کوفته در شهرستان بروجن" به شماره ۱۹۴۹، "فنون بافت سفره  آردی" به شماره ۱۹۵۰، "آئین باران‌خواهی و عروسک چمچه گلین" به شماره ۱۹۵۱، ترکه‌بافی، فنون بافت سبد" به شماره ۱۹۵۲ و "فنون کیسه‌بافی" به شماره ۱۹۵۳ در تاریخ ۰۵/۰۴/۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیاء این میراث گردد مورد تاکید است.

خواهشمند است دستور فرمائید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط ابلاغ و از نتیجه اقدام این وزارتخانه را مطلع کنید.

افزوده می‌شود، با ثبت این اثرها مجموع آثار میراث طبیعی ثبت شده چهارمحال و بختیاری در سطح ملی به ۱۵ اثر و تعداد آثار میراث فرهنگی ناملموس این استان در سطح ملی به ۷۶ اثر رسید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1299690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =