۱ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
تد کروز خواهان فعال کردن مکانیزم ماشه شد

فارس نوشت: علیرغم خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، سناتور جمهوری‌خواه طی یادداشتی به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد که با توجه به کاهش تعهدات ایران ذیل برجام، «مکانیسم ماشه» را علیه ایران فعال کند.

 «تد کروز» نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا و سناتور جمهوری‌خواه کنگره طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ پست» خواستار فعال شدن «مکانیسم ماشه» علیه ایران شد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیش از یکسال پیش علیرغم گزارش‌های پی در پی آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به تمامی مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و فشارها علیه ایران را به امید وادار کردن تهران برای موافقت با توافق مورد قبول آمریکا تشدید کرد.

با اینحال ایران بعد از خروج آمریکا از برجام همچنان به این توافق هسته‌ای پایبند بود تا اینکه به دنبال عدم تعهد کشورهای اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، فرانسه، انگلیس) به تعهداتشان، ایران نیز تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

تد کروز در یادداشت خود ضمن مطرح کردن این ادعا که ایران در هفته‌های اخیر مانع از بازرسی آژانس از یک تأسیسات هسته‌ای مخفیانه شده، گفت که دولت ترامپ باید «مکانیسم ماشه» را فعال کند.

وی ضمن انتقاد از برجام تأکید کرد که ساختار این توافق هسته‌ای مشکل دارد و ادامه داد که با فعال شدن مکانیسم ماشه، هریک از اعضای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) می‌توانند، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را معکوس کنند.

پس از تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل، تمامی 6 قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده بود و منجر به تحریم‌هایی در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود، ملغی شد.

وی سپس تصریح کرد که با توجه به اینکه ایران اعلام کرده است که تعهداتش ذیل برجام را کاهش داده است، هفته آینده، زمان مناسبی برای دولت ترامپ است تا به بند 37 از برجام برای فعال کردن مکانیسم ماشه استناد کند.

کروز تأکید کرد که آمریکا باید به فشار اقتصادی علیه ایران ادامه دهد و مدعی شد که راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بسیار قدرتمند عمل کرده است و هم‌اکنون باید ایران را از نظام مالی جهان خارج کرد و کشورهای ثالث را وادار کنیم تا بین ایران و آمریکا یک گزینه را انتخاب کنند.

وی در بخش پایانی گزارش خود خواستار افزایش تلاش‌های کنگره برای اعمال فشار به ایران شد و گفت که در نظر دارد بعنوان عضوی از کنگره آمریکا لایحه‌ای را طی ماههای آینده ارائه دهد تا آنهایی که به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند را هدف قرار دهد.

کروز درحالی از فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران سخن می‌گوید که پیش از این، «برایان هوک»، رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده اذعان کرده بود که آمریکا پس از خروج از برجام قادر به استفاده از این مکانیسم نیست.

وی اواخر مردادماه گذشته تصریح کرده بود: «در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر.»

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    8 9
    به خدا این یارو از سردمداران کاخ سفید هم احمقتره
  • فرشاد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    10 5
    از نظر حقوقی بعلت خروج از توافق برجام آمریکا نمی تواند به متن برجام استناد کرده و عملی را انجام دهد.
  • محسن IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    6 8
    ایشان غلط فرمودند.دیگر چیزی مانده که تحریم کند؟ مکانیزم ماشه یک چرندی بود که درحال حاضر هیچ معنائی ندارد.این همه وقاحت از آمریکای وقیح هم تعجب دارد.