پولدارها هرسال ۱۶ هزار میلیاردتومان یارانه گرفتند

ایسنا نوشت: در حالی دولت رسما اعلام کرده که سه دهک بالای درآمدی حدود ۳۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که با این احتساب با عدم حذف این تعداد سالانه بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان به این افراد پردرآمد جامعه کمک کرده است!

روند پرداخت یارانه نقدی از سال ۱۳۸۹ تاکنون به گونه‌ای بوده که بدون غربالگری و حذف افراد پردرآمد با فرآیندی مشخص پیش رفته و هر ماه رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرست‌های خانوار به ازای هر نفر واریز شده است. آخرین آمار اعلامی از این حکایت داشته که حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که این بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

در چند سال اخیر بارها موضوع حذف یارانه‌بگیران پردرآمد مطرح شد، اما به نتیجه‌ای نرسید و در دفعاتی محدود که دولت برای حذف پردرآمدها اقدام کرد چندان موفق نبود، اما در حدود سه سال اخیر و با تکلیف قانون بودجه برای حذف سه دهک بالای درآمدی سرانجام امسال دولت تصمیم گرفت این قانون را اجرا کند.

در حالی حذف یارانه‌بگیران پردرآمد که قرار بود از مهرماه شروع شود، در دستور کار قرار گرفته که به گفته ربیعی سخنگوی دولت، سه دهک بالای درآمدی حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه‌بگیران را تشکیل می‌دهد و البته حذف آنها کار آسانی نیست.

در این حالت یک حساب ساده نشان می‌دهد که هرماه بابت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این ۳۰ میلیون نفر رقم ۱۳۶۵ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که در سال به حدود ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

رقم ۱۶ هزار میلیاردی در شرایطی هر ساله خرج می‌شد که افراد پردرآمد که در سه دهک بالا قرار داشته و هیچ نیازی به این پول نداشتند آن را دریافت می‌کردند و از سوی دیگر بخش‌های مهمی که قانون هدفمندی یارانه‌ها برای آن مصرف تعیین کرده بود از جمله تولید و بهداشت بی‌نصیب می‌ماندند.

اما جای سوال دارد که اگر دولت می‌داند که این سه دهک بالای درآمدی چه تعداد و چه کسانی هستند که آمار ۳۰ میلیون نفری آنها در اختیار دارد چرا همچنان حذف آنها را درگیر مشکلاتی دانسته نسبت به حذف آنها اقدام نمی‌کند؟

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =