روایت فارین پالیسی از دلیل پافشاری واشنگتن برای مداخله در غرب آسیا

فارس نوشت: یک نشریه آمریکایی گزارش داد که علیرغم آنکه وابستگی واشنگتن به نفت خلیج‌ فارس کاهش یافته است اما این کشور همچنان برای شکل دادن منطقه به شیوه‌ای که در راستای منافعش باشد، نیازمند مداخله در منطقه غرب آسیا است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه تحلیلی «فارین‌ پالیسی» در گزارشی به عملیات حمله پهپادی شنبه هفته گذشته انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت عدم تمایل ترامپ برای انتقام از این حمله احتمالاً نمایانگر این باور او است که که اخیراً گفته آمریکا در بخش انرژی به استقلال رسیده و دیگر نیازی به محافظت از منطقه ندارد.

این گزارش سپس ادامه داد، با اینحال این سؤال مطرح است که در شرایطی که ترامپ به طور مداوم می‌گوید که آمریکا از لحاظ انرژی به استقلال رسیده است، آیا واشنگتن همچنان باید برای محافظت از جریان نفت خلیج‌فارس، همچنان خون و ثروت آمریکا را هزینه کند یا خیر؟

طبق این گزارش، تعهد واشنگتن به منطقه غرب آسیا به زمان ریاست‌جمهوری «فرانکلین روزولت» بازمی‌گردد  که در دوران جنگ جهانی دوم می‌گفت، دفاع از عربستان سعودی و ذخایر عظیم نفت این کشور، راهی برای دفاع از آمریکا است و چند سال بعد نیز رئیس‌جمهور بعدی آمریکا یا همان «هری ترومن» نیز اظهارات مشابه روزولت مطرح کرد.

فارین پالیسی در ادامه گزارش خود نوشت که در سال 1980، «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اعلام دکترین خود گفت که آمریکا از منطقه خلیج فارس و ذخایر عظیم نفت این کشور در مقابل مداخلات خارجی حمایت می‌کند و اگر لازم باشد از اقدام نظامی استفاده خواهد کرد.

فارین پالیسی با اشاره به سیاست‌های دولت‌های قبلی آمریکا در حمایت از منطقه خاورمیانه نوشت، در آن زمان چنین تعهدی معنا داشت زیرا آمریکا به تنهایی روزانه 2 میلیون بشکه نفت خلیج‌فارس را در سال 1980 وارد می‌کرد و همپیمانان آمریکا همچون اروپا و ژاپن نیز حتی بیشتر از آمریکا به نفت خام عربستان، عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وابسته بودند.

این گزارش ادامه داد، حتی یک دهه بعد از آن نیز، تداوم تعهد آمریکا به منطقه غرب آسیا معنی داشت که بیش از نیم میلیون نظامی آمریکایی برای دفاع از عربستان سعودی در مقابل «صدام حسین» رئیس‌جمهور معدوم عراق به ریاض اعزام شدند.

این نشریه آمریکایی نوشت حتی یک دهه بعد از دفاع آمریکا از عربستان در مقابل عراق، تعهد واشنگتن در مقابل غرب آسیا معنی و مفهوم داشت که آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر2001 (که اکثراً توسط سعودی‌ها انجام شده است)، نظامیان خود را برای حدود دو دهه در جنگ‌های غرب آسیا گرفتار کرده است و این کشور حتی از قبل بیشتر به نفت غرب آسیا وابسته بود.

با اینحال، آنطور که این نشریه آمریکایی گزارش کرده است، امروز، وابستگی آمریکا به نفت غرب آسیا کاهش یافته است و واشنگتن کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز از این منطقه وارد می‌کند و اروپا نیز وابستگی خود به نفت خام خلیج‌فارس را کاهش داده است و سه بشکه از هر چهار بشکه نفتی که تنگه هرمز را ترک می‌کند، عازم آسیا و اغلب چین، هند، ژاپن و کره جنوبی می‌شود.

در بخش بعدی این گزارش آمده است، گرچه دکترین کارتر در خصوص حمایت از نفت منطقه خلیج‌فارس به دهه 1970 بازمی‌گردد، اما ترامپ اینگونه فکر نمی‌کند و گرچه محافظت از منطقه غرب آسیا هزینه زیادی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت اما مزایایی هم دارد.

«اسکات ساویتس» از موسسه «رند» می‌گوید که مسئولیت آمریکا در محافظت از منطقه غرب آسیا در عین حال که هزینه‌هایی دارد، مزایایی از جمله کمک به شکل دادن به منطقه به شیوه‌ای دارد که در راستای منافع آمریکا باشد.

وی در خصوص یکی از دلایلی که آمریکا بعد از 40 سال همچنان به دنبال مداخله در منطقه غرب آسیا است، ادامه داد که اگر آمریکا از منطقه غرب آسیا کنار بکشد، اوضاع پیچیده می‌شود به طوریکه بازیگران زیادی از جمله چین و روسیه به دنبال نقش‌های بزرگتر از منطقه هستند.

این گزارش ادامه می‌دهد، آزاد گذاشتن چین در اطراف منطقه خلیج‌فارس، به مفهوم واگذاری منطقه حیاتی منافع آمریکا به یک رقیب و یک حریف راهبردی خواهد بود و به همین دلیل است که حتی علیرغم کاهش وابستگی آمریکا به نفت خلیج‌فارس، باز هم بسیاری از کارشناسان معتقدند که مأموریت 40 ساله واشنگتن در غرب آسیا همچنان ارزش دارد.

این گزارش در بخش پایانی نتیجه‌گیری کرد که آمریکا به جای آنکه در منطقه غرب آسیا فقط از جریان انرژی برای ثبات بخشیدن به دوستان و همپیمانان و اقتصادی جهانی محافظت کند، می‌تواند، مأموریت خود را به بخشی از کمپین مقابله با پکن تبدیل کند.

انتهای پیام/م

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    3 0
    موضوعشان حمایت از نفت نیست بلکه حمایت از دلارهای نفتی است. امریکا اجازه نخواهد داد که عربستان برایش شاخ شود و نه هیچ کشور دیگری. امریکا دولت های ضعیف در غرب آسیا را می پسندد و برای همین ایران را تحت فشار گذاشته. اینکه چقدر در مورد ایران می تواند به نتیجه دلخواهش برسد یا نرسد را نمی دانم. یک عده را وابسته به سلاح کرده. یک عده را درگیر طالبان کرده. در یک کشورهایی هم که حضور نظامی دارد. معادله خیلی پیچیده است