زمانی آموزش و پرورش در مورد ترک تحصیل دانش آموزان باید مؤاخذه شود که خدمات لازم و آنچه وظیفه اش بوده را به افراد در سن تحصیل بویژه لازم التعلیمان ارائه نکرده باشد.

زهرا تالانی- رئیس انجمن مددکاری اعلام کرده است که ازهر چهار دانش‌آموز، یکی ترک تحصیل می‌کند در همین رابطه گفت وگویی را با فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام داده ایم. وی با رد این موضوع معتقد است که وزارت آموزش و پرورش در تمام مناطق کشور بویژه در مناطق محروم تمامی امکانات و شرایط تحصیلی برای لازم‌التعلیمان را فراهم کرده است، لذا برای آگاهی از علت بازماندگان از تحصیل باید به آمار ثبت احوال مراجعه کرد.

انجمن مددکاری اعلام کرده است که بیش از 25 درصد از دانش‌آموزان سالیانه از مدارس ترک تحصیل می‌کند. شما این آمار را قبول دارید؟

من از این امار خبر ندارم اما بر اساس آنچه مرکز آمار و اداره ثبت احوال اعلام کرده است، در سال تحصیلی امسال بین 100 تا 130 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داشتیم. برای ارائه آمار دقیق از علت بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل، باید اداره ثبت احوال آمار مهاجرت و مرگ و میر را اعلام کند تا بخشی از این آمار روشن شود.

چرا همیشه در آمار ترک تحصیل دانش اموزان تناقص وجود دارد؟

مجموعه اختلاف آماری که به وجود آمده است، تنها ناشی از ترک تحصیل نیست زیرا مهاجرت در کشور ما یک امر کاملاً طبیعی است و در این جابه جایی ها ممکن است عده یی واقعاً نتوانند به مدرسه مراجعه کنند.

علت رشد در آمار افرادی که ترک تحصیل می کنند چیست؟

هنوز علت بازماندن از تحصیل این تعداد از دانش‌آموزان و همچنین ترک تحصیلی‌ها در دست نیست.

اما فکر می کنم افزایش هزینه‌های زندگی، معضلات فرهنگی و رفاهی نقاط دورافتاده کشور و بدبینی جوانان نسبت به وجود تضمین شغلی برای تحصیل‌کردگان  از علل رشد ترک تحصیل دانش‌آموزان است. برای مثال خانواده ای تمایل به ادامه تحصیل فرزند خود در مقطع دبیرستان را ندارد و یا این که سوم راهنمایی به بعد در این شرایط دانش آموز به خواست خود از پنجم دبستان ترک تحصیل می کند وظیفه آموزش و پرورش فقط فرهنگسازی است و آن هم باید با کمک دستگاه های فرهنگی کشور صورت گیرد.

اما یکی از عوامل مهم در پیشرفت یا ترک تحصیل دانش آموزان، سواد والدین محسوب می شود. اگر بچه ها در محیط خانوده احساس پشت گرمی نمایند و هرگاه از نظر درسی مشکلی برایشان پیش آمد مطمئن باشند که اولیای آنها کمک می کنند، در این صورت با دلگرمی بیشتری درس می خوانند و دچار عقب ماندگی تحصیلی نخواهند شد.

به نظر شما  چالش‌های موجود در آموزش و پرورش و  برخی از کمبود امکانات در مدارس می تواند از علت‌های اصلی جدایی دانش‌آموزان از مدارس  باشد؟

خیر. زمانی آموزش و پرورش در مورد ترک تحصیل دانش آموزان باید مؤاخذه شود که خدمات لازم و آنچه وظیفه اش بوده را به افراد در سن تحصیل بویژه لازم التعلیمان ارائه نکرده باشد.در حال حاضر آموزش و پرورش توانسته در سراسر کشور 4‌/‌98 درصد از دانش‌آموزان لازم‌التعلیم را تحت پوشش قرار دهد، به طوری که در منطقه محروم اگر حتی یک دانش‌آموز وجود دارد، برای وی یک کلاس درس تشکیل می‌شود.

آموزش و پرورش چه اقداماتی برای حل مشکل دانش اموزات ترک تحصیلی دارد؟

دلایل ترک تحصیل دانش اموزان فراوان است اما برای آن بخشی که مربوط به ما می شود همانطور که گفتم ما تلاش میکنیم مشکلات دانش آموزان را حل کنیم.همچنین دلایل بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان در حال بررسی است. وزارت آموزش و پرورش در تمام مناطق کشور بویژه در مناطق محروم تمامی امکانات و شرایط تحصیلی برای لازم‌التعلیمان را فراهم کرده است،

گاهی عنوان می شود والدین هم در این رابطه تاثیر دارند؟

قانون جریمه یک میلیونی  برای والدینی که مانع از تحصیل کودکان خود می شوند، وجود دارد که البته  مربوط به سال 81 است .بنابراین اگر والدین دانش آموز باز هم مانع از تحصیل فرزند خود شد، به دادگاه معرفی می شود و در صورت ثابت شدن سهل انگاری والدین، موظف به پرداخت جریمه می شوند.

بیشتر در چه مقطع تحصیلی ترک تحصیلی رخ می دهد؟

در مقطع متوسطه امار ترک تحصیل بیشتر است.

از طرف دیگر رئیس انجمن علمی اولیا و مربیان اعلام کرده است که  51 درصد بزهکاران زیر 18سال در کانون اصلاح و تربیت، دانش‌آموزان اخراجی هستند.

 من از این امار اطلاعی ندارم.اما در کل اگر دانش اموزی در مدرسه نباشد و در سن تحصیل پشت میز و نیمکت نباشد احتمال بزهکاری او هم افزایش می یابد.

13442

  

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 1
    تکلیف معلمانی که وقتشونو تو مراکز آموزش عالی فرهنگیان هدر دادند مدرکشون معادله،چیه؟تورو خدا یکی جواب بده